Hoppa till innehåll
Anime.se

Top 5 Anime ni sett!


Qvarfordt
 Share

Rekommenderade inlägg

Mina favoriter.

 

1. Neon Genesis Evangelion (1995-1997 inkl. End of Evangelion)

2. Cowboy Bebop (1998-1999)

3. Legenden om galaxens hjältar (1988-1997)

4. Sikta mot toppen! Gunbuster (1988-1989)

5. Kungliga rymdflottan: Honneamises vingar (1987)

6. Ghost in the Shell (1995)

7. Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (2002-2005 inkl. 2nd Gig)

8. Rurouni Kenshin: Tsuiokuhen (1999)

9. Akira (1988)

10. Kare Kano (1998-1999)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Serier

1. Aria the *

2. Clannad ~After Story~

3. Rose of Versailles

4. Honey and Clover

5. Fantastic Children

 

6. Haibane Renmei

7. Natsume Yuujinchou

8. Ghost in the Shell: Stand Alone Complex

9. Paradise Kiss

X. Neon Genesis Evangelion

 

Filmer

1. Princess Mononoke

2. Millennium Actress

3. Nausicaä of the Valley of the Wind

4. 5 Centimeters per Second

5. The Sky Crawlers

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är intressant att se vilka era favoriter är, men kanske hade det varit lite roligare om man försökte diskutera lite, eller åtminstone förklara varför man gillar dem så mycket. En liten personlig smakanalys.

 

1. Neon Genesis Evangelion (1995-1997 inkl. End of Evangelion)

2. Cowboy Bebop (1998-1999)

3. Legenden om galaxens hjältar (1988-1997)

4. Sikta mot toppen! Gunbuster (1988-1989)

5. Kungliga rymdflottan: Honneamises vingar (1987)

6. Ghost in the Shell (1995)

7. Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (2002-2005 inkl. 2nd Gig)

8. Rurouni Kenshin: Tsuiokuhen (1999)

9. Akira (1988)

10. Kare Kano (1998-1999)

Om jag ska försöka beskriva några huvuddrag som förekommer i olika proportioner i verken ovan (utöver att de i min ringa åsikt förstås är jävligt välskrivna och välregisserade)...

 

* De flesta (1-7 och 9) av verken ovan kan beskrivas som science fiction. De utspelar sig i en framtid (eller, för 5, på en annan värld) där människan sätts på prov av nya hot eller utvecklingar, och beskriver hur vi löser dem i en ny teknologisk miljö. Jag är personligen otroligt intresserad av framtiden och vad jag ser som nästan ofattbara möjligheter för mänsklig utveckling. Hur skulle ett samhälle se ut där man har Internet i hjärnan? Där man har en "rymdmotorväg" mellan planeterna? Där det uppstått en galaktisk diktatur? Var går gränsen mellan människa och teknik i en värld där ett medvetande kan leva utanför den biologiska hjärnan -- där det kanske aldrig ens har funnits en hjärna? Seriernas teknologiska beskrivningar måste förvisso inte ha praktisk betydelse för oss nu eller någonsin, men även om den teknologiska utvecklingen är osannolik eller omöjlig så kan vi få oss en inblick i människans villkor.

 

* Apropå människans villkor -- "the human condition", som man brukar tala om på engelska -- så innehåller några av verken (1, 3, 5-7 och till viss del 10) fantastiska diskussioner av de problemställningar som en människa möter, om vad det innebär att vara en människa i olika sociala, kulturella och existentiella situationer. Evangelion diskuterar individualism och utanförskap. Galaxens hjältar väger statsskickens för- och nackdelar. Honneamise visar människans vilja till utveckling och utforskning.

 

* En annan gemensam faktor är storslagenhet. Jag menar inte bara att det ska vara en episk hjältesaga som Galaxens hjältar, utan även storslagenhet i berättande, i känslomässighet. När det kommer fram att känslan (kärleken, tragedin, glädjen) eller skalan (tidsspannet, storleken eller avståndet) är "större än livet" så går det hem hos mig. Ett lysande exempel är Gunbuster, vars stegrande patos (dvs "vädjan till känslor", här genom melodrama) kulminerar i ett av de mest tillfredsställande animésluten någonsin.

 

 

 

Så, hur skulle ni själva förklara era topplistor?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min Topp 5 lista finns sedan 2007( :O ) på sida 3. Har tyvärr inte sett så mycket sen dess utan mer riktat in mig på JDorama. MEN, fick får några månader sen privilegiet att se Bounen no Xamnad och wow vilken show. Fick mig att inse att jag fortfarande älskar animeserier!

Kändes som en blandning av Ghibli, valfri shounenserie samt något mer melodramatiskt. Ett underbart äventyr helt enkelt! Se! <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

MEN, fick får några månader sen privilegiet att se Bounen no Xamnad och wow vilken show. Fick mig att inse att jag fortfarande älskar animeserier!

Kändes som en blandning av Ghibli, valfri shounenserie samt något mer melodramatiskt. Ett underbart äventyr helt enkelt! Se! <3

 

Jo, Bounen no Xamdou är enligt mig en väldigt underskattad serie. Den befinner sig inte riktigt på min topplista (beroende på hur lång man gör den naturligtvis) men den fick på tok för lite uppmärksamhet när den kom. De som inte har sett den kan med fördel ge Blu-Ray-releasen en chans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dom som oftast blir med när jag funderar på vilka som egentligen är bäst är nog Attack nr. 1, Sätt ett äss, Gundam, Utena och Prinsessan Tutu. Förr var alltid Evangelion med, men på senare år har jag blivit lite kluven (de usla nya filmerna och det ständiga mjölkandet av varumärket har kanske hjälpt till lite).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

1# One Piece [Rating]

(älskar karaktärerna och humorn )

 

2# Full Metal Alchemist: Brotherhood [Rating]

(ÄLSKAR Storylinen <3 den berör själen)

3# One Outs [Rating]

(Grymt bra Mindtrick Sport serie tyvärr kort och jag VILL ha mer)

 

4# Air Gear [Rating]

(en av mina favoriter inom Sport genren:) )

 

5# Soul Eater [Rating]

(Sjukt coola effekter inom animen och jag gillar tecknings sättet.. and hey look its Death KID on my avatar.. yeah from this serie!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där är en sådan svår sak..Finns väldigt många bra som jag älskar..

Så jag tror jag måste göra så här:

 

1:

2: Neon Genesis Evangelion

3: Tokyo Magnitude 8.0

4: Samurai Champloo

5: Air

6: Haibane Renmei

7: Natsume Yuujinchou

8: Code Geass

9: E`s Otherwise

10: Genshiken

 

Alla är ju sedda på olika tillfällen och betyder olika saker för mig,tex NGE var en av mina första animer och den jag sett flest gånger och den jag känner igen mig rätt mycket med karaktärerna..Med Code Geass satt jag och småskrattade lömskt för mig själv..Igenom Air och Haibane Renmei var det så sorligt samt Tokyo Magnitude mot slutet..Alla är så otroligt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1.Touch

Av någon konstig anledning har mitt intresse för anime och baseball blivit enormt, mycket tack vare Major. Men om det är något helt enkelt som saknas i Major i min mening samt att man på senare säsonger har börjat liknande varje gång. Touch å andra sidan är för mig dock helt perfekt. Den har verkligen allt i min mening för att underhålla mig till fullo. Jag vågar tyvärr inte skriva allt för mycket om serien så är man än mer sugen att veta mina tankar kring serien kan man läsa de här.
2.Super Dimensional Fortress Macross
Det är känslan och kärlekshistorian speciellt som jag avgudar i den här serien. Den må vara enkel men den är så grymt berättad. Musiken, karaktärerna, stridsscenerna är också saker som verkligen är att älska. Sen faktiskt slutar i förtvivlan för mig som hade hoppats på ett annat slut bidrar dock också bara till att jag älskar serien än mer.
3.Ghost in the Shell
Det är filmen det handlar om, visst är serien också förbannat bra men filmen ligger mig lite extra varmt om hjärtat som en av de första animefilmer som jag såg. Än idag så ser jag mer än gärna om på den med stor beundran. Den är verkligen spännande på så sätt med all sin sci-fi och allt filosofiskt tänkande. Det var kanske inget som man tänkte på första gången eller för den delen andra gången man såg på filmen, men då var den "bara" en grymt cool action sci-fi och bara det räcker långt.
4.Neon Genesis Evangelion
Spelar ingen roll hur mycket jag än försöker att inte ha med den på listan så hamnar den med här ändå. Den talar för sig själv helt enkelt och det vore dumt att ljuga för mig själv också.
5.Gunbuster
Mäktig helt enkelt och det går helt enkelt inte att älska karaktärerna. Handlingen är bra den också men karaktärerna är så levande så det rör en till tårar när slutscenen spelas.
6.City Hunter
Lite komik får också vara med på listan och Saeba Ryo gör det med glans. Serien är på över hundra avsnitt totalt med alla säsonger inräknade samt en mängd filmer på det och att aldrig bli tråkig känns riktigt starkt. Detta är mycket tack vare älskvärda karaktärer men också med lite action och romantik. Har skrivit mer om serien här för den som orkar läsa.
7.Aria
Det finns ju en anledning till varför man gjorde en resa till Venedig och den heter Aria. Hela seriens atmosfär är så lugnande och staden målas upp på ett så fantastiskt vackert sätt att man önskar att man själv var en Neo-Venezia bo.
8.The Wings of Honneamise
Det är en riktigt intressant handling som berättas och man rycks med från början och kan inte sluta heja på att det hela ska sluta lyckligt.
9.Trigun
Hela äventyret, handling, humorn, karaktärerna osv är så enkelt det kan bli. Vash har gjort ett stort avstamp på mig helt enkelt och jag undrar varför inte mer liknande serier görs nuförtiden.
10.Cowboy Bebop
Lite på rutin slinker Bebop in på top tio för den här gången. Kanske att det kommer högre nästa gång. Men serien är helt enkelt så pass bra att den underhåller en alla dagar i veckan helt enkelt.

Var ett tag sedan jag gjorde en lista och det är lite skoj att se hur ens smak har ändrats de senaste åren. Det som talar sitt tydliga språk på listan i min mening är att de flesta serier/filmer har minst 15 år på nacken. Det handlar inte om att det var bättre förr utan mera att stilen passar mig och jag tycker genomgående att animationsstilen är trevligare än dagens där man knappt ser skillnad på vissa serier och karaktärer. Men med det sagt så finns det fortfarande mycket bra serier som produceras fortfarande. Listan ser lite ut som den gör också för att jag ville inte ta med tex tre baseball-serie. H2 och Cross Game som också lätt skulle kunnat vara med på listan får stå åt sidan för att det är samma skapare som till Touch som i min mening är den bättre av de tre. Ghost in the Shell är lite i samma sits där jag inte ville ta med serien som också skulle kunnat vara med. Filmen är för mig mycket bättre och hamnar helt enkelt därför med på listan istället för serien. Men det här var skoj faktiskt att få uppdatera sig själv lite också och se efter vad man faktiskt gillar just nu. Får göra en ny lista igen om några år.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Lägger min första post på forumet här, det känns passande :)

Har kollat lite sporadiskt på anime fram tills senaste året då jag upptäckt mängder av bra serier vilket kanske märks på plats 3-5 ;)

 

1. FLCL

2. Hajime no ippo

3. Toradora

4. Tokyo magnitude

5. Darker than black

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Top 3 är jag säker på, men sen efter så blir det svårt. >_<

 

1. Desu Noto, Death Note, en sån jävla galen anime, inte lik någon annan! <3

2. Elfen Lied, Ecchi och sån jävla bra egen story!

3. One Piece & Fairy Tail, Mest för att man garvar så mycket, fighter är inget speciellt.

4. Tengen Toppa Gurren Lagann, såg klart den nyligen, blir så känslosam när jag tänker på hur den slutade och jag älskade jag alla karaktärer!

5. Code Geass & Air Gear & High School of the Dead, Ecchi!<3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Top fem är ju sjukt kort egentligen D: Får panik!

Elfen lied, Air, Last EXILE, Mai Hime och Toradora (ingen rangordning på dessa förresten)

 

Vet inte om någon tog upp det här tidigare men mina favoriter som barn.

1. Pokémon

2. Sailor moon

 

Jag vet att jag inte är ensam om de här två, så försök inte förneka det! :3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

hihi jag vart jätteglad när jag såg några som gillar Toradora :3 (favorit) Jag tycker att Code Geass var rätt bra också när det handlade om personerna i skolan och själva "geassen" ;p men gillade verkligen inte robotarna och kriget och sånt :O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...