Hoppa till innehåll
Anime.se

Definition av vad som är legal torrent


dengo
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag satt i en diskussion igår med X personer om just det ämnet.

Se exemplet animesuki.

Är det legala eller illegala egentligen?

 

Räcker det att inte länka torrent till icke lisensierad material för att vara laglig?

 

En annan sajt jag hänger på brukar, vad jag förstått, be om lov från olika bolag (av de licensierat material) för att ha saker på deras sajt.

De har långa listor på förbjuden och lisencierad material.

Men är det lagligt ändå?

Eller inte?

 

Som diskutterad vid någon tråd om reglement här på anime.se så är det inte tillåtet att länka till torrent sidor eftersom de är 99% illegala.

Men är verkligen alla illegala?

 

Eller räknas illegalt bara för det är "gratis"?

Öppen för diskussion

 

Och finns det något som heter legal nedladdning av anime/ torrent sidor med anime?

 

 

PS! Detta är INTe en förfrågan om vart sajter med illegal material finns eller för den delen diskussion om fansubs bla bla, utan ren diskussion om när något är legalt och när något inte är det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vadå "inte licensierat", företagen i Japan som tecknar skiten har väl patent på sitt eget material eller? Bara för att ingen köpt upp rättigheterna i det land jag bor i betyder inte att jag kan få det gratis.

 

Förstår mig inte riktigt på varför folk skapar såna här diskussioner, alla vet att de gör ett mindre brott när de tankar en en film, men ingen bryr sig...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Torrenttekniken i sig är laglig för distribution av material som inte är upphovsrättsskyddat eller har en fri licens som tillåter detta. http://cdimage.ubuntu.com/releases/7.10 ... so.torrent är en laglig torrent.

Anime är upphovsrättsskyddat och därmed förbjudet att göra tillgängligt för allmänheten, vare sig det sker via torrent eller snigelpost.

 

Mer komplicerat än så är det väl inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag satt i en diskussion igår med X personer om just det ämnet.

Se exemplet animesuki.

Är det legala eller illegala egentligen?

 

Räcker det att inte länka torrent till icke lisensierad material för att vara laglig?

 

Animesuki länkar till upphovsrättskyddat material. Som jag ser det så blandar många ihop licenserad anime med upphovsrättsskyddad anime.

 

Så här uppfattar jag det hela, notera att jag mycket väl kan ha fel, men det är hur som helst min uppfattning.

 

Den som äger upphovrätten är självfallet den som äger verket, han får självfallet göra vad tusan han/hon vill göra med sin produkt. Så länge han/hon inte har avtal med någon annan... men det kan bli en lång historia. Så vi skippar den biten. Istället så går vi vidare till Licenserad anime.

 

Om ett företag har licenserat en anime, så har de rätten att få kopiera och sälja t.ex. en anime. De har tillstånd från upphovrättägaren att göra detta och han/hon får förhoppningsvis rimlig kompensation. Alltså fullt lagligt.

 

Om en grupp skapar en fansub så har de inte licenserat animen, eller på annat sätt fått upphovsrättsägarens tillåtelse att göra nånting med i det här fallet animen. Är det lagligt, nej. Att animen är licenserad eller inte gör den inte mer laglig att fansubba, risken att åka fast för brottet om man bor i USA och fansubbar en olicenserad anime, eller för all del distributerar, är bara mindre. Alltså långt ifrån lagligt.

 

Som diskutterad vid någon tråd om reglement här på anime.se så är det inte tillåtet att länka till torrent sidor eftersom de är 99% illegala.

Men är verkligen alla illegala?

 

Eller räknas illegalt bara för det är "gratis"?

Öppen för diskussion

 

 

Sen att allt material som delas ut m.h.a. torrents inte är olaligt det är helt självklart. Gnu/linux är en sak, men det finns flera andra gratis program som också är helt okej att länka till och ladda hem. Men de har ofta egna trackers och egna hemsidor där de länkar till sina officiella utgåvor.

 

Att sätta illegalt -> gratis är bara fel, inte ens nödvändigt att kommentera.

 

Och finns det något som heter legal nedladdning av anime/ torrent sidor med anime?

via torrent, väldigt tveksamt. Legal stream:ad anime via youtube liknande hemsidor helt klart. ett exempel som induce uppmärksammade idag:

Induce inlägg på anime.se. Nu vet jag inte huruvida sidan är laglig i övrigt, det har jag inte nån koll på. och rent praktiskt så bryr jag mig inte heller. har inte varit inne på hemsidan, men de 2 animeerna som Gonzo ska visa är helt lagliga, restrerande är nog ganska så olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nog är det skillnad på licens och upphovsrätt.

men vad visar påpekar är att ALL torrent är olaglig, vilket jag är riktigt skeptiskt till att om det verkligen är så, även om det nu mestadels används som det och att inte ens jag själv kan säga på rak arm att jag känner något som är lagligt som har med torrent att göra.

 

Därav också tråden.

Bara för att kanske flertal bara känner till den olagliga biten så känns det jävligt diskriminerande att sägs "FU" fatta, det är olagligt.

Det är väl inte tekniken i sig som det är fel på.

 

Frågan kvarstår om OM det nu finns laglig anime som ÄR gratis för nedladdning tex.

För uthyrning samt betal/avsnitt finns väl inte för oss västerlänningar (med översatt undertext oavsett språk, då menar jag inte fansub utan översättning).

Men tekniken och tjänsten borde väl inte vara så avlägset

 

Det är väl som streaming med skillnaden att du har filen på din hårddisk.

Metodiken finns idag med musik och det fungerar kanske inte klockrent, men tanken finns väl där.

 

Så om och om igen frågan, är all anime, som inte är köpt (i box, i butik) eller sedd på TV rent av olaglig?

 

Upphovsmännen är väl inte helt blinda för fansubs och torrentsajter. Så svårt är det inte att gå in på valfri sökmotoroch promta upp en rad sajter som erbjuder det ena eller det andra som bryter mot lagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vadå "inte licensierat", företagen i Japan som tecknar skiten har väl patent på sitt eget material eller? Bara för att ingen köpt upp rättigheterna i det land jag bor i betyder inte att jag kan få det gratis.

 

Förstår mig inte riktigt på varför folk skapar såna här diskussioner, alla vet att de gör ett mindre brott när de tankar en en film, men ingen bryr sig...

 

Tråden var upp för diskussion för det FINNS något att diskuttera.

Att du kanske har förutfattade meningar om vad nedladdning enbart är olaglig det är din åsikt.

 

Det finns det som är gratis och det finns det som är betalt, sen finns det som är olagligt.

Diskussionen är att ifrågessätta dom gråa zonerna, de som folk ser eller inte ser som grå zon samt att spekulera i metodiken hur vi anime intresserade får tag i anime på laglig vis.

Torrent är en teknik som många använder som metod att få tag i saker, många gånger, ja, olagligt.

Men finns det lagligt? Och är allt verkligen så olagligt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Torrenttekniken i sig är laglig för distribution av material som inte är upphovsrättsskyddat eller har en fri licens som tillåter detta. http://cdimage.ubuntu.com/releases/7.10 ... so.torrent är en laglig torrent.

Anime är upphovsrättsskyddat och därmed förbjudet att göra tillgängligt för allmänheten, vare sig det sker via torrent eller snigelpost.

 

Mer komplicerat än så är det väl inte.

Men finns upphovsskyddad material som är laglig för nedladdning?

Dvs som trots alt ÄR tillgänglig (gratis eller hyr eller annat sätt) via tex torrent.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nog är det skillnad på licens och upphovsrätt.

men vad visar påpekar är att ALL torrent är olaglig, vilket jag är riktigt skeptiskt till att om det verkligen är så, även om det nu mestadels används som det och att inte ens jag själv kan säga på rak arm att jag känner något som är lagligt som har med torrent att göra.

 

WOW laddar man hem via torrent, EVE-Online via torrent, finns tom några som man kan hyra filmer via och man får hem det via torrent kommer dock inte ihåg företaget.

 

Därav också tråden.

Bara för att kanske flertal bara känner till den olagliga biten så känns det jävligt diskriminerande att sägs "FU" fatta, det är olagligt.

Det är väl inte tekniken i sig som det är fel på.

 

Heh, ""FU" fatta, det är olagligt." någon här som har sagt så?

 

Frågan kvarstår om OM det nu finns laglig anime som ÄR gratis för nedladdning tex.

För uthyrning samt betal/avsnitt finns väl inte för oss västerlänningar (med översatt undertext oavsett språk, då menar jag inte fansub utan översättning).

Men tekniken och tjänsten borde väl inte vara så avlägset

 

Finns säkert laglig anime som är gratis för nedladdning, hittar du den så är du välkommen att hojta till, och nej, beta avsnitt osv finns inte för oss västerlänningar, eller well, jag fick hem filmen Paprika, om den räknas, före den gick på bio osv lagligt via Sony.

 

Det är väl som streaming med skillnaden att du har filen på din hårddisk.

Metodiken finns idag med musik och det fungerar kanske inte klockrent, men tanken finns väl där.

 

Hur menar du? Menar du att det skulle vara mindre olagligt om du såg filmen streamas från en site tex youtube osv?

 

Så om och om igen frågan, är all anime, som inte är köpt (i box, i butik) eller sedd på TV rent av olaglig?

 

Ja, i 90% utav fallen, när man köper en film så köper man en licens för en kopia, ungefär som när ett företag licensierar en anime fast i mindre skala, saknar du den "licensen" så har du inte rätt att ha filmen.

 

Upphovsmännen är väl inte helt blinda för fansubs och torrentsajter. Så svårt är det inte att gå in på valfri sökmotoroch promta upp en rad sajter som erbjuder det ena eller det andra som bryter mot lagen.

 

Nej det är dom inte men dom kan inte spendera hela sin tid på att jaga fansubbers, vissa säger att "jag laddar hem den för att den inte finns på engelska/svenska/marsianska, fair enough, men det gör det inte lagligt.

 

Massa fansub grupper säger att dom hjälper företagen att nå ut till animefantaster men det tycker jag är hårklyveri, 90% utav fallen så köper folk som laddar ner aldrig produkten i efterhand när den väl kommer ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Torrenttekniken i sig är laglig för distribution av material som inte är upphovsrättsskyddat eller har en fri licens som tillåter detta. http://cdimage.ubuntu.com/releases/7.10 ... so.torrent är en laglig torrent.

Anime är upphovsrättsskyddat och därmed förbjudet att göra tillgängligt för allmänheten, vare sig det sker via torrent eller snigelpost.

 

Mer komplicerat än så är det väl inte.

Men finns upphovsskyddad material som är laglig för nedladdning?

Dvs som trots alt ÄR tillgänglig (gratis eller hyr eller annat sätt) via tex torrent.

 

Finns att hyra som jag sa i posten innan, vet inte vilket företag som gör det men jag säger nog Nej ändå för att dom inte passar in i kraven du listade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag satt i en diskussion igår med X personer om just det ämnet.

Se exemplet animesuki.

Är det legala eller illegala egentligen?

 

animesuki i sig är inte olagligt om man går på tex samma argument som The Pirate Bay i sverige använder sig utav, men när DU laddar hem därifrån så begår du ett brott mot upphovsrättslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Torrenttekniken i sig är laglig för distribution av material som inte är upphovsrättsskyddat eller har en fri licens som tillåter detta. http://cdimage.ubuntu.com/releases/7.10 ... so.torrent är en laglig torrent.

Anime är upphovsrättsskyddat och därmed förbjudet att göra tillgängligt för allmänheten, vare sig det sker via torrent eller snigelpost.

 

Mer komplicerat än så är det väl inte.

Men finns upphovsskyddad material som är laglig för nedladdning?

Dvs som trots alt ÄR tillgänglig (gratis eller hyr eller annat sätt) via tex torrent.

 

Men det är för att de som håller licensen/upphovsrätten tillåter det. Ett företag (företag X) kan köpa en licens (random anime), de kan göra vad de vill med licensen och tillochmed låta materialet vara tillängligt via torrents då de är upphovsmannen som bestämmer hur materialet distrubiseras. Visserligen kan den ursprungliga upphovsmannen ha skrivit i licens-avtalet att materialet inte får spridas via torrents eller liknande utan bara som fysisk media.

 

Som jag har förstått det iaf, kan vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Torrenttekniken i sig är laglig för distribution av material som inte är upphovsrättsskyddat eller har en fri licens som tillåter detta. http://cdimage.ubuntu.com/releases/7.10 ... so.torrent är en laglig torrent.

Anime är upphovsrättsskyddat och därmed förbjudet att göra tillgängligt för allmänheten, vare sig det sker via torrent eller snigelpost.

 

Mer komplicerat än så är det väl inte.

Men finns upphovsskyddad material som är laglig för nedladdning?

Dvs som trots alt ÄR tillgänglig (gratis eller hyr eller annat sätt) via tex torrent.

 

SayaSe länkade till upphovsrättsskyddat material som är lagligt (och gratis) att ladda hem via torrent... allt enligt ägarens vilja, dvs att man får göra va fan man vill med linux så länge källkoden är öppen för allmänheten, och nåt mer om jag minns rätt, kommer inte riktigt ihåg hela GPL*, men det är mindre viktigt för den här diskussionen.

 

Upphovsmännen är väl inte helt blinda för fansubs och torrentsajter. Så svårt är det inte att gå in på valfri sökmotoroch promta upp en rad sajter som erbjuder det ena eller det andra som bryter mot lagen.

 

Sant, men det kostar att försöka driva en rättegång mot nån som kanske inte är helt lätt att identifiera på andra sidan världen. Sen så vitt jag förstått så är deras mangor/animeer mest fokuserade för japansk publik. De ser nog inte det hela som en större förlust så länge det inte stör försäljningen i japan framför allt som de säljer licenser för vad jag tror är en fast summa, om sen licensägarna förlorar pengar till piratverksamhet bryr de sig nog mindre om.

 

 

Sen håller du dig inte till ämnet, för du börjar tala om nåt helt annat än det ursprungliga tycker jag iaf... men men.

 

För att spinna vidare på det, du vill ha dvs en "fysisk" kopia på hårddisken (låter väldigt fel...). Så måste man komma fram till, hur man ska ta betalt, hur man ska få det så att den tasbort alternativt görs obruklig efter x antal timmar, osv. Hur man ska göra så att en person inte kan dela ut det till flera andra, och hålla systemet tätt, dvs en motsvarighet till dagens kopieringskydd som allt som oftast håller i några veckor.

Sen det du talar om hur man ska distributera det, helt klart är torrents ett alternativt, men det är inte viktigt i dagsläget.

Ägarna vill ha betalt och de vill ha så mycket som möjligt, allt bygger på pengaflödet. De vill inte ha ett okänt antal miljoner som försvinner efter varje release.

 

Bittorren har både försäljning och uthyrning via torrents, exakt hur de försvårar vidare utdelning till "obehöriga" vet jag inte. Hur som helst så har de upphovsrättskyddat licenserat (i USA) som går att köpa eller hyra från de företaget de sammarbetar med. Ex.Appleseed Ex Machina. Hur lönsamt det är för oss konsumenter och för företagen vet jag inte, har inte heller koll på deras utbud. Jag misstänker att det inte är nåt vidare stort i dagsläget.

 

*General public license

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tacksam för dialogen.

 

Sammanfattningsvis så, det finns visst legal torrent.

Eftersom det är anime.se forum därav ämnet känns ändå relaterat (tycker jag) till anime, så kan man också konstatera att det finns legal torrent med anime men att marknaden är liten och svår pga pengar process.

 

Det var ju saker som dom flesta kanske "visste" men inte talade om för det känns logiskt.

Logiskt kanske i sitt sammanhang om vad det har för rykte. Personligen kan jag tycka det inte är så logiskt ändå just pga den debatten som är idag ang. bla fildelning.

Vi vill få tag i material vi är intresserad av, intresse finns, utbud finns, åtkomst är begränsad.

Folk, många, väljer det olagliga vägen.

 

Då var/är det kanske på sin plats att lyfta varför det inte finns så mycket lagligt och varför just mycket torrent är just olagligt.

 

Precis som det förklaras här så är det skillnad mellan upphosrätt och licenser. På något sätt tror jag är bra att det tas upp.

 

Kalle eller Pia 13 som nyligen börjat se på Naruto kanske inte förstår skillnaden.

Själv har jag trott att när det gällt anime att även om upphosrätten legat hos ett viss företag så har det ändå varit friare (inte fritt fram) för viss advertising, så länge det inte rört sig om försäljning.

Speciellt när det pratas så hårt och mycket mer om lisenciering mer än upphovsrätten.

 

Som om det varit ok att länka, ladda ner/upp någon som ägs av någon annan (tillverkare/upphovsägare) men att det blir mera tabu så fort det ägs av någon (det misstolkas och pratas om distributör aka licens).

 

Eller är jag ute å cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Se exemplet animesuki.

Är det legala eller illegala egentligen?

Att länka till torrent-filer eller att länka till sidor som länkar till .torrent-filer är sannolikt lagligt. Det är mig veterligen inte prövat. I Sverige finns ett gammalt mp3-mål (en snubbe som direktlänkade till mp3-filer av upphovsrättsskyddad musik på sin webbplats friades) som ofta citeras som motivering till att just länkning är lagligt här. Du kan lugnt förutsätta att samtliga .torrent-filer du hittar via AnimeSuki distribuerar upphovsrättsskyddat material utan upphovsmännens tillstånd.

 

Räcker det att inte länka torrent till icke lisensierad material för att vara laglig?

Nix. De japanska produktionsbolagen/studiorna har upphovsrätt på allt material de framställer. Det finns internationella avtal som garanterar denna i alla länder som skrivit under avtalen. Det här gäller alla som skapar någonting av verkningshöjd.

 

En annan sajt jag hänger på brukar, vad jag förstått, be om lov från olika bolag (av de licensierat material) för att ha saker på deras sajt. De har långa listor på förbjuden och lisencierad material. Men är det lagligt ändå? Eller inte?

Om de har en överenskommelse med upphovsmännen så är det lagligt. Jag har dock mycket svårt att tro att det ligger någon sanning i att de skulle ha ett sådant tillstånd.

 

Som diskutterad vid någon tråd om reglement här på anime.se så är det inte tillåtet att länka till torrent sidor eftersom de är 99% illegala. Men är verkligen alla illegala?

Nej, alla webbplatser som tillhandahåller .torrent-filer är inte olagliga. Forumreglerna säger förresten inte det du påstår att de säger. Läs dem igen.

 

Eller räknas illegalt bara för det är "gratis"?

Att sälja vs. att utan vinstintresse sprida kan ha betydelse beroende på hur lagarna är formulerade. Du får gå in i mer specifika exempel för att veta exakt vad som gäller. Att gratis tillhandahålla fansubs av upphovsrättsskyddad animé är exempelvis olagligt.

 

Och finns det något som heter legal nedladdning av anime/ torrent sidor med anime?

Ja. Som någon redan har nämnt så har ett par japanska bolag exempelvis ingått samarbete med YouTube. Jag vill minnas att ZTV streamade några avsnitt på svenska för inte så länge sedan också...? Jag känner inte till någon laglig tjänst som tillhandahåller animé-torrents.

 

Diskussionen är att ifrågessätta dom gråa zonerna, de som folk ser eller inte ser som grå zon samt att spekulera i metodiken hur vi anime intresserade får tag i anime på laglig vis.

Ärligt talat så är de här gråa zonerna rätt få för dig som nedladdare/uppladdare. De knepiga bedömningsfrågorna kommer in i bilden först när vi börjar tala om mellanhänder, typ The Pirate Bay, YouTube, internetleverantörer, m.fl.

 

Så om och om igen frågan, är all anime, som inte är köpt (i box, i butik) eller sedd på TV rent av olaglig?

Nej, distributionsmediet är ointressant. Det är varesig distributionen har upphovsmannens välsignelse som är avgörande.

 

Upphovsmännen är väl inte helt blinda för fansubs och torrentsajter. Så svårt är det inte att gå in på valfri sökmotoroch promta upp en rad sajter som erbjuder det ena eller det andra som bryter mot lagen.

Just webbplatserna håller sig oftast till vad som sannolikt är lagligt, typ länkningar, IRC-botlists, trackers, etc. Väldigt få tillhandahåller det upphovsrättsskyddade materialet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...