Hoppa till innehåll
Anime.se

Projekt arbete: spelprogrammering


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

'allo

 

Nu ska jag snart sätta mig ner tillsammans med en klasskamrat och börja snickra ordentligt med vårt projektarbete inom programmering.

nu är det så att antagligen båda två får sitta sin lilla stund och rita bakgrunder, karaktärer, animationer, etc... men vilket program är bäst för pixelart (behövs inget hyper komplicerat, men misstänker att där finns betydligt bättre än paint...).

vårat mål är att göra en variant av en Zelda: A Link to the past/links awakening klon mer eller mindre grafik mässigt och stridssystemet (men självfallet ska allt vara programmerat och målat av oss som ingår i projektet) men som sagt vi kommer antagligen att lägga ner flera långa timmar både på utseende och programmering, så allt som underlättar (dvs (pixelart-)program, böcker, etc... kanske storytips men inte säkert att vi kommer att använda dessa, lutar åt att vi inte kommer att göra det) uppskattas.

 

självfallet kan vi komma att ändra från Zelda-klon till t ex. nåt gradius liknande spel, men vi får se.

 

tror jag ska försöka hålla tråden uppdaterad om hur projektet går, men som sagt kommer att ta x antal månader innan ens alphaversionen av spelet kommer ut... beroende på hur det blir kan vi komma att lägga ut spelet på nätet för nerladdning, självfallet kommer jag att skriva ut nerladdningsplatsen här.

 

som jag skrev innan, just nu vill vi (egentligen jag) ha tips om pixelartprogram (om de finns nåt speciellt? PS,som ja f.ö. fortfarande inte tagit mig tiden att lära mig, och Paint finns ju alltid...). just det ja, spelmusik kommer vi också att behöva finns det nån form av programvara för att tillverka snesmusik lr liknande, eventuellt någon form av pianoemulator?

 

Det var allt jag kom på just nu, tack och adieu

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

håller på att spana in alla tips om program för tillfället, måste erkänna att jag blev imponerad av tile studio vid första anblicken, ska bli spännande att se ifall det håller måttet, i projektet!

 

ska kolla igenom Cubase och fruity loops nu, Madtracker verkade lite komplicerat, men ska ändå ta mig en närmare titt, första ögonkastet kan ljuga...

 

MsPaint... där är ett bevis på att det fungerar alldeles utmärkt ifall man vill lägga ner tiden på det, men tile Studio verkar täcka mina behov iaf för karaktärer och liknande. Men måste erkänna att de var en kryddig bild för att vara gjord i MP...

 

men tackar för all hjälp än så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...