Hoppa till innehåll
Anime.se

Nana- The movie(s)


dengo
 Share

Rekommenderade inlägg

mikanakashima.jpgaoimiyazaki.jpg

 

 

 

Att inte gråta till Nana i anime form är att häda.

Att inte gråta till Nana som film(er) är som att...

*snörvel*

 

Men seriöst.

Bortsett från att sångergan i filmen(erna) inte riktgt lever upp till förväntningna så levererar filmen rätt bra.

 

Självklart kunde de inte ha en bunt bakgrunder med och Nanna-chan's bästa vännerna kom inte riktigt med som jag tycker de kanske borde så..ja..

Man bör ha sett animen.

 

Filmerna får 9/10 (får inte 10 av 10 pga lite kvalitetsmissar här och där).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Nja, är väl inte speciellt förtjust i dessa filmer. Däremot har jag inte sagt att de är dåliga. De är underhållande, men definitivt inga filmer jag kommer att se om alltför många gånger.

 

Jag hade varken läst mangan eller sett animen när jag såg filmerna. Kanske inte det ultimata, men det gick.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Filmerna bygger helt på att man har läst serierna och byggt upp en relation till alla karaktärerna. Sedan tycker jag att det var problem med castingen, även om Shins skådis åtminstone blev utbytt till andra filmen. Den stora sorgen är att rens skådis blev utbytt till film två. Varför? Jo för att i ettan spelades han av en av Japans allra duktigaste riktiga skådespelare, Ryuhei Matsuda. I tvåan spelades han av en dussinskådis (i mina ögon alltså).

 

Själv är jag dock av åsikten att de två flickorna som spelade Nana, framförallt Nana Ozaki (svarthårig) var riktigt bra. Mika Nakashima är inte bara en av japans absolut bästa sångerskor och låtskriverskor, hon är även PERFEKT i rollen som Nana Ozaki. Många var vi nog som drog efter andan när de såg bilderna från presskonferensen inför filmen. Det var som om Nana hade klivit rakt ut från seriesidorna och blivit kött och blod.

 

Det är nog inte många som inser vilken fullständig brist det är på bra skådespelare det är i Japan idag. Nästan alla TV-serier befolkas av sk. idoru, multitalanger som oftast sjunger, skådespelar och agerar fotomodeller i ett, men sällan med någon större talang. Ofta ses deras medverkan i en TV-serie bara som reklam inför kommande singelsläpp och album, och planeras in av deras agenturer. Mika Nakashima var i och för sig ny som skådis även hon, men jag ser det mer som när Björk gjorde en enda roll i Lars von Triers Dancer in the Dark. Mika lyckades verkligen bli ett med sin roll, och frågan är väl om hon ens tänker fortsätta skådespela efter att filmtriologin är färdig?

 

Själv anser jag även personligen att soundtracket till filmen är jättebra. Det är lätt att minnas låtarna, och de lyckas fånga den där glampunkiga känslan som många mindre japanska band håller på med. Och Trapnests musik har fångat blandningen av kommersiell musik och rockbakgrunden som bandet har. Tänk på att bandet styrs av en kille med stenkoll på musikbransch och lyssnartrender, som vet exakt vart han vill styra bandet.

 

Ska för övrigt bli intressant att se hur trean blir, eftersom regissören hade utlovat en triologi. Den borde väl vara på gång i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

jag såg filmen häromdan , kan inte säga annat än att jag gillade den.

men nånting som jag blev nyfiken på var att ni skrev "filmer" finns det mer än en nana film för jag har kollat rundor på google men hittade inget mer än den filmen jag såg men möjligt jag har missat något.

 

och om det finns mer än en film kan nån vara en ängel och säga vad dem heter ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det ska bli en triologi. Den första heter Nana, den andra heter Nana 2 och den tredje kommer, och detta är en ren chansning, heta Nana 3. ;)

 

Tvåan finns att köpa på region 3-DVD på SF-bokhandeln tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...