Hoppa till innehåll
Anime.se

Hakaba Kitarou


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

CGcEftqTJ.png

Kitarou träffar sin far.

 

Produktion: Toei Animation

Genre: Mystik, Skräck, Övernaturligt

Avsnitt: 11

 

 

Jag har haft mina ögon satta på den här serien ett tag nu och igår fick den chansen att visa vad den går för. Vilken fullträff det blev. Det är som att se Jigoku Shoujo utan Enma Ai och med ett par läskigare och elakare personer i rollerna. Har sett fyra avsnitt så här långt och kommer nog följa den här serien till slutet om den fortsätter som den gjort.

 

Animen är en fortsättning på TV-serien som startade 1968 och är byggd på mangaserien som kom ut i Shonen Magazine 1966. Flera olika spel har även kommit ut med namnet Gegege no Kitaro och det finns hela tolv adaptioner till olika format. Animen har kommit ut som TV-serie i sex olika tappningar:

  • [*:13zocsrn] 1968-1969 - 65 avsnitt
    bzwLqPxCm.png
    Kitarou och hans far från 1968 års adaption.
     
    [*:13zocsrn] 1971-1972 - 45 avsnsnitt
    [*:13zocsrn] 1985-1988 - 108 avsnitt
    [*:13zocsrn] 1996-1998 - 114 avsnitt
    [*:13zocsrn] 2007-2008 - 43 avsnitt
    [*:13zocsrn] 2008-

Det har även kommit ut nio filmer om Kitarou och hans gäng och följer inte varandra helt utan vissa är stand alones medans andra kanske följer en av serierna. Två av röstskådespelarna till 2008 versionen av serien var redan med och röstade till den första adaptionen. Nozawa Masako som röstar Kitarou och Otsuka Chikao som gör rösten åt Nezumi-Otoko.

 

Handlingen

Mizuki och hans mor bor lite utanför staden och är granne med ett övergivet hus, tills det en dag flyttar in ett nytt par. Och vilket par det är!

 

syskARBGw.png

Mizuki överraskas

 

I det övergivna huset har det nämligen flyttat in ett par från spöksläktet. Mizuki blir givetvis skräckslagen och försöker att fly men blir stoppad av Medama. Paret förklarar deras situation och varför de bor där de bor nu. Men frun i huset berättar också att hon har gjorde en patient på ett sjukhus till ett spöke så hotar Mizuki med att berätta allt för mänskligheten. Paret vädjar då om att han ska vänta tills deras barn är fött men Mizuki väljer att lägga benen på ryggen och flyr ut ifrån huset.

 

Efter att ha reflekterat på sina handlingar bestämmer sig Mizuki för att besöka paret igen. Men när han väl är tillbaka till samma hus är paret döda. För att göra rätt för sig så begraver Mizuki modern. Men ur graven kommer något som ska ändra Mizuki's liv för alltid.

 

ORgLuEAyW.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du glömde 2007 års Gegege-serie. :P

 

Medan fjolårets var en barnmorgonanimé verkar denna lite vuxnare (sänds nattetid). Intressant.

 

Tackar. Lade in den informationen även i första posten. Och att den här är mer för vuxna är det nästan ingen tvekan om. Stilen talar mer för en vuxenpublik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Har nu sett på 6 avsnitt, lite mer än hälften av serien, då den inte verkar bli längre än 11 avsnitt. Så här långt är allting jättebra och underhållande. Stilen som de kör på är suverän och alla karaktärer är bra på sitt sätt.

 

Vad jag vill ha sagt med detta lilla inlägg är att den håller fortfarande efter 6 avsnitt och kan nog tänkas hålla hela vägen ut. Men folk har ju misslyckats förr också med sådant men hoppas kan man alltid få göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har nu sett på 6 avsnitt, lite mer än hälften av serien, då den inte verkar bli längre än 11 avsnitt.

Mjo, det är väl rätt vanligt för Noitamina-serierna. Ett annat kännetecken är att de är välgjorda och lite mer ovanliga (*host* Mononoke *host*).

 

Måste kolla in den här serien vid något tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här ser ut att vara en riktigt spännande serie. Frågan är om man verkligen vågar se den? Tycker att den ser smått läskig ut. :P

 

Det beror på vad du tycker är läskigt till att börja med. Men jag har svårt att tro att den här serien skulle kunna skrämma någon, kanske då att ge en obehagliga vibbar. Men om just något så är den lite mer spännande och oförutsägbar, den är inte direkt läskig som Ghost Hunt. Men visst, serien är nog inget för barn heller, tror jag. Lite dålig koll från vilken ålder just den här skulle vara lämplig från.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Såg klart på serien igår och är helt nöjd. Den är helt klart värd att se på för sin lite annorlunda handling och om inte för de så för sin animering. Musiken är också bra tycker jag och de har gjort ett bra jobb med karaktärerna också. Hittar inte direkt något att klaga på. Till och med längden på serien som jag tyckte till en början verkade för kort vart lagom. Kitaro, pappan och Musmannen är alla bra karaktärer som både hjälper och stjälper varandra. Jag skulle lätt kunna ge den här serien som förslag till någon som vill se något annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har ju inte tittat klart ännu. Även om jag inte tycker den va dåligt, så blev jag lite missnöjd på "horror" fronten, hade väntat mig lite mer sådant. Kontentan av detta är la att man inte skall ha för höga förväntingar.

 

Dock är animationen något jag dreglar över. Samt att Kitarou har en skön personliget. Så ja, utav det jag tittat på....Får jag hålla med Blå på punkten om man vill se något annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...