Hoppa till innehåll
Anime.se

Shinto


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Någon här som sitter inne med lite information om Shinto? speciellt kvinnornas roll i relgionen, tänkte att det finns väl folk här som bor/bott i japan som upplevt shinto som religion live.

och det jag hittat på nätet har sagt mkt om religionen i sig, men inte om kvinnans roll, vilket i princip mitt arbete går ut på helt och hållet :S

 

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kvinnan har väl ingen speciell roll inom shinto (vild gissning)?

 

Precis som att kvinnan inte har någon speciell roll inom protestantismen. Om du letar efter kvinnoförtryck etc. så kan jag lova dig att du inte hittar någonting, kvinnan är jämställd med mannen.

 

Det vore bra om du förtydligade din fråga lite tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tjaaa.... jag vet inte mycket, men fick höra lite på en intressant föreläsning för några år sedan. Föreläsaren berättade att mikon som ju egentligen ska vara jungfru, på många lantligare orter är gift med prästen.

 

Annars har jag inte hört vare sig bu eller bä om kvinnans roll i shinto. Finns det kvinnliga präster?

 

Det kanske är lättare att hitta sån här info i engelsk facklitteratur än på ett animeforum

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

typ kvinnor i islam och slöjor, men kanske ett dåligt exempel.

 

Det var ungefär det jag menade med förtryck ;) .

 

jag vill ju påstå att det är en perspektiv fråga, men vad jag menar med exemplet är, mer att slöjor är utmärkande för kvinnor i islam, finns det nåt utmärkande för kvinnor i shinto, ( inte nödvändigtvis nåt föremål, utan kanske en roll under religösa festivaler, eller liknande).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

finns det nåt utmärkande för kvinnor i shinto, ( inte nödvändigtvis nåt föremål, utan kanske en roll under religösa festivaler, eller liknande).

Typ http://en.wikipedia.org/wiki/Miko?

 

excellent *Mr. Burns style*

 

definitivt sådant jag letar efter!

 

EDIT: glömde skriva tack så jätte mkt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...