Hoppa till innehåll
Anime.se

Manga på skolbibliotek/några Newbie-frågor...


Oddeyez
 Share

Rekommenderade inlägg

God dag/morgon/natt/kväll, beroende på var just du befinner dig!

 

Jag är en 32-årig bibliotekarie, som just nu jobbar på en F-9 skola utanför Stockholm. Jag har förstått att en hel del av kidsen på skolan där jag jobbar är intresserade av Mangaserier. Eftersom jag har en hyfsad budget, och snart kommer att köpa in nya böcker/tidskrifter till skolbiblioteket tänkte jag kolla med forumets användare om jag skulle kunna få lite tips (själv har jag dessvärre just nu nollkoll på Manga, även om jag självklart vill lära mig mer):

 

* Vilka seriealbum med Manga är s.k. 'klassiker' i genren, och kan funka för barn/ungdomar i åldern 9-16? (Är Dragonball en av dessa?)

 

* Vilka Mangaserier är de som är populärast just nu? (Är Naruto en av dessa?)

 

* Jag kommer att ordna en prenumeration på en av tidningarna 'Shonen Jump' eller 'Manga Mania'. Vilken av de två passar förmodligen bäst på ett skolbibliotek? (Har luskat med en elev, och hon trodde på 'Shonen Jump').

 

* Hur mycket Manga finns det utgivet på svenska, och är den svår att få tag på? (Det kommer sannoliikt mest att bli Manga på svenska för oss, eftersom de flesta elever nog föredrar det).

 

Så, det var nog de frågor jag kunde komma på på rak tass...posta gärna även länkar till bra informativa siter om Manga, både p svenska och engelska.

 

Tack på förhand,

 

Tacksam för svar,

 

Peace,

 

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

* Vilka seriealbum med Manga är s.k. 'klassiker' i genren, och kan funka för barn/ungdomar i åldern 9-16? (Är Dragonball en av dessa?)

Dragon Ball är klart den största klassikern i Sverige, men med tanke på hur snabbt mangavärlden rör sig är det risk för att den anses "ute". Men nog är det en klassiker, det råder det inget tvivel om. Den och One Piece är troligtvis de största klassikerna.

 

Om du vill ha fler tips för ett bibliotek, så vill jag aldrig missa en chans att vurma för Mästerdetektiven Conan (Egmont förlag). Den är en mycket underskattad serie, kanske för att den är i högre grad "tecknad serie" och lägre grad "manga" än annan manga. Med det menar jag att den är mer allmän, kan läsas av vem som helst, och inte är så jättejättejättetypisk just japansk serie (inte precis så tuff, häftig, söt eller snygga brudar som många menar skulle vara varumärkena för manga) utan helt enkelt... en kanonbra serie. Som råkar vara från Japan.

 

Fushigi Yuugi (också Egmont förlag) är också en jag gärna nämner i sådana här sammanhang (Sammanhang i stil med "Vad bör man skaffa egentligen?"). Den är en urtypisk flickfantasy som har alla ingredienser en fantastisk berättelse skall ha: Port till andra världen, Hjältestatus i andra världen, och så givetvis strid, romans och vänrivalitet. Mycket lyckad, och framförallt ett bra genomfört slut.

 

Evangelion (futuristisk robot-scifi) är också en superklassiker, men kanske inte främst den tecknade serien, utan huvudsakligen den tecknade filmen.

 

Det finns många fler att nämna, men just dessa fem är helt klart något att börja med.

 

* Vilka Mangaserier är de som är populärast just nu? (Är Naruto en av dessa?)

Det där är också en svår fråga att besvara, med tanke på att det dels varierar väldigt mycket mellan åldrarna (bara 10 år och 14 år har ofta helt olika preferenser), och också förändras snabbt. Men Naruto är en mycket god kandidat. Det beror också på om du frågar en som bara läser det som finns på svenska, eller om du frågar en som laddar ner tecknad film från internet. I det senare fallet är urvalet så stort att det är svårt att säga vilken som är mest poppis.

 

* Jag kommer att ordna en prenumeration på en av tidningarna 'Shonen Jump' eller 'Manga Mania'. Vilken av de två passar förmodligen bäst på ett skolbibliotek? (Har luskat med en elev, och hon trodde på 'Shonen Jump').

Troligtvis Shonen Jump, men jag kan inte låt bli att ge en röst för Manga Mania också. Om budgeten tillåter skulle jag rekommendera en prenumeration för både och. Tidningarna skiljer sig åt i det att Shonen Jump är inte bara fokuserad på ett förlag, utan också på materialet som förekommer i en och samma tidning i Japan (heter samma sak i Japan, men det som finns i Sverige är givetvis en "best of"-variant). Japanska Shonen Jump är troligtvis den mest styrda mangatidningen överhuvudtaget, i det att redaktionen är mycket noga med att materialet skall passa tidningen agenda (kamratskap, hjältemod, etc) och materialet blir därför måhända lätt populärt, men något likriktat.

Manga Mania är en mycket spretigare tidning. Materialet i den väljs inte från en tidning, utan från ett specifikt förlag. För närvarande består tidningen till stor del av material från tidningen Shonen Magazine, och det som finns i Manga Mania har av urval blivit ganska mycket i stil med "söta flickor" och här och där en hel del underkläder. Dock skall man inte för den skull påstå att berättelserna som sådana brister i kvalitet; GTO som går i Manga Mania är en av de skarpaste serierna som publicerats i Sverige, allt fåniga gubbskämt till trots, och Chobits, som tidigare publicerades där är också en rakbladsvass samtidskritik.

 

Shonen Jump är mer "populär" i det att urvalet är framvaskat, men jag tycker personligen att Manga Mania är en galnare, och därför intressantare tidning. Vilken linje ert bibliotek skall gå på är givetvis upp till dig.

 

* Hur mycket Manga finns det utgivet på svenska, och är den svår att få tag på? (Det kommer sannoliikt mest att bli Manga på svenska för oss, eftersom de flesta elever nog föredrar det).

I och med att Mangismo gav sig in i bilden, och att... vilket förlag var det? som började ge ut koreanska serier, har utbudet på svenska blivit mycket större. Idag finns det faktiskt både så att det räcker och blir över, kanske inte för de finsmakande läsarna, men väl för den nyintresserade.

 

Faktum är att man kan få en god inblick i utbudet bara genom att trava in på en välsorterad bokhandel. De brukar ha en speciell mangahylla. För två år sedan skulle jag kunnat räkna upp allt som fanns i Sverige på rak arm, men nu rekommenderar jag dig istället att ringa till Bonnier, Egmont kärnan, Mangismo och... (äsch, jag minns inte om det var Nordstedts eller någon annan som jag ut de koreanska serierna, gå till en bokhandel och se om du hittar fler förlag), och helt enkelt ringa dem och be om en komplett lista. Där kan du nog också få tips.

 

Och nej, de brukar inte vara särskilt svåra att få tag på, tror jag. Förlagen arbetar fortfarande med att sälja ut manga som koncept, så troligtvis har de lager.

 

Finns möjlighet är det förstås ett gyllense tillfälle att besöka bokmässan nu i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack allihopa för era snabba svar! - Nu har jag fått en hel del saker (igen) att bita i...

 

Bokmässan får (dessvärre återigen) vänta till en annan gång, vilket gör att man känner sig som en bibliotekarie som ej är värd sitt salt ;), men så är det...

 

- Än en gång,

 

Tack så mycket!!

 

Cheers,

 

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett annat tips:

 

Många bokhandlare som säljer manga (t.ex. Sci Fi-bokhandeln där jag extraknäcker) brukar hjälpa till med förslag på inköp. Vi brukar ge lite biblioteksrabatt (har för mej att det är 5-10%) när vi fakturerar biblioteken här i Göteborg; hör med Stockholms Scifi-bokhandel om de har något liknande sammarbete.

 

Jag ger gärna en röst till de svenska utgåvorna av Basara, Vampire Game, Neon Genesis Evangelion och Manga Mania. Även Power! kan vara en god idé.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...