Hoppa till innehåll
Anime.se

Ryggar på Battle Angel Alita


Cawan
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har ett litet huvudbry. Jag har just köpt min första manga, Battle Angel Alita. När jag köper nåt sånt här i flera delar tycker jag om att ha det så prydligt och enhetligt som möjligt i bokhyllan, men, nu när jag kom hem med volym 2 märker jag att den inte har samma rygg som nr 1. Det verkar vara samma förlag (Viz) men lite annorlunda design på ryggen (ett stort rött V med vit bakgrund på den första men inte på den andra).

 

Konstigt! Så jag kollade på bokhandeln och det verkar som att ryggarna skiljer sig åt på jämna/ojämna nummer av Alita. Hon jag frågade om det där hade ingen koll, så jag tänkte om ni kanske ha nån aning varför det är såhär? Finns det nån orsak/poäng att vartannat nummer har annorlunda rygg, är det nåt man får vänta sig med manga eller är det bara bokhandeln som köpt in konstigt? (dom är också de enda i stan som säljer manga, så jag kan inte jämföra nån annanstans)

 

Om de ges ut såhär får jag väl acceptera det, men helst skulle jag vilja hitta samma utgåva av alla nummer =)

 

-C

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De amerikanska förlagen är helt tokiga i att ändra omslag/ryggar på sina utgåvor, ofta mitt i en serie och utan att det gått jättelång tid. Väldigt otrevligt och något man tyvärr får se upp med.

 

Jag tror det är något sånt som hänt dig, men jag kan inte svära på det, har inte Alita.

 

ett stort rött V med vit bakgrund på den första men inte på den andra.

 

Tror det är deras nya logga. Försök kolla runt på internethandlar och se om du kan hitta bra bilder och jämföra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samma sak hände när Tokyopop ökade storleken på "robotfisken" på sina ryggar. Då blev det omöjligt att få en enhetlig samling, eftersom vissa utsålda nummer blev omtryckta med loggan, medan andra hade kvar de gamla ryggarna osv. Vissa serier ändrade till och med omslagsdesign mitt i, vilket är anledningen till att t.ex. Forbidden Dance har originalomslag med röda ryggar på bok 1-2, och fula photoshoppade skräpomslag med vita ryggar tror jag det var, på bok 3-4. Det är så gruvligt fult, och ser inte ens ut som om de tillhör samma serie!

 

Slutsats: Den amerikanska mangabranschen har drabbats av så mycket växtvärk och barnsjukdomar (detta är bara en droppe i havet) att det är helt galet!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...
Då blev det omöjligt att få en enhetlig samling, eftersom vissa utsålda nummer blev omtryckta med loggan, medan andra hade kvar de gamla ryggarna osv.

Det där är väldigt frustrerande, särskilt när det är någon volym mitt i som har den gamla designen. Tur att Viz enbart bytt ut loggan, från den öppna boken med något öga(?) till en avrundad rektangel, på sin shoujo-utgvining iaf. Undrar vad i korv de tänkte på Tokyopop när de tyckte att en stor rödlysande fasa är bättre än diskret liten plupp. Man fattar ju iaf att det är en Tokyopop titel av att titta på framsidan, de behöver inte dumpa det på oss sådär. Förstör verkligen mycket utav helhetsintrycket då ryggen är vad man ser för det mesta (om man ändå hade nog med plats för att visa framsidorna).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Extra frustrerande med just Alita är ju att det ursprungliga omslagsmotivet är gjort för att täcka hela framsida, rygg och baksida med en enda bild.

Något som Viz bara sågat rakt igenom och täckt med svart.

Dåligt. ;)

 

Dock absolut inget som bör hindra någon från att läsa Alita, då det är en aldeles lysande manga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Täcka vad med svart? Ryggarna?

japp.

Hmm... men bilden går fortfarande (förutom på ryggen då) runt hela boken eller?

Kollade så fort jag hörde om detta, och ja, det gör de. Inte så stor förlust kanske, men fortfarande meningslös förlust :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...