Hoppa till innehÄll
Anime.se

Project Hacker - Import Tips

Bankoiia

Rekommenderade inlÀgg

Project Hacker - Import Tips

Jag förvÀntade mig inte mycket av spelet Project Hacker nÀr det trillade ner

i brevlÄdan för nÄgra dagar sedan. Jag tyckte konceptet lÀt intressant sÄ jag lÀt

en kopia slinka ner tillsammans med min andra inköp. Ont anande om att de övriga spelen skulle fÄ vila i sina förpackningar ett tag...

projecthackerkakusei13ru1.jpg

Story

Satoru Àr en universitetsstudent som hÀvdar att han endast hackar för sitt eget

nöjes skull utan att stÀlla till förtret för nÄgon. Men han rÄkar gÄ ett steg för lÄngt nÀr han av misstag rÄkar trilla in pÄ en ministÀr server. Satoru har inte mycket till chans att sopa för sina fotspÄr och blir genast uppsökt av "GIS". De arresterar honom inte, utan för honom genast till företaget. Detta leder till att Satoru utan större invÀndingar blir anstÀlld vid högkvarteret för bekÀmpning av datoriserad terrorism.

NÀr han anlÀnder hem mÀrker han att nÄgon vÀnt upp och ner pÄ hans lÀgenhet. Till rÄga pÄ det har han tvÄ svartklÀdda mÀn hack i hÀl. Han tar dÄ hjÀlp av en barndomsvÀn som han flyr tillsammans med, och snubblar in allt djupare in en konspiration som dem till varje pris mÄste stoppa.

projecthacker20060724115714569wp4dd9.jpgindexwj3jx8.jpg

Mitt Intryck

Project Hacker visade sig vara ett riktigt underhÄllande textÀventyr med ytterst liten interaktivitet. Största delen av tiden gÄr Ät till att föra dialog och inspektera föremÄl och platser. De som tidigare spelat liknande Àventyr i form av Phoenix Wright pÄ DS vet ungefÀr vad de har att vÀnta. Men samtidigt Àr Project Hacker mer lutad Ät visual novel hÄllet, och erbjuder en historia som kan grena ut sig genom en till synes mÀngd olika vÀgar.

Allt som allt Àr det en trevlig liten historia för den som alltid velat leka hacker pÄ sköj med hjÀlp av en DS. En release i USA och Europa Àr inte helt otÀnkbar dÄ fler och fler spel av denna sorten lyckas hitta distributörer utanför Japan. Men Àn sÄ lÀnge Àr det alltsÄ import som gÀlller. Det kanske inte Àr vÀrldens bÀsta spel, men det visade sig ÀndÄ vara en trevlig överraskning.

Var köper jag det?

[Play-Asia.com] - US$ 48.90

[Lik-Sang.com] - US$ 54.90

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Verkar bra anime gillar haxing releterade filmer etc :) ;)

Battle Programmer Shirase Àr ocksÄ en sÄdan typ av anime som den.

hmmm trodde att det var en film :(

1. du Àr i den spelrelateradedelen av forumet

2. det Àr ett spel.

vet var lite trött dÀr =P och nu mé :P bilderna ser ut som en film..

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

zimeon: Skulle man kunna sÀga. Men utan nÄgon form av röststöd sÄ det blir aldrig riktigt lika dramatiskt.

För att definiera 'liten interaktivitet' Àr det sjÀlva hack momenten som krÀver nÄgonting av spelaren. SmÄ pussellinspirerade inlÀgg.

Om man rÀknar bort det eviga duttandet pÄ skÀrmen för att avancera i dialogen vill sÀga...

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Har sett reklamfilmerna pÄ Nintendos japanska hemsida och blivit riktigt sugen pÄ att spela det, men nu nÀr du sÀger att det Àr liten interaktivitet i det, sÄ verkar det inte lika mkt att ha. ^^ Sen lÀr man ju behöva kunna en hel del kanji för att fÄ ut ngt av det. Men om man nu Àr riktigt bra pÄ japanska sÄ Àr det nog hur trevligt som helst. X3

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Verkar hur som helst vansinnigt bra. Helt klart ett köp nÀr jag nu fÄr tag pÄ en DS Lite (försökte köpa i Japan under tvÄ veckors tid. Det var lögn -- slutsÄlt HELA tiden, sÄlde slut pÄ tvÄ timmar om den kom in. PopulÀr sÄ att det inte Àr klokt. Till och med medel-Yamada verkar köpa).

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

• 1 month later...

I 99% av fallen sÄ finns det inte, men det finns vissa undantag dock tex sÄ köpte jag Silent Hill 4 för nÄgra Är sen frÄn Japan och det hade engelsk text. Men tyvÀrr sÄ fÄr du nog rÀkna med att lÀra dig japanska om du vill importera dÀrifrÄn.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

NÀr du talar om "sÄdana spel" sÄ dök detta upp idag pÄ 8D.se:

ub_7e9152deea0be81ed1bd2bfdcbee8177.jpg

Capcom öppnar sidan för Stock Trader Shun (http://www.capcom.co.jp/shun/) (Japan), ett spel om aktiemarknaden till Nintendo DS. Det Àr oklart om Capcom planerar nÄgon engelsk översÀttning för spelet.

Och anledningen till att vara lite försiktigt optimistisk Àr att Capcom verkar ha tagit influenser frÄn Ace Attorney och applicerat det pÄ aktiemarknaden istÀllet för domstolen och pÄ det viset skapar ett Àventyr i en annan miljö.

Det hÀr Àr alltsÄ inte Stock Market Training: Train Your Stock Marketing Skills (det hÄller Kojima pÄ med).

Men precis som rÀttegÄngar lÀmpar sig för dramatik finns det Àven element i aktievÀrlden som borde kunna fungera precis lika bra för att skapa en spÀnnande historia. Och nÀr Capcom anvÀnder samma stilistiska element och designkoncept som i Ace Attorney till Stock Trader Shun Àr det kanske dags att börja lyssna.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter