Hoppa till innehåll
Anime.se

Iriya no Sora, UFO no Natsu


Saya
 Share

Rekommenderade inlägg

aGqtNrsQm.gif

 

Titel: Iriya no Sora, UFO no Natsu (Iriyas sky, UFO:nas sommar)

Genre: Drama, romantik, science fiction

Avsnitt: 6

Produktion: Toei Animation, Happinet Pictures

Trailer: Stage6.com

Officiell hemsida: http://www.toei-anim.co.jp/animeister/iriya/

 

QVtinqsZa.png

 

Denna OVA såldes redan 2005 men förtjänar mer uppmärksamhet än den tycks få.

 

"Kriget började år 1947. Folk har bara inte lagt märke till det." Ungefär där försvinner oset av typisk skolromantik. Fram till denna punkt var umgänget mellan tråkmånsen Asaba Naoyuki och Iriya Kana begränsat till ärkeklichéen "Kom så lär jag dig att simma." vid skolans pool nattetid. Iriya är pilot på den närliggande militärbasen Sonohara, där det ryktas att det finns UFOs, medan Asaba är medlem i skolans tidningsklubb. Efter mötet vid poolen fattar Iriya tycke för Asaba och börjar i hans klass, vilket under en larmövning leder till ovanstående citat som drar in honom i ett krig han inte kände till.

 

Den mest självklara serien att jämföra med är Saikano. En ung flicka som arméns hemliga supervapen, en stad som lever utan påverkan från kriget samt fokus på de inblandade snarare än kriget i sig, diverse triangeldrama och ett tragiskt par i huvudrollen beskriver båda lika väl. Båda har sina för- och nackdelar mot varandra, men i slutändan är Iriya no Sora, UFO no Natsu bättre genomfört och gav åtminstone mig mer underhållning proportionellt till dess längd. 'Dansen' i slutet av tredje avsnittet hör till de bättre scenerna jag har sett i anime.

 

Det är inte ett perfekt verk, knappast en tiopoängare, de första fyra avsnitten har problem med takten och jag saknade mer bakgrundsmusik i klass med den till dansen och finalen, men för att vara så pass kort är det en enastående välanimerad liten serie som lätt förtjänar de knappt två timmar den tar i anspråk.

 

qBEgzXYye.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Precis som jag förväntar mig när Saya rekomenderar något, så rör det sig om en mycket känslosam och tragisk historia.

Vad som gör denna till något utöver det vanliga, är att den lyckas med prestationen att bara bli bättre och bättre för varje avsnitt. Allt är genomgående välgjort och de har klämt in en hel del små oväntade roligheter också.

I vilken annan anime har du sett tjejen få näsblod istället för killen? ;)

 

UFO överträffade mina förväntningar och lyckades skapa dendär rätta känslan i magen som bara riktigt bra animé lyckas med.

Väl värdig 10/10, till skillnad från vad saya ansåg ovan. Men jag bedömmer anime på känslan den ger mig. Inte en radda kriterier. Och känsla hade den.

 

tack för tipset Saya.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Såg precis klart på den här efter att ha idlat lite efter de två första avsnitten som jag tyckte var sådär. Den sista hälften var dock betydligt bättre än de första. Jämfört med SaiKano som jag verkligen gillar når inte den här riktigt upp till samma nivå i sin kärleks historia. Iriya känns så frånvarande och Asaba tycker jag är lite små tråkig emellan åt och velar faktist en hel del.

 

Men men men. Den funkar och så tycker jag också att avsnitt 5 var en liten klass för sig och lyfte upp hela serien, spännande värre var det i det avsnittet och riktigt intressant att se på. En annan sak också som gjorde att jag orkade fortsätta efter de två första avsnitten var animeringen som emellan åt var riktigt trevlig att se på, samt att Iriya var riktigt go att lägga ögonen på! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...