Hoppa till innehåll
Anime.se

Dennou Coil


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

YaixYlyTB.jpg

【電脳コイル】 Dennou Coil ~ Coil a Circle of Children

26 avsnitt, uppskattningsvis 2007-05-12 ~ 2007-11-03

 

För drygt en vecka sedan, den 12 maj 2007, började en TV-serie som, bland en viss sorts animationsfans, av många anledningar varit väldigt uppmärksammad före start: Dennou Coil. Omständigheterna kring seriens skapare och dess produktion har varit något speciella, och kan faktiskt komma att ha en inverkan på efterföljande animeproduktioner. Men låt oss för enkelhetens skull begränsa oss till vad det handlar om. (För den som vill veta mer om produktionen, har jag skrivit en lång artikel.)

 

 

 

Dennou Coil (dennou: ung. “elektronhjärna”, ett gammalt ord för dator) utspelar sig någon gång på 2020-talet, en tid då “augmenterad verklighet” hör till vardagen: Med datorglasögon överlappas bilden av verkligheten med bilden av en virtuell värld. Ungdomar är ju ofta de första att verkligen göra ny teknik till en del av sina liv, och ungdomarna här är inget undantag – sällan (eller aldrig) syns de utan datorglasögon. Den virtuella världen de får tillgång till genom sina glasögon är inte bara visuell, utan även interaktiv. Cybervärlden är först och främst positionerad – olika platser i verkligheten motsvarar olika platser i den virtuella. Den tillåter även aktiv manipulation, exempelvis med händer och fötter. Datorprogram kan symboliseras virtuellt genom vanliga saker som sprejburkar och fiskespön, och utföras genom att använda dem så som man hade gjort med riktiga. Den virtuella världen tillåter till och med mjukvara i form av sällskapsdjur: Katter och hundar (och vad som helst för djur) som enbart kan ses på glasögonens bildyta.

 

Serien inleds med att Yuuko Okonogi (cirka 12 år) och hennes lillasyster Kyouko kommer till staden Daikoku, dit de flyttar med sin familj. Daikoku är en medelstor japansk stad döpt efter en lyckogud (betydelsen “mörkrets gud” till trots) och en av landets mest virtuellt utbyggda. För att laga programbuggar, ta bort datorvirus och förstöra otillåten mjukvara och hårdvara (som hackerverktyg, djur och glasögon), patrulleras den virtuella staden av Searchmaton, “Search”, och dess sfäriska undersåtar. I Daikoku har det på sistone ryktats om att många av stadens virtuella sällskapsdjur har försvunnit. Eftersom det inte heller är så enkelt att man kan “starta om” eller “flytta” dem, måste man hitta dem och ta dem tillbaka för hand, och vissa av stans barn letar rätt på djuren för hittelön. När Yuukos egen virtuella hund Densuke försvinner kontaktar hon en djurletare som hon träffat på en stund före: Fumie Hashimoto, tillhörande Coil Cyberdetektivbyrå. Nu måste de hitta och rädda Densuke innan Search hinner före. Samtidigt är en annan mystisk tjej på jakt efter ett datorvirus… (Mindre än hela första avsnittet beskrivet.)

 

 

 

Några av första avsnittets huvudpersoner:

yasakokw2.jpg

Yuuko "Yasako" Okonogi: En av seriens två Yuuko. En normal passiv, försiktig tjej som ofta låter sig dras med av andra. Röstaktris är Fumiko Orikasa (Seras Victoria i Hellsing, Rukia i Bleach etc.).

isakokb1.jpg

Yuuko "Isako" Amasawa: Den andra Yuuko. En mystisk tjej med ett uppdrag: Hon letar något. En kall, distanstagande person. Röst av Houko Kuwashima (Kirika i Noir, Quon i RahXephon, Clare i Claymore, Tomoyo Sakagami i Clannad, etc.).

kyoukonz7.jpg

Kyouko Okonogi: Yasakos lillasyster. Liten och elak mot virtuella hundar. Spelas av Akiko Yajima, som har vana av att spela jobbiga barn (Shin-chan i Chin-chan etc.).

fumieom4.jpg

Fumie Hashimoto: Medlem i Coil Cyberdetektivbyrå och expert på att fånga bortsprungna cyberhusdjur. Slug liten typ. Röstas av Sachiko Kojima (Alice i Mahou Shoujo Tai Arusu etc.).

daichids9.jpg

Daichi: Fumies rivaliserande djursökare. Simpel, fånig kille, som spelas av Rie Saitou (Real Mayar i Ergo Proxy etc.).

kyuuchanet8.jpg

Kyuu-chan (av kyuutai, "sfär"): Klotformade datorprogram som patrullerar cybervärlden och lagar buggar, tar bort virus, och jagar barn. En del av "Search", även känd som Searchmaton.

densuketq5.jpg

Densuke: Yasakos virtuella hund. Ser (likt sin ägare) allmänt ängslig ut, och har (likt sin ägare) inte mycket att sätta emot när någon vill jäklas.

oyajiro5.jpg

Gubben (Oyaji): Fumies virtuella... vad det nu än är. Och vad det nu än är, så är det lydigt, modigt och artigt.

 

Promotionvideo finns här, på officiella sidan.

Skärmdumpar från första avsnittet:

dennoucoilthumbsxf9.th.jpg

 

 

 

Och vad tycker jag själv då?

Med bara två avsnitt sända (och för min del ett avsnitt sett) finns det inte så bergsfasta omdömen att ge. En allvarlig, nästan dramatisk, öppningslåt verkar försöka sätta tonen på serien, som börjar som ett vanligt introducerande avsnitt: Vi träffar några personer och får världen lite förklarad för oss, och en cliffhanger i slutet ska locka oss att se även nästa avsnitt. Regin är traditionell, och det känns på sätt och vis upplagt och gjort som en film av familjevänligt slag. Den omtalade animationen är enkel men uttrycksfull och rörlig, och hela serien går mest i ljusa, lätta färger. Karaktärsdesignen är även den enkel, med långa och ganska smala personer, så den aspekten får mig att tänka på Mohiro Kitou. De digitala effekterna i cybervärlden är ganska häftiga, med "formaterade väggar" och mjukvaruattacker mitt i luften. Jag kan inte riktigt låta bli att tänka på Kamichu!, en annan serie som tycks mig ha satsat mer på detaljer och naturliga rörelser än på hög "framerate", och har en dämpad stil med ofarlig action. (Det finns förstås en chans att detta ändras senare i Dennou Coil.) Även om det inte är nödvändigtvis superimponerande, kan det bli en minnesvärd serie.

 

 

 

Som sagt, för den intresserade har jag skrivit mer om omständigheterna bakom serien i en lång artikel här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag glömde att skriva något om torii, shintoportalerna, som syns både fysiskt i staden och symbolisk. (När Isako gömmer sig från ett av kloten, är det en torii hon ritade på marken.) Jag tror de kommer ha någon viss betydelse för handlingen, kanske för egenskapen av ingångar till helgedomar... Och andra avsnittet ska visst börja demonstrera "temat" om avstånd mellan människor och ting (som för Yasako och sin hund).

 

Menar inte att det är det bästa någonsin, men definitivt en intressant serie. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Bump för propaganda!

 

Det börjar bli ganska spännande och mystiskt i de senare avsnitten, när gränserna mellan verkligheten och cybervärlden börjar lösas upp. Hur kan den virtuella världen, som bara existerar som grafik på datorskärmar, påverka det fysiska livet? Ligger det något i ryktena om bortförda barn? Och vad finns bortom de dimhöljda torii?

 

Mitsuo Isos historia är helt klart välkonstruerad, ett skickligt hantverk. Prova på ett avsnitt om du inte redan gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, jag "drar en Jocke" jag med, och inväntar sista avsnittet. Jag hade däremot helt missat din artikel, så jag läste den nu. Det var jäkligt intressant, och det känns nu som att jag kommer få ut lite extra av det hela när jag väl slår sig ner för att se serien. Blev för övrigt sugen på att se om de Evangelion-scener som du skrev om i artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...