Hoppa till innehåll
Anime.se

Galaxy Express 999


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

tpBHeAtIL.png

Galaxexpressen 999 (tre-nio) lämnar mars.

 

Galaxexpressen är bara en del av många i Leiji Matsumotos värld om rymdens hemligheter. Mangan som animen bygger på är 21 volymer lång och kom ut '77 i Hit Comics och avslutades '81.

 

TV-serien kom ut året efter mangan hade gjort premiär, alltså '78, och blev 113 avsnitt med fyra stycken TV-specialavsnitt. Uppföljare har kommit i ett antal olika filmer och ser ut som följande:


  • [*:3gndc9qh]Galaxy Express, 1979
    [*:3gndc9qh]Claire of the Glass: Galaxy Express 999, 1980
    [*:3gndc9qh]Sayonara Galaxy Express 999, 1981
    [*:3gndc9qh]Galaxy Express 999 ~Eternal Fantasy~, 1998

 

Inspirationen till att skriva Galaxexpressen hittade Matsumoto i boken Ginga Tetsudou no Yoru skriven av Kenji Miyazawa någon gång under 1927. Även en annan person vid namn Gisaburo Sugii inspirerades av Miyazawas verk och gjorde en adaption på boken med samma namn som också heter Ginga Tetsudou no Yoru (Night On The Galactic Railroad). Själva namnet eller rättare sagt var siffrorna kommer ifrån tåget Empire State Express No.999. Det första objektet på hjul att nå över 100 km/h.

 

Världen

 

Galaxexpressen utspelar sig i en värld där människor söker efter evigt liv. För att kunna få det måste man byta ut sitt kött och blod mot plåt och olja. Världen är dock uppdelad så pass att inte varje man har råd med en sådan kropp. Men det finns en legend eller en myt som säger att om man går på Galaxexpressen 999 så kommer man till slut komma till en planet där det är gratis.

 

Tetsuro Hoshino och hans mor är påväg till en ny stad för att söka jobb och kunna spara till biljetter till tåget. Det är dock en stormig natt mitt i vintern och det är inte det lättaste att ta sig framåt. Människorna som har byt ut sina kroppar mot maskiner tycker att jaga kött och blod är riktigt skoj. Och så blir även Tetsuro och hans mor jagad av några. Tetsuros mor blir dödad i jakten och ber sin son att lämna henne åt sitt öde. Efter mycket om och men så lyder Tetsuro sin mor och lämnar henne. Men lättare sagt än gjort så fångar snöstormen upp Tetsuro som är nära på att dö.

 

Istället för döden så vaknar Tetsuro upp i en varm säng och en mystisk kvinna. Kvinnans namn är Maetel och säger sig kunna ge Tetsuro en biljett till galaxexpressen på ett vilkor, att han tar med sig henne. Men innan det vill Tetsuro hämnas sin mors allt för tidiga död.

 

HzWJLEqIW.png

Tetsuro är på väg att hämnas sin mor.

 

En ständig fråga

 

Serien tar hela tiden upp frågan om det verkligen är värt att byta ut som kropp till evigt liv och man möter många olika människor på vägen som alla har olika åsikter. Det är helt klart en tankeställare ibland och en intressant syn ifrån vissa håll. Själva idén till historien om evigt liv i sig är en trevlig sådan medan man får följa med i tågen som tar en genom planeter och galaxer.

 

AZezhWAnJ.png

 

En av seriens mest intressanta personer är Maetel. Vem är hon? I början från ingenstans så plockar hon ju upp Tetsuro och ger honom ett pass till galaxexpressen. Varför ger hon honom det? Vem är det som man ibland får höra henne prata med? Ja, det här tas upp redan i avsnitt ett och fortsätter att växa med olika funderingar om vem hon kan tänkas vara och varför hon vill hjälpa Tetsuro.

 

vYHvOPtcz.png

 

Även den utomjordiska konduktören är en intressant person, men mest eftersom han skiljer sig en del och har sitt ansikte gömt.

 

Så här långt har jag bara sett tio avsnitt av serien och tycker den är riktigt bra och rolig att se på. Så jag rekommenderar denna varmt till alla som saknar någon slags äventyrsserie att se på just nu och är inte rädd för att se på en gammal goding.

Titel: 999 Ginga Tetsudō Surī Nain (Galaxexpressen 999)

Skriven av: Leiji Matsumoto

Genre: Drama, Sci-Fi, Äventyr

Avsnitt: 113 och 4:a TV-speciall avsnitt.

Filmer: Se listan ovan.

Studio: Toei Animation

År: 14 September 1978 – 9 April 1981

 

AzobtKRwX.pngiKfLRKojR.png

FAIyObYAy.pngwgaBkTuSC.png

FRwpbdbWt.pngufwpbBloo.png

QzuAGrMKz.pngXbqVIlzdl.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Att ingen har kommenterat här känns som ett under med tanke på vilken klassiker man hört att den ska vara :S

 

Ska Galaxy Express 999 så fort jag får tid till det. Har tills nu på senare tid ogillat Leiji's stil (innan jag såg något ifrån han vill säga) men det totalvände efter jag såg Galaxy Railways och alla underbara karaktärer och dramor som kom med den. Tror nog därför att denna rymdtåg-serie lär passa mig också. Just nu så är dock en annan, väldigt, lång serie snäppet högre upp på listan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det någon som sett både serien och filmerna och kan berätta hur de står sig mot varandra? I serien så ska de tydligen besöka ca.100 planeter medans de i filmen bara besöker 4, känns som att man måste missa en hel del men frågan (#2) är väl hur "viktiga" de är.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det någon som sett både serien och filmerna

Mig veterligen finns det inga textningar till majoriteten av TV-serien (bara till sisådär 30 första avsnitten -- av 113), och jag tvekar på att forumets få japansktalare har sett serien, så antagligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är det någon som sett både serien och filmerna

Mig veterligen finns det inga textningar till majoriteten av TV-serien (bara till sisådär 30 första avsnitten -- av 113), och jag tvekar på att forumets få japansktalare har sett serien, så antagligen inte.

Så det var därför jag bara kunde hitta 29 avsnitt... Nåväl de som subbar har iaf inte lagt ner med det så mman får väl hoppas att de hinner avsluta serien innom rimlig tid, har redan de 10 första avsnitten på laddning. Men. Såvida inte serien är helt makalös så blir det nog film-versionen(rna) för mig också, ogillar som sagt 100+ avsnitts serier och om det nu finns en mer lättsmält filmversion så går nog det lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
man får väl hoppas att de hinner avsluta serien innom rimlig tid

Jag har räknat på det där.

 

I deras takt är de färdiga inom 9-12 år.

 

(Jag skämtar inte.)

Ouch. Jag som just (som i för en månad sedan) sett de 10 första avsnitten och storälskade dem. Nåja får väl försöka få tag på filmerna under tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...