Hoppa till innehåll
Anime.se

Planetes


Saya
 Share

Rekommenderade inlägg

WxFvOmeNW.jpg

 

Genre: Hard science-fiction

Avsnitt: 26

Studio: Sunrise

Regissör: Gorō Taniguchi (Code Geass, Gun X Sword, Gundam etc)

Trailer: <!-- m -->http://www.mediafire.com/?nuytczbxwth<!-- m -->

 

En skruv på drift ovanför atmosfären inleder detta mästerverk inom trovärdig science-fiction. Som vi får se är skruven en dödlig fara för människorna delaktiga i den interplanetära expansionen, men ändå bara en droppe i havet av vårt eget avfall. Planetes tar vid när den nyutexaminerade Ai Tanabe anländer på stationen ISPV-7 där hon tilldelas skrotsektionen, vars enda syfte är att samla in rymdskrot för återvinning och skydd av deras fränder.

 

jhWirulCC.jpgddyzhHBbl.jpgUALKoicja.jpgXiDAeXUCw.jpg

 

ladmXaZXz.jpgvddGvNvKr.jpgSrgoYfzhE.jpgvUcvXrtqo.jpg

 

GOAGOTtYn.jpgexZTaRuOh.jpgJWXdQUQYQ.jpg

 

Det finns så mycket att skriva om dessa personer och då är det ändå bara en tredjedel av dem som spelar en roll i . På första raden är protagonisterna Tanabe och "Hachimaki" tillsammans med sin ryska kollega Yuri och den kedjerökande Fee, kaptenen av deras skrotskepp Toy Box.

 

Andra raden börjar med den gladlynta sektionschefen Philippe, vars enda oro i livet är pensionen, den ambitiösa assisterande chefen och underhållaren Arvind, deras deltidsanställda och extremt pedantiska kollega Edelgard samt Claire Rondo - ett högt djur i kontrollsektionen och Hachimakis ex.

 

På den tredje inleder avdelningschefen Wolf, en f.d. kollega av Fee, följt av en av Tanabes klasskamrater som flyttade till ISPV 7 tillsammans med henne, samt piloten Cheng-Shin, på många sätt Hachimakis vän och rival.

 

Genom att låta oss följa dessa och alla de andra berättar Planetes en saga som utan tvekan är det mest trovärdiga inom science-fiction jag har sett. Detaljer som astronautblöjor, tystnad i vakuum och rymdskeppsdesign är inte mer än just detaljer, det är intrycket av hur hela världen är oförändrad som är dess storhet. Man tar sig inte till jobbet i överljushastighet. Fattig är fortfarande fattig och land efter land faller för INTOs arméer. Mänskligheten har några kolonier på månen och knappt nått Mars.

 

Ett helt gäng politiska och etiska frågor ställs i serien, om allt mellan rätten att bruka rymdens resurser över om det bör satsas resurser på rymden när folk fortfarande svälter ihjäl, över terrorism mot vad som är moraliskt och juridiskt försvarbart, över hanteringen av mänskliga resurser till nästan vardagliga problem en person kan ställas inför lika väl år 2075 som 2008. Särskilt den sydamerikanska ingenjören som ville lyfta sitt land ut ur fattigdomen hade min sympati.

 

Musiken. Seriens intro har en engagerande kombination av diverse historik och en låt som lockar mig över molnen. Utöver ett par andra låtar märkte jag inte mycket av bakgrundsmusiken, men dessa är av första klass. Det används mycket körer. Hitomi var delaktig i en del av musiken, ursprungsanledningen till att jag såg serien.

 

Planetes har allt. Det är det bästa jag har sett sedan Code Geass, och inte en bit sämre.

 

<!-- m -->http://www.axelmusic.com/productDetails/669198263064<!-- m -->

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja den här serien är verkligen något extra och just att det inte krånglas till gör det till en riktigt sevärd serie.

 

En sådan där spoiler om seriens handling

Jag verkligen älskar partiet när Hachimaki får rymdsjukan eller vad den kallades. Att det sedan följer med och hämmar Hachimaki till seriens slut är något som fler serier borde göra. Dvs om någon blir påverkad av något i en serie så ska det inte bara kasstas bort när man tror att problemet är löst. Just när det här partiet starta (runt mitten i serien va?) så kändes det också som att se något nytt, vilket jag verkligen uppskattade då man lite nästan hade hunnit tröttna på att se de plocka skrot.

 

Serien är nog inget för alla heller skulle jag tro. Eller jag kanske har helt fel här och det hoppas jag. Men tempot i serien är lugn och det är inte den mest fartfyllda handlingen direkt. Så det gäller nog att ge serien några avsnitt så man kan komma in och känna lite på hur atmosfären i serien är.

 

Och så sist men inte minst. Bra skrivet SayaSe och en riktigt trevlig introduktion till serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...

Den är väldigt sevärd. Manuset och regin är strålande och det märks att Okouchi och Taniguchi kom bra överens redan här. Nu vet jag inte det säkert men det är möjligt att deras största framgång aldrig hade blivit av om det inte vore för just Planetes. Jag kan tänka mig att det lyckade samarbetet med denna serie var det som ledde till att just Taniguchi fick sätta sig med Okouchi och komma med synpunkter och idéer när den sistnämnde hittade på och skrev Lelouch of the Rebellion som senare under produktionen döptes om till Code Geass: Lelouch of the Rebellion.

 

Karaktärerna i Planetes är väldigt lätta att fästa sig vid och jag skulle väl vilja påstå att detta är en sådan där serie som många säkert har svårt att börja titta på just för att den på utsidan kan verka lite "uddlös" men så snart man har börjat titta är man fast, mycket tack vare kombinationen av ett väldigt väl adapterat manus, väl skrivna karaktärer och situationer samt lysande regi som binder ihop allt till ett väldigt tilltalande paket.

 

Jag satte 7/10 på Planetes vilket innebär att den tveklöst hör till mina favoriter. Mindre än 4% av de titlar jag har sett har knipit betyg över 6/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...