Hoppa till innehåll
Anime.se

1280x720 @ 1024x768


JockeII
 Share

Rekommenderade inlägg

Jao har märkt att det blir mer och mer HDTV releaser nu av olika fansubbing grupper.

 

Allra vanligast är 1280x720, eller 720P som den HDTV upplösningen heter.

Den upplösningen är alltid i kodningen H264, vilket är en relativ ny kodning och jag finner alltid att det är mycket bra kvalite.

Som tur är släpper inte alla grupper sina H264 releaser i HD upplösning, och dom som gör det släpper alltid en Xvid release med.

 

Men det jag undrar hur det blir om jag kör 720P på min 32" Widescreen TV som inte är en HDTV, det vill säga har upplösningen 1024x768. Kopplar ju in datorn till TVn med en S-VHS kabel när jag ser på anime. Kommer det en del utanför skärmen då som jag inte ser, eller krymper den helt enkelt ihop den så att längden blir 1024 och höjden blir mindre?

 

Blir en ny fet HDTV tills sommaren men tills dess får jag som student nöja mig med detta, fast ångrar lite att jag la ut 24k på min dator, bara min HD skärm till datorn kostar ju nästan lika mycket som jag kunde köpt en 32" HDTV för. :[

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men det jag undrar hur det blir om jag kör 720P på min 32" Widescreen TV som inte är en HDTV, det vill säga har upplösningen 1024x768. Kopplar ju in datorn till TVn med en S-VHS kabel när jag ser på anime. Kommer det en del utanför skärmen då som jag inte ser, eller krymper den helt enkelt ihop den så att längden blir 1024 och höjden blir mindre?

S-VHS är ett videokassettformat. ;) S-Video däremot...

 

Ja, bilden blir förminskad till TV-formatet. TV har dock inte bildpunkter så som datorer har. Där en dator har exempelvis 1024*768 unika bildpunkter, består en TV-sändning i PAL-format av 576 rader av kontinuerlig (icke uppstyckad, som med pixlar) bildinformation. Grafikkortet skalar alltså ner datorbilden till 576 rader, och omvandlar "breddpixlarna" till ett kontinuerligt band. Därför spelar det heller ingen roll om man kör datorupplösningen i 16:9, 4:3 eller så 1:1 - alla pixlar i bredd ryms. Men höjden skalas alltid ner till 576 rader. Alltså: Man kan säga att om du har 1024*768 på datorn och tittar på TV, så ser du en bild på 1024*576 pixlar. :P

 

Dock kan det ändå vara så att en del av datorbilden hamnar utanför TV-bilden, beroende på grafikkortet. "Overscan" heter det när det finns videoinformation som inte kommer med på TV:n, och "underscan" när videobilden är mindre än den synliga TV-ytan. (I pixlar så rör det sig väl om max 20 pixlar per sida, eller så.) Vissa grafikkort har overscan på TV-utgången, andra underscan. Och det kan variera beroende på datorupplösning och uppdateringshastighet. Program som TV Tool kan manipulera overscan så att man får så stor bild som möjligt med så små förluster som möjligt.

 

 

 

Men jag vet inte något om sånt här. :-v

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blir en ny fet HDTV tills sommaren men tills dess får jag som student nöja mig med detta, fast ångrar lite att jag la ut 24k på min dator, bara min HD skärm till datorn kostar ju nästan lika mycket som jag kunde köpt en 32" HDTV för. :[

Haha jag har en 32" HDTV men brukar endå kolla på min sletna 17" tft datorskärm för jag pallar inte koppla in TVn varje gång jag ska se på anime xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha jag har en 32" HDTV men brukar endå kolla på min sletna 17" tft datorskärm för jag pallar inte koppla in TVn varje gång jag ska se på anime xD

 

Tar ju max 30 sekunder :O En kabel från ljudanläggningen till datorn, och en kabel från datorn till TVn.

 

S-VHS är ett videokassettformat. ;) S-Video däremot...

+massa annan text =P

 

Jao ingångarna heter S-Video, men kabeln heter väl faktiskt S-VHS? Står på dom flesta datorbutiker, och min gamla kabel jag hade innan jag köpte denna längre hade till och med en liten röd lapp med texten S-VHS på.

 

Tack för den långa förklaringen. =P

Att jag trodde att det var 1024x768 är för att det står som upplösning när jag byter skärm från datorn till TVn, så först står det 1680x1050 som är min datorskärms upplösning, och sen står det 1024x768 när jag bara kör på TVn.

 

Behöver dock inte TV-tool då Nvidia har topklass inställningar för sitt TV-out i drivrutinerna, till skillnad från ATI som jag har dåliga erferenheter med. Har iallafall fixat datorbilden på TVn så jag missar 1-2 millimeter i kanterna, för att få helbild i överkant och underkant. Om jag vill ha dom 2 mm så skulle jag få en liten svart rad i över- och underkant, vilket är störande för en pedant person som mig. >_<

 

Men conclusion: Det gör inget om det är 720P upplösning, för TVn anpassar bilden automatiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jao ingångarna heter S-Video, men kabeln heter väl faktiskt S-VHS? Står på dom flesta datorbutiker, och min gamla kabel jag hade innan jag köpte denna längre hade till och med en liten röd lapp med texten S-VHS på.

Nepp, alla som kallar sladden för S-VHS har fel. Fult men sant. Man misstänker att det har blivit ett missförstånd för att S-VHS-videobandspelare var de första apparaterna som använde kablarna.

 

Men conclusion: Det gör inget om det är 720P upplösning, för TVn anpassar bilden automatiskt?

Att det är 720p (1280*720) spelar ingen roll alls. Varken grafikkortet eller TV:n vet något om vad du visar. Allt grafikkortet ser är en 4:3-bild på 1024*768 pixlar, och allt TV:n ser är en 4:3-bild på 576 rader. (Du kan om du vill prova göra filmen högre på datorn, exempelvis med keypad-8-tangenten i Media Player Classic, för att utnyttja de 1024*768 pixlarna till fullo.) Huruvida filmen ska ses som bredbild eller ej får du själv kontrollera på TV:n med zoomfunktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Huruvida filmen ska ses som bredbild eller ej får du själv kontrollera på TV:n med zoomfunktionen.

 

Jao det vet jag, gör dock inte så mycket att jag kör i 16:9 på äldre anime serier som är i 4:3 eftersom det är tecknat så man märker inte av det så mycket.

 

Jag har dock också ett läge på min TV som heter Panorama som jag är lite fundersam över. Det är fortfarande full WS, men bilden drar ihop sig som 4:3, så ansiktena blir smalare etc.

 

Funderar på om den kanske gör så att bilden drar ihop sig i mitten och blir utsträckt sidorna (där det inte är så mycket ansikten eftersom man brukar fokusera ansiktet i mitten av bilden), men är inte säker.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har dock också ett läge på min TV som heter Panorama som jag är lite fundersam över. Det är fortfarande full WS, men bilden drar ihop sig som 4:3, så ansiktena blir smalare etc.

 

Funderar på om den kanske gör så att bilden drar ihop sig i mitten och blir utsträckt sidorna (där det inte är så mycket ansikten eftersom man brukar fokusera ansiktet i mitten av bilden), men är inte säker.

Jag tror det brukar vara toppen och botten på bilden som är ihoppressade istället, alltså att den visar 4:3-bilden helt i bredd och pressar ihop allt som är under och över vissa gränser... Så var det då med min gamla TV. Det ser ju som oftast "okej" ut, men det blir en synlig förvrängning av bilden vid kamerapaneringar och andra rörelser.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...