Hoppa till innehåll
Anime.se

Shion no ou


Dread
 Share

Rekommenderade inlägg

Shion no ou

alt. titel: The Flowers of Hard Blood

den gamla tråden

 

JaNyRBSmK.png

Producent: Studio Deen

År: 2007

Avsnitt: 25 (? 15 är i skrivande stund släppte i japan)

Öppningslåt: Lady Love av Rize

Slutlåt: My dear friend av Teruma Aoyama

 

Bygger på Seinen mangan med samma namn som animeserien nämligen Shion no ou av Katori Masaru. Shion no ou mangan är minst 7 volymer lång, och animen avviker från den kring avsnitt 7-10 och därmed så tänker jag inte skriva mer om mangan.

 

 

Shion var 4 år när det hände, hon överlevde trots att hon befann sig i huset när de brutala morden på hennes mor och far skedde överlevde hon. Det enda vittnet till mordet tror man är Shion, men hon är svårt chockad efter att ha sett sina föräldrar i en pöl av blod. Och efter mördaren sagt till henne “Glöm allt du har sett idag om du vill leva, Glöm bort orden om du vill leva”. Sen den dagen så har Shion slutat prata med människor, hon kommunicerar genom att skriva på ett block, eller sms:a.

 

För polisen blev de enda ledtrådarna en märklig formation uppställd på shougibrädet och en blodig shougipjäs på hennes fars panna, kungen.

 

Shion blev adopterad av sin fars vän och granne Yasuoka Shinji och hans fru Yasuoka Sachiko. Sju år senare är mordet fortfarande olöst. Shion är på godväg att bli en professionell Shougispelare, vi får följa henne och hennes två vänner genom svåra matcher. Med svåra motståndare och illavarslande främlingar rund varje hörn, och hennes föräldrars mördare fortfarande på frifot, så verkar Shions väg till ära aldrig varit mer utmanande!

 

Genre:

Den är rätt svårt att placera den i en genre. För dels så är den en sport anime med visst fokus på shougi, dvs Shion och hennes vänners matcher, men sen är det också en mystisk känsla över hela serien, skulle nog kunna jämföra mystik nivån med den som förekommer i Ghost hunt. Men sen är det också för oss tittare en ständig jakt och gissningar om vem som är mördaren, så den jakten tillsammans med spännande shougimatcher gör serien till... en spännande seinen med mycket mystik och action på spelplanen.

 

Mitt egna betyg:

Mitt eget betyg är väldigt högt (jag försöker undvika att skriva om serier jag inte gillar) om det bli det högsta återstår att se då serien inte är avslutad. Men hittills så har serien hållit väldigt hög kvalité och fortsätter den så så blir det 4,5-5 / 5 i betyg, men som sagt det är lite mindre än halva serien kvar så mycket kan hända.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

zOMG plottwist extreme version!

avsnitt 17

Herre jäklar vad denna serien är underbar. Har varit i stort sett övertygad om att Satoru var mördaren, men nu verkar det vara någon helt annan person. Tillråga på allt så upptäcker Shion att hennes Shougi bygger den stil som den som mördade hennes biologiska föräldrar. Nu är jag ta mig tusan grymt nyfiken på vem som är mördaren, problemet är att jag har svårt att se någon av de personerna som är kvar i turneringen för tillfället som mördaren. Och det verkar ju ganksa uppenbart att Satoru inte är mördaren längre utan "bara" väldigt desperat om att få shion att minnas och kanske en ledtråd till vem som dödade hans älskarinna.

 

Underbar serie!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

avsnitt 18

Det var ett väldigt trevligt avsnitt, vet inte ifall de är bara eller dåligt att de i stortsett avslöjade vem som var mördaren eller iaf "pretty much" avslöjat att det är Mejin, om än motivet fortfarande är väldigt oklart.

 

Kan tänka mig att det är avundsjuka på sin bror och på Shion kanske... eller kanske för att skapa en ultimat motståndare, fast det tidigare låter mer troligt.

 

Nån annan får ta mod till sig snart och skriva nåt i den här tråden... är det ingen (utom jag) som följer den!?

 

kan ju säga att mitt betyg på serien kvarstår och att den tillsammans med gundam 00 och Shakugan no shana 2 är vad man längtar efter mellan varje vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vet inte varför jag inte har börjat på den här serien ännu. Kan ha att göra med att jag redan följer massor av serier, men jag är inte den som skulle vika mig för att plocka på en till. Så kanske att jag tar och ser ett par avsnitt redan nu i veckan så ska jag ställa dig lite frågor Dread om jag känner mig bortkommen eller frustrerad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Okej, nu har jag sett på de tio första avsnitten och har endel blandade meningar. Visst den är intressant sålänge de inte handlar så mycket om shougi. Jag hade samma problem med Hikaru no Go vill jag minnas, vilket tyvärr också lede till att jag gav upp på serien, sporten är riktigt tråkig tycker jag. Jag försöker iofs inte ens fatta vad går ut på. Och när det även finns så många olika spel sätt blir det också svårt tycker jag att få en uppfattning. Och det som verkar mest störande är att matcherna verkar kunna hålla på i flera timmar?

 

Får hoppas att de blir lite mindre shougi snart och mer om Shion's förflutna. De andra karaktärerna har väl också de lite intressanta historier att förtälja. Men till skillnad från Hikaru no Go kommer jag nog se klart på den här serien då jag ändå finner den någorlunda intressant och underhållande. Men det är svårt att fatta när ett bra drag är gjort och vissa matcher saknar faktist lite spänning tycker jag.

 

Edit: Serien tog en helomvändning för mig efter avsnitt 10 och jag kan nu förstå varför Dread gillar den här serien.

 

Shion no Ou 11-18

Jaha! Här var det kanske lika mycket shougi som tidigare men på ett annat sätt, samt att handlingen kring Shion och Ayumi blev mer intressant. Men jag håller med dig Dread om att det är synd att man redan har fått det klart för sig att Hani är mördaren. Och jag är även inne på samma spår sig dig angående motivet. Att det har något med att han är avundsjuk på sin bror är nästan helt klart. Men jag tror att han även ville skapa sig en ordentlig motståndare i Shion samtidigt. Men det måste ändå vara något att som ligger bakom allt, annars skulle han ha dödat sin brors fästmö först och att han redan visste om Shion verkar bara konstigt. Tror nästan det har mer att göra med Shions pappa. Kanske. :D Äh det är nog fortfarande lika spännande fast man vet om mördaren.

 

Sedan om fortsättningen av serien. Jag undrar nästan om det skulle kunna vara så att en till säsong kan komma att komma. Jag tycker att är för få avsnitt kvar nästan för att fokusera på Ayumi's nya jag och även den där andra tjejen som jag nog ändå anser vara en av huvudpersonerna även fast hon inte fått så mycket tid i rutan. Turneringen är inte klar och man har fortfarande mördaren kvar att fånga på 7 avsnitt. Aja, en del tid kvar så mycket kan nog hända också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Äntligen har jag tagit mig tiden att se klart den här serien. Shougi är nog inget som intresserar mig direkt och inte vart det bättre efter att ha sett på den här. Känns som man missar en hel del spännande moment om man inte kan reglerna. Och i slutändan så måste jag säga att den var rätt så spännande fram tills avsnitt 18 med den andra delen av serien som inte handlade om shougi, för att sedan tappa tyvärr mot slutet och lyckades inte riktigt komma upp igen. Gillar man brädspel och sett Hikaru no Go (och tycker om den typen av serie) ska man nog ge den gär en chans, annars är min åsikt den att den här inte var så mycket mer än medel för egen del.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...