Hoppa till innehåll
Anime.se

Var inhandlar jag anime? [Länkar]


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Hä blir jappiskt för mig i fortsättningen ändå. Jag inbillar mig att mer pengar går till animébolaget och så har det blivit idiotsnobbism av det hela också. Dessutom vet jag vad jag får mer. BR vet jag iofs inte, men japanska DVDer har aldrig någon irriterande FBI-warning först som man inte kan spola förbi, de har enkla sakliga menyer och tja… vaddetnuär.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Regionskod problemet brukar vara relativt lätt att kringgå beroende på vilken spelare du använder. Nästan alla dvd/blue-ray spelare har inbyggda koder som tillåter dig själv att ändra region eller ändra till regions-fritt. Har gjort detta med både min dvd och blue-ray spelare och det funkade galant:)
http://www.videohelp.com/ har de flesta spelare, annars brukar det räcka med att googla^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hä blir jappiskt för mig i fortsättningen ändå. Jag inbillar mig att mer pengar går till animébolaget och så har det blivit idiotsnobbism av det hela också. Dessutom vet jag vad jag får mer. BR vet jag iofs inte, men japanska DVDer har aldrig någon irriterande FBI-warning först som man inte kan spola förbi, de har enkla sakliga menyer och tja… vaddetnuär.

 

Ja, det är ju helt klart mer samlarvärde i de jappiska, om så bara för att de är jappiska. Lite så där att det är bäst för att det är från källan. (Undantaget hade väl varit någon riktig motsvarighet till Criterions utgåvor av klassiska filmer.) Sen är det ju en sorts markering: det visar köparens prioriteter att ha en kostsam importfilm.

 

Det är väl bara det där att inte all anime är samlarvärd: jag skulle älska att ha Cowboy Bebop-boxen för 2300 spänn plus moms i hyllan, men det skulle kosta mer än det smakade med samma pris för exempelvis Needless. Och då är det ju bra med budgetutgåvor som man kan kränga vidare för en billig slant.

 

Regionskod problemet brukar vara relativt lätt att kringgå beroende på vilken spelare du använder. Nästan alla dvd/blue-ray spelare har inbyggda koder som tillåter dig själv att ändra region eller ändra till regions-fritt. Har gjort detta med både min dvd och blue-ray spelare och det funkade galant:)

 

Motbevisa mig gärna, men jag är inte övertygad om att du bara menar DVD-regionsfrihet på Blu-ray-spelare. :P

 

Sann regionsfrihet existerar så vitt jag vet egentligen inte alls som sådan på BD-spelare, av tekniska skäl: de måste ha en region satt (förutsatt att skivan vill kolla, vilket japanska animeskivor alltså sällan vill). Det finns spelare som låter användaren sätta Blu-ray-region med fjärrkontrollknapptryckningar eller liknande, men på grund av Blu-ray-licensen så får inte bolag tillverka dem som sådana.

 

Det finns väl förvisso kinesiska piratspelare som skiter i allt sånt, kan jag tänka mig, men jag har svårt att tro att det finns spelare av Sony, LG, Panasonic, Pioneer osv som har valbar regionsinställning och inte är chippade spelare som förmodligen bara säljs av specialbutiker med påslag på några tusenlappar, alternativt av specialbutiker i utlandet så att man måste tänka på hur det funkar i elnätet samt riskera dyra omkostnader i moms och tull.

 

Bästa, enklaste alternativet jag har funderat på är att helt enkelt bränna regionsfria backupkopior på sina regionsspärrade skivor. Fast det är ju inte gratis: tomma enkellagerskivor kostar sisådär 6-10 kr/st, och dubbellagerskivor 30-60 kr/st. En bra bonus är förstås att det är backupkopior, så att man inte behöver vara lika rädd för att repa skivan.

 

En annan bonus är att man borde kunna ta bort jobbig reklam och FBI-varningar och sånt skräp. :]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Någon som nyligen handlat från rightstuf och vet hur mycket extra man får pröjsa för frakt? Är det så lätt att man bara adderar http://www.rightstuf...rvice/shipping/ med t.ex. http://www.rightstuf.com/1-800-338-6827/catalogmgr/A35OpObU47gCRK3Uv7/browse/item/98341/4/0/0 = 61,49dollar ≈394kr? Har aldrig handlat utanför EU förut så är lite extra skeptisk och dum i huvudet när det gäller sådana här beställningar:).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Hade tänkt köpa Spirited Away och The Wind Rises nu när de släpps i höst.

Är det Amazon.co.uk som gäller? 

Tycker nämligen att priserna var rätt saftiga där, till och med SF Bokhandeln är billigare på andra filmer, såsom Pom Poko.

Ett par hundralappar för en samlarutgåva är väl inte så farligt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Några snabba som jag hoppas att jag får hjälp att besvara.

 

1. Finns hela Ranma ½ (tv-serien) utgiven på DVD i UK eller US?

2. Om inte, exakt vad finns utgivet?

3. Vilken UK/US-shop (online) inhandlar man den tv-serien ifrån när det kommer till billiga och smidiga lösningar till en svensk adress?

4. Eller finns det rent av någon svensk onlineshop som säljer den till ett bra pris?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Uppdateringar:

 

Europa
 
 
Nordamerika
 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...

Var hittar jag Millenium Actress och Tokyo Godfathers på Blu-ray till ett bra pris? Och som skickar till våra breddgrader utan problem?

 

Utgåvorna måste innehålla originaltal. Gärna intressant extramaterial, men det är sekundärt jämfört med originaltal.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 years later...

Jag behöver er hjälp igen. Vilket är det bästa stället att beställa nedanstående ifrån, som erbjuder bästa priset när det gäller produkt samt frakt och som sedan skickar till våra breddgrader utan problem?

https://www.blu-ray.com/movies/Space-Adventure-Cobra-The-Complete-Original-TV-Series-Blu-ray/272082/

https://www.blu-ray.com/movies/Space-Adventure-Cobra-Blu-ray/249026/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...