Hoppa till innehåll
Anime.se

Handdatorer?


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Någon här som är insatt i handdatorernas underbara värld? Funderar nämligen på att införskaffa en. Vill ha en som är lätt att anteckna i, eventuellt skriva med en pekpenna på skärmen (finns det sånna handdatorer?), men hur somhelst smidig och lätt att anteckna med.

tänkte ha den i skolan för att undvika slarva bort alla papper (och vara miljövänlig och låta lite träd stå kvar där dem står)

 

eller är det bättre att satsa på en bärbar dator? (iofs vet jag inte hur uppskattat de e å ha med någotdera på lektionerna).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror lite på om du läser på Gymnasiet eller på Universitet, om du funderar på att läsa på Universitet så rekomenderar jag att du skaffar en laptop. Själv så vet jag knappt om jag hade klarat mig utan en, allt blir så mycket mer praktiskt. Man slipper leta efter plats i datasalarna eftersom dom flesta Universitet har trådlöst Internet, det finns allafall i Örebro.

 

Jag är inte särskillt insatt i PDA utbudet så där kan jag tyvärr inte ge några förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ska börja sista året nv-matte-data, gymnasiet. I nu lägget bär de nog av till skövde högskola och spelprogrammeringutbildningen efteråt.

söker som skrivet, ett datoriserat anteckningsblock, och blir antagligen stt man införskaffar en laptop så småningom också, utbildar mig trots allt till ett yrke där datorn är ett väsentligt redskap.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja en handdator är ju smidigt, jag antar att de flesta PDA.er körs med pekpenna, iaf dell's x50 serie gör det, de ska vara bra också har jag hört, men jag vet inte riktigt, satsa på nåt med bra batteritid också! mkt viktigt ;]

Om du ändå ska köpa en laptop så fundera på om du verkligen behöver en PDA, då kanske den iofs inte behöver vara så fancy...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar min handdator som jag haft några år, en iPaq. Man kan göra anteckningar, boka in möten i kalendern, spela NES-spel, titta på anime, lyssna på musik, rita, plugga kanji osv. Det är en kul leksak, tycker jag. Att skriva med pekpenna, vilket är det huvudsakliga inmatningssättet, är enkelt och går att lära sig snabbt, men det finns också onscreen-tangentbord. Vill man nörda sig kan man byta ut Microsofts operativsystem mot NetBSD. :>

 

Anteckningar på en handdator går nog inte så bra i stor utsträckning, utan passar sig mest för kortare saker, som handlingslistor och liknande. Är det för längre saker, som föreläsningsanteckningar, passar det nog som Orrin skrev bättre med en knätopp (men förmodligen bäst med kollegieblock ;). Jag funderar själv på att köpa en iBook framåt året. (CSN, ge mig kraft och styrka! Och pengar!)

 

Om du nu vill skaffa en handdator, köp då en med WLAN eller något annat brukbart kommunikationssätt - min har bara IR och USB, vilket är ganska trist i längden. Något annat att titta efter kan vara utbyggnadsmöjligheter. Just iPaq-serien vet jag har en massa roliga grejer, som GPS-kort, kamera och miniatyrtangentbord (hjälpsamt när man ska spela Quake... ^_^). En annan sak att tänka på är om man vill ha minneskort, att kolla priserna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu fick jag lust att köpa en PDA, så jag slipper gå runt med mitt sönderslitna kanji-block. Det där programmet verkar riktigt behändigt, dock så antar jag att alla läsningar inte finns med eller har jag fel?

 

Edit: Kollade lite närmare och såg att det innehåller 1200 kanji och inte alla 2000, så tyvärr så kan jag nog dom flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Orrin: Mm, nog är det ett n00b-program alltid. :P

 

Har du beställt därifrån? Tänkte om du visste hur de skickade det och allt sånt...

Du laddar ner programmet i en begränsad testversion. När du köper får du en registreringskod per e-post, vilken du sätter in i programmet som låser upp det.

 

Vet ni någon bra hemsida för handdatorer?

Att köpa genom? Komplett eller Dustin Home kanske. Eller begagnat från Tradera (eller internationellt från eBay).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...