Hoppa till innehåll
Anime.se

Emina


Urax
 Share

Rekommenderade inlägg

Är det någon som vet vad som har hänt med Emina. Dom har inte släppt en Neon Genesis Evangelion DVD på typ två år och inte en Ghost in the Shell S.A.C. DVD på nästan ett år. Har företaget konkat? Dom har bara släppt 20 av 26 EVA avsnitt och 23 av 26 Ghost in the shell avsnitt väldigt irriterande...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det enda jag vet är att Emina är Wendros' animé-logga. Så kolla upp om Wendros fortfarande är i farten.

 

Annars gäller att Ozon Media = Audvid = Studio animé

 

Och sen har vi de som släpper Fruktsallad också, som jag ständigt glömmer namnet på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Ja, det är mycket synd att i stort sett ingen av de som gett ut animé på svenska har gjort ett ordentligt seriöst försök.

 

Vem idag som glor på animé betalar pengar för att bara få en skiva i ett plastfodral (när dessuom skivorna i sig inte är något vidare)? Man måste nog vara lite mer öppensinnig än så för att få folk att öppna plånboken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag misstänker att det inte är lönsamt att tillverka fina utgåvor för svensk marknad. I USA kan en vanlig anime-DVD enligt uppgift sälja så lite som tusen exemplar. Skulle man i Sverige kunna sälja tillräckligt mycket för att kunna betala licens, översättare, DVD-tillverkning etc. om man ska göra lyxigare utgåvor? Vad jag hört brukar japanerna skicka dåliga masters, så kanske måste dessutom bild (och ljud?) behandlas så det inte ser ut som kattpiss.

 

Jag skulle nog hellre vilja ha billiga boxar. 200-300 kr för en hel serie är tillräckligt bra pris för att jag ska kunna göra avkall på all kvalitet. Exempelvis första DVD:n av Fruits Basket (från Noble Entertainment) som jag köpte för 40 kr. Det var ett okej pris. :)

 

TV-sändningar, hyrfilmutgåvor och billiga köpfilmutgåvor kanske vore mest gångbart. Kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst att de inte vill lägga pengar på supermegautgåvor, men det minsta man kan begära är ju en kvalitativ översättning och olika textningar för alla talspråk som finns tillgängliga på skivan. (Så att man slipper att det dyker upp text på ställen där det råder tystnad i den japanska versionen , eller att det blir en "felöversättning" där amerikanerna har ändrat på någon dialog)

 

Men det är ju klart att man saknar specialutgåvor och bonussaker, även om det bara är små saker som ett litet häfte. Speciellt samlarboxar saknar jag. Det är ju så fint att ha i hyllan, liksom! Men dåligt innehåll kan ändå avskrämma en.

 

Sceleris, hur var den svenska utgåvan av Fruits Basket då? Är faktiskt lite sugen på att köpa i och med att det är så billigt. Jag såg det första avsnittet som följde med ett nummer av Manga Mania, men jag kommer banne mig inte ihåg om det var bra, dåligt eller hyfsat.

 

Ja just det! Jag har ju sett den första Bärsärk DVD:n på svenska och den var ändå ganska okej. Det som fattades var väl bonusmaterial och ett häfte, men översättningen kändes korrekt (med tanke på att jag inte kan japanska kan jag ju inte säga att den är korrekt) och den är ju ändå relativt billig så det är väl godkänt ändå. Det är också ganska fränt att de tagit sig tid att göra ett eget omslag istället för att kopiera jänkarnas/japanernas. Eller har de det? Nåja. Men varför översattes Chuder till Tudor? Hm.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris, hur var den svenska utgåvan av Fruits Basket då? Är faktiskt lite sugen på att köpa i och med att det är så billigt. Jag såg det första avsnittet som följde med ett nummer av Manga Mania, men jag kommer banne mig inte ihåg om det var bra, dåligt eller hyfsat.

Det är hyfsat. Det är inget med det som är särskilt bra -- omslag, DVD-produktion, ljud/bild-kvalitet, översättning, extramaterial -- men inte heller något som är särskilt dåligt.

 

Vilka var det som släppte Berserk?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...