Hoppa till innehåll
Anime.se

"hur-man-ritar-manga-böcker"?


primus
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag undrar jag om ni har några bra boktips på "hur-man-ritar-manga-böcker". Jag funderar på att köpa "How To Draw Manga Bishoujo" av Hikaru, H. Är den värd pengarna?

 

Funderar också på att köpa "DYNAMIC FIGURE DRAWING" av Burne Hogarth. Är det något att satsa på?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså... egentligen fungerar det _precis_ lika bra att studera snygga teckningar eller verkliga objekt och teckna av dem, som att köpa dyra böcker. Det är bara lite praktiskt att ha det samlat.

 

Då är det bättre att ha kunnigt folk som kan kritisera ens teckningar och tala om vad man ska tänka på, vad som blev fel, vad man gjorde bra, och hur man kan utvecklas. Så teckna på, posta dina bilder i nåt forum och TACKA för alla kritiska kommentarer som "ögonen ser lite olika stora ut" eller "händerna är för små". Det kanske svider att höra sånt, men det är om man kan ta till sig sånt som man kan bli bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ligger en hel del i vad du säger, fast det skulle var bra att lära sig hur en teckning är uppbyggd osv. Och man kanske inte alltid har tillgång till en modell som man kan måla av. Skulle gärna vilja ha någon referensbok iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är mycket av arbetet som inte syns i resultatet, så det funkar inte riktigt att bara försöka rita av. Exempelvis brukar många använda sig av bollar för att få rätt propotioner och så på människor, och sedan bygga vidare från det.

Sånna tekniker står förmodligen beskrivet i böcker och så, men det kan vara onödigt att köpa en dyr bok, det mesta går att hitta på internet, bara man söker lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Exempelvis brukar många använda sig av bollar för att få rätt propotioner och så på människor, och sedan bygga vidare från det.

Sant, mycket sant. Fast man är oftast tvungen att använda sådana "bollar" (själv kallar jag dessa bollar och streck för "skelett", kan också kallas "stödlinjer") eftersom det är mycket svårt att, som sagt, få rätt proportioner utan dem.

 

Det är sant att man kan få tag på det mesta via internet. I vanlig ordning är Polykarbon och How To Draw Manga.com de bästa att rekommendera.

 

När du känner att du vill börja specifiera dig lite mer kan det vara bra att införskaffa en bok eller två. Dom är mycket prisvärda. Men bara om man verkligen menar allvar med tecknandet, annars har du kastat pengarna i sjön.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

jag kan en länk till en svensk lär dig rita manga sida :)

men jag tycker du ska köpa "Teckna Manga!" av Akira Toriyama / Akira Sakuma 89 kr st men går bara köpa i Stocholm (Västerlång gatan 48)

och Göteborg (vallgatan 23) annars går det ju att bestäla på www.sfbok.se

hoppas jag :rolleyes:

OBS! jag ha inte läst den här boken men den är skriven av Dragonball och Dragonball Z:s förfatare

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

visserligen så har vi bara 2:st här hemma, men "Teckna manga" (jag tror att den heter så, det gör ju alla) av Akira Toryama beskriver mest om bakgrund och om hur man ska bygga upp en serie och sådär.

Medans "Hur man tecknar manga" av Katy coope beskriver en hel del om tuschning, grunder,miner, ansiktsuttryck,former m.m. , på hennes sätt att teckna manga givetvis.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Problemet är bara att Katy Coop inte kan rita...

 

Jag rekommenderar också internet, det finns flera jättebra guider som visar användadet av bollar och andra stödlinjer. Och sen brukar bibliotek ha helt vanliga hur-man-ritar och hur-man-målar böcker ibland. Inte manga, men kan vara värt en titt ändå

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Se upp bara så du inte låser dig för mycket vilket jag tycker är lätt hänt om man försöker lära sig efter någon lär dig rita guide. Det bästa är nog trots allt att bara rita av en massa bilder och omslag. Så ta ett manga omslag som har någon stil du gillar som det här kanske?

Omslag.jpg

Ironi... skämt åsido det där är utan tvekan det hemskaste/läskigaste manga rip off omslag jag sett hittills... eh nåväl..

Det är ju inte som att alla mangatecknare går efter en och samma anatomi mall precis. Lär dig lite grunder och försök utveckla dig vidare utifrån det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan rekommendera "så ritar du manga" av Katy Cooper.

 

Jag vet att många inte tycker om den men jag lärde mig rita manga med den. Och faktum är att jag nog inte ens skulle lyft pennan och försökt rita om det inte var för boken.

 

Jag kan nämligen inte lära mig rita bara genom att se på en bild, jag skulle bara jämföra bilden med orginalet och tycka min var skit.

 

Men eftersom jag fick lära mig "grunderna" så klarar jag mig själv nu, rätt så bra faktiskt och jag har skapat mig en egen stil. XD

 

Fast det är klart, alla lär sig lättare på olika sätt, så jag rekommenderar heller att du gör det som känns bäst för dig!! Och det viktigaste av allt, Lita på dig själv. B) Det kommer du långt med!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...