Hoppa till innehåll
Anime.se

Xenogears.


GamaBunta
 Share

Rekommenderade inlägg

Orkade inte kolla genom allt efter en tråd om detta så hoppas det inte finns nån. :)

 

Men vill kolla vilka här som också spelat "Xenogears" och va ni tycker om det?

 

Favorit karaktär/Gear o så vidare. :P

 

Enligt mig är det ett grymt bra spel, story, utseende, spelsätt så

e allt lysande. :P

 

Har PRECIS dragit igång det på min xbox för o återuppleva dom gamla ljuva minnena. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Xenogears är en av mina gamla favoriter också (om inte den absoluta favoriten till PS), handlingen var inte likt någonting jag hade sett tidigare i ett spel. Samt att det tog någon omspelning för att förstå allting.

 

Spoiler Xengears

Var några år sen jag spelade det sist också, men jag vet att jag älskar historier som handlar om kärlek över flera liv.

Egentligen skulle man ta och spela om det också för att se vad man tycker om det nu för tiden. Jag har väl ingen direkt favorit av karaktärerna, alla var bra på sitt sätt. Av Mechorna så gillade jag IDs mecha, men även Fenrir och Grahfs Omega Weltall.

 

Sen så fick man lära sig viktiga saker som att det är orättvist att kasta stridskepp på varandra från Xenogears ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med alla här om att Xenogears är i en klass för sig. Allting från storyn till game-playen är klockren, även om den engelska översättningen är lite halvdan (för att inte tala om dubben *ryser*).

 

Mina favoritkaraktärer? Svårt att säga. Både Citan (eller Shitan) och Fei är fenomenala, men även Grahf och Lacan. Elly störde jag mig dock lite på (*host* rosa kanin-Gear som sprutar hjärtan när den slår), men inte på så sett att det störde storyn. Favorit-Gear är väl Welltall och alla dess utvecklingar.

 

Vad gäller Xenosaga tyckte jag ettan var riktigt bra, men tvåan var ganska usel. Gamplayen var om möjligt sämre än den i ettan, och grafiken var betydligt sämre. Storyn var rörig och gick för fort fram; det märktes att den egentligen var menad för flera delar av serien. Jag har dock inte spelar trean ännu; vem vet, den kanske är bättre.

 

GamaBunta:

Hur kan du ha dragit igång det på din Xbox? Senast jag kollade var spelet till PS1.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har läst många dåliga omdömen om XS2, men nu när jag klarade det inatt så måste jag konstatera att jag inte riktigt vet vad som menas. Att handlingen var rörigare än ettan märkte jag inte: Jag tyckte det var en bra fördjupning, och jag hade inga problem med hur den presenterades. (Och Xenogears-kopplingen är ju härlig.) Att grafiken var sämre märkte jag inte: Har kritiken att göra med att man ändrade personutformningen till den mer realistiska stilen? (Ettan, tvåan.) Jag måste då säga att jag gillar det, faktiskt. Inte föredrar, men gillar. Musiken var ganska lyckad: Även om Kajiura inte gör lika skön musik som Mitsuda (Creid är ju hur bra som helst!), så fungerade det väl. (Fast ingen kanske har klagat på musiken.) Något negativt som jag kan hålla med om är dock att tvåan var kort. Mindre än 24 timmar tog det för mig - ej inräknat alla förlorade bossfajter -, och nästan det dubbla på ettan.

 

Men jag misstänker att mycket av kritiken har att göra med att de flesta fick vänta ett par år mellan ettan och tvåan, och att de hade väntat sig fler svar på sina frågor. Jag väntade i ett par timmar. :>

 

Om trean har jag iallafall hört det sägas att den är mycket bättre, och att man inte blir besviken om man gillade ettan. Får se om det stämmer...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag tyckte var dåligt med Xenosaga II var att det hände för många stora händelser på för lite tid. Knappt har man hunnit smälta det som händer fören det händer nånting ännu mer chockande.

 

Vad gäller den nya karaktärs-designen måste jag säga att jag snudd på hatar den. Shion ser till exempel inte ut som Shion längre. I början av spelet råkade Allen trampa sönder hennes glasögon, och sedan dess bär hon inte längre glasögon. Dessutom byter hon kläder senare i spelet, i och med vilket allt som gjorde att hon såg ut som Shion var borta.

 

Fast om jag ska vara helt ärlig så är jag inte i någon position att döma spelet i helhet; jag spelade det nämligen inte - jag laddade ner filmsekvenserna och såg på dem istället (efter att jag hade köpt spelet och spelat såpass länge att jag kommit att avsky upplägget). Jag måste säga att jag hängde med i historien alldeles utmärkt, så jag måste fråga: tillför spel-momenten någonting till storyn? Eller är det bara utfyllnad?

 

Musiken var det inget fel på, även om den inte alls var lika bra som Mitsudas geniala verk. Dubben däremot var nog bland de sämsta dubbarna jag någonsin hört i ett spel, nästan i klass med Xenogears' egen dubb (men bara nästan). Jr. var i min mening den enda som hade någorlunda bra röst.

 

Och ja: Creid är ett mästerverk ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad gäller den nya karaktärs-designen måste jag säga att jag snudd på hatar den. Shion ser till exempel inte ut som Shion längre. I början av spelet råkade Allen trampa sönder hennes glasögon, och sedan dess bär hon inte längre glasögon. Dessutom byter hon kläder senare i spelet, i och med vilket allt som gjorde att hon såg ut som Shion var borta.

4700 år i framtiden behöver man inte glasögon. :) Det var ju bara en present från Kevin, så det var lika väl att hon behövde släppa det. Och klädbyten tycker jag är en bra ide. När man har räddat världen några gånger så kanske de inte är så välluktande längre.

 

Men nu är väl våra respektive känslor för charadesignen kanske inte så mycket att diskutera egentligen... ^,^

 

Jag måste säga att jag hängde med i historien alldeles utmärkt, så jag måste fråga: tillför spel-momenten någonting till storyn? Eller är det bara utfyllnad?

Jag skulle inte påstå att det är utfyllnad. Visst, moment som att springa omkring i "dungeons", utföra pussel och slåss mot monster är inget som driver fram handlingen, men det stämmer ju på alla RPG. Monolith är ju ett spelföretag, så en förrenderad, icke-interaktiv film är väl inte ett alternativ.

Spelmomenten har förstås en viss vikt, skulle jag tro. När man själv är ansvarig för sina gärningar - även om det inte påverkar handlingen i stort - så blir man väl mer fäst med sina spelfigurer. (Ni vet när ni-vet-vad hände ni-vet-vem i FF7? Jag tyckte det var jättesorgligt - jag hade ju lagt så mycket tid på att levla karaktären! icon_neutral.gif)

Så det är inte så mycket att det tillför till handlingen som att det tillför till upplevelsen.

 

Apropå dubbar så både gillar och ogillar jag vad de gjort i trean: Spoiler! Shions stjärt!

Spoiler
xs3.jpg

Det är inte längre några läpprörelser att synka till. Detta ger förstås röstaktörerna mer frihet att exempelvis dra ut på eller betona ord, använda pauser och annat. Det tråkiga är att dialogsystemet känns något distraherande från de annars filmlika egenskaperna i spelet.

 

Förresten så läste jag just att (enligt scenarioförfattaren till Xenogears och Xenosagas första del) de kraftigt ändrat den förplanerade handlingen på del två, men att i princip all story som inte kom med då är med i trean. Kanske en anledning att prova på och köpa det? ;)

(Spelserien blev ju som bekant förkortad, från sex delar till de nuvarande tre, men de säger att bra försäljning på episod 3 gör att de kanske fortsätter igen.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På tal om Xenogears så såg jag att dom hade gjort en anime av Xenosaga. Vart lite besviken för den var inte alls som Xenogears och det är ju så jävla typiskt att dom gör en anime av helt fel del typ. :S

 

Jag skulle gärna vilja se Xenogears och allt det underbara i spelet i en animeserie. :P

 

Skulle sitta så fint så. :D

 

EDIT: Ni som lirat Xenogears kanske kan rekommendera nån anime som e liknande? Kollar just nu på "Gun X Sword" som också innehåller speciella robotar i sina olika former o färger. :P Jävligt coolt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

På tal om Xenogears så såg jag att dom hade gjort en anime av Xenosaga. Vart lite besviken för den var inte alls som Xenogears och det är ju så jävla typiskt att dom gör en anime av helt fel del typ. :S

Xenosaga och Xenogears är faktiskt gjorda av olika företag. Och spelen har officiellt sett ingen koppling. De hade inte kunnat göra anime av ett annat företags ägodelar bara sådär. ;P

 

(Själv tyckte jag inte heller om Xenosaga-TV-serien: Komprimerad handling (5 timmar anime av 40 timmar spel), tafflig regi och andra problem. Men efter jag har spelat spelet verkar den lite bättre - dock mer "roligt att se grejer från spelet" än att den skulle vara bra på egen hand.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har hört att det är samma team som gjorde Xenogears och Xenosaga, bara det att de utvecklade Xenosaga under ett annat företag. Har dock också hört att det var flera personer som hoppade av när tvåan tillverkades, och att den personen som kom på hela konceptet hoppade av när de skulle göra trean.

 

Detta är dock bara vad jag har hört från min insatta broder, så jag kan tyvärr inte bekräfta det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som jag förstår det har det att göra med Spirits Within:

Xenogears kom som "episod V" i en sexdelad historia enligt Xenogears: Perfect Works. 2001 fick Square ekonomiska problem på grund av floppen som var Final Fantasy: The Spirits Within, och därför lade de ner alla spelprojekt som inte var säkra kort (som Final Fantasy-spelen).

 

Så utvecklarlaget bakom Xenogears lämnade företaget för att bilda sitt eget, där de började med en omvisualisering av originalidén. Xenogears och Xenosaga har förstås några kopplingar, som att Xenosaga Episode I-III utspelar sig på 7200-talet ("4700-talet T.C.") och har Zohar, "vågor från högre dimensioner", Abel, och kanske mer som jag inte sett i spelet ännu. (Xenogears första del skulle ursprungligen ha utspelat sig på 7200-talet, dess andra del på 13 000-talet, tredje på 17 000-talet, fjärde på 20 000-talet, femte delen 500 år efter fjärde, och sjätte strax efter. Xenosaga-trilogin motsvarar alltså bara första delen av Xenogears.) Officiellt sett har de inget med varandra att göra.

 

Den enda jag har hört med Xenosaga Episode II var att den frilansanställde Xenogears/Xenosaga Episode I-författaren inte längre fick anställning när företaget anställde nya författare (och, som sagt, struntade i flera av hennes ursprungliga planer vilka istället kom med i episod III).

 

Episod två sålde dåligt, så det bestämdes att trean skulle bli sista delen, och det påbörjade arbetet på fyran lades ner. :|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, så orginal-författaren var inte med i tvåan, men kom senare med i trean? Kan vara bra och veta. Jag kanske borde skaffa trean trots allt.

 

Hur är förresten dubben i trean? Är den bättre än i tvån? Det bästa vore ju om man kunde välja det japanska talet, men jag tvivlar att så är fallet (hörde först att man kunde göra det i tvåan, men det visade sig vara fel).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

måste säga att en av sakerna jag tyckte om i xenosaga 1 var att striderna var snabba och tog man sig lite tid och lvl (ett par nätter) så övernukade man sönder allt. I xenosaga 2 så är striderna sega fast man har suttit och lvlat samt att jag loadade sparfilen från 1 så man kan säga att mina gubbar var ganska starka har inga problem me någon boss men alla fiender tar mkt och man måste göra rätt kombo för att göra hyfsad skada.

 

xenogear är ett guld spel som var jävligt kul. kan inte säga något negativt atm.

 

kan även säga att jag har inte spelat färdigt xenosaga 2 ännu slutade spela för x antal månader sen pga att striderna är sega och hittar inget bra ställe och lvla på ett par dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur är förresten dubben i trean? Är den bättre än i tvån? Det bästa vore ju om man kunde välja det japanska talet, men jag tvivlar att så är fallet (hörde först att man kunde göra det i tvåan, men det visade sig vara fel).

Tja, JAG tycker den är helt okej, kanske till och med bra. Det är mer "acting" här. Och så tror jag att KOS-MOS har fått tillbaka sin röstaktris från ettan(?).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sådärjah, nu är Xenosaga-trilogin avklarad. Jag ger den 8/10, men skulle säkert ha gett japanska versionen högre: Den USA:ska versionen hade vissa... problem.

Det första jag tänker på är censuren - allt blod i trean var (håll i er nu) helt borttaget! HELT! Vi har ett antal personer som spills på blod i handlingssekvenser, och detta har tagits bort helt. Häpnadsväckande löjligt, med tappad mening i många fall då reaktionerna ska bygga på det brutala.

Något annat jag hade problem med var översättningen. Många fraser verkade vara närmast direktöversatta från japanskan, och lät därför ganska onaturliga på engelska. (Och banne mig om jag inte såg ett stavfel här eller där.) Men poängen gick väl fram ändå.

 

Även om man kan säga att handlingen är "komplett", så tycker jag inte det är slut. Så fan ta dem om de inte gör Xenosaga IV! >:D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Efter några timmars stilla kontemplation har jag kommit fram till att (jag tycker att) Xenosaga Episode III var det bästa spelet i XS-serien.

+ Stark, invecklad handling på en enorm skala. (Ett tag tyckte jag att den verkade få alldeles för religiös handling, men det var en... "missuppfattning" från min sida.)

+ Bra grafik. Vissa imponerande miljöer. Och charadesignen är optimal - KOS-MOS är ju så töt som hon kan bli!

+ Musik som förvisso inte komponerats av Mitsuda, men är helt lysande på sina ställen. Tamefan om inte Kajiuras soundtrack ger mig rysningar av välbehag på sina ställen! (Ett exempel är den finstämda och i spelet väl använda "Hepatica (KOS-MOS)". Och visst förmedlar verkligen "She's Coming Back" en känsla av "comeback"?)

+ KOS-MOS.

- Handlingen är inte så uttryckligt förklarad i spelet, utan får i mycket kompletteras med exempelvis databasen (en ingame-funktion).

- För lite KOS-MOS.

 

(Jag har uppenbarligen en viss förkärlek för A.I. och andro-/gynoider, främst de som uppvisar känslor. Som KOS-MOS! Som Chii! Som Yuki! (Som jag ser på mer som ett slags A.I. än en utomjording.))

 

Hur är förresten dubben i trean? Är den bättre än i tvån? Det bästa vore ju om man kunde välja det japanska talet, men jag tvivlar att så är fallet (hörde först att man kunde göra det i tvåan, men det visade sig vara fel).

Dude! Se vad jag hittade! Tyvärr EFTER jag klarat spelserien men ändå: En guide till hur man mixar om spelen så man får japanskt tal och engelsk text! WIN!

 

jag nöjer mig med Xenogears sen struntar jag i resten. :P

fast har iofs inte lirat nåt av dom andra, men e tveksam att dom håller samma standard. :)

Med resten, menar du typ alla andra spel? För Xenogears och Xenosaga är helt olika spel av samma folk. ;P Nu när jag har klarat dem båda så kan jag bekräfta att XS inte ens är en inofficiell prequel till XG. Det finns lite fanservice i form av bekanta karaktärer och termer, men de har inte alls samma bruk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Fan här var det inte igår man var. :)

Råkade snubbla in på min egna tråd. :P

Får nog dra liv i den igen med den sorgliga nyheten att

alla mina timmar spelade har gott förlorat på xboxen. :(

 

Efter att man börjat kolla på Gundam 00 kom ju Mecha suget tillbaka. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Shit va läskigt :S

Satt igår och tänkte skapa en tråd om Xenogears, har precis tankat in det på PSP'n och tänkte kolla om det var någon som hade ett utlåtande på det om det var värt att lira.. >.<

 

Har bara hunnit 30-40minuter in i spelet men hittils så verkar det ju rätt lovande :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du gillar stora mechas med bunnydesign som sprutar ut rosa hjärtan när den slåss, då är Xenogears något för dig!

 

Nej, skämt åtsido är Xenogears ett av de bästa RPGer jag någonsin har spelat, laddat med en god portion nostalgi för min del. Den ovan nämnda bunnydesignen på ovan nämnda mecha tillför egentligen ingenting till storyn, så det är inget som stör helheten. Till och med översättningen går ann, om man har förlåtelse för lite slarvfel här och där ("why can't you be more nicer?") och ett par mellansekvenser med en hiskelig dubb från helvetet.

 

Kul att den här tråden revs igång igen, den tillhör min barndom här på anime.se ^^. Fast trots vad jag skrev senast har jag fortfarande inte skaffat Xenosaga III...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...