Hoppa till innehåll
Anime.se

Universitet och tentamen


Z0nE
 Share

Rekommenderade inlägg

Varför ska det vara så svårt för alla lärare på Umeå universitet att rätta alla tentamen?

Ska det ta över 3 veckor att rätta 2 tentor/elev (ca90st) då tentorna är på 1-1,5hp !?

Ska fan finnas en lag på att det ska bli klart mycket tidigare!

Det finns fan inget värre än att tvingas vänta vecka efter vecka på en svar hur det gått på en tenta!

Högskoleverket säger föjland:

Rättning av tentor

Det finns inte någon särskild regel som anger hur lång tid examinatorn har på sig att rätta en tenta. Däremot finns det en allmän regel i förvaltningslagen som bland annat anger att myndigheter ska handlägga ärenden så snabbt som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Enligt denna regel anser Högskoleverket att en rimlig rättningstid för en tenta på en fempoängskurs är tre veckor.

 

Så ska det då inte ta kortare tid om det bara är 1-1,5hp?

 

Vad säger folket på forumet? Har ni haft några liknande problem?

Riktar frågorna främst till de som går på högskola/universitet, men de som går på annan skolnivå får gärna skriva om ni också varit med om liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte så mkt att gnälla över faktiskt... lärarna har ofta andra kurser och därmed tentor att rätta. Sen måste flera lärare ofta vara med och granska svaren, så att det inte blir några orättvisor. Hurra för byrokrati. (sarkastiskt menat, även om det här fyller en funktion)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går visserligen inte på universitet men på gymnasiet där jag går blir just våran klass drabbade av sådant regelbundet:

 

*Våra Matte B NT vi hade innan sommarlovet förra gången fick vi aldrig tillbaka och hur mitt resultat såg ut på det kommer jag aldrig att veta.

 

*Naturkunskapsprov (A) ska också tydligen vara svårrättade då vi fick vänta tills efter sommarlovet för att få reda på vad vi fick där.

 

m.m.

 

Vi har dock lärt oss att proven får vi när vi får dem och får aldrig förhoppningar. Visserligen skulle jag gärna se att Matte-läraren skulle vara lite segare då man oftast får hans prov några dagar efter, är helt körd i matte men blir tvingad till att läsa till E ändå (stackars mig).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inga problem med att rätningen tar för långa tid. Hos oss tar det max en vecka, sist jag skrev en tenta var det ca 60 st som skrev. Vi hade bara en lärare som rättade alla. Han lyckades inte rätta alla på 2 dagar som först var tanken utan vi fick tillbaks tentorna en vecka efter skrivningen. Det är den största "förseningen" jag har haft sen jag började plugga i höstas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske det tar tre veckor bara att försöka tyda vad studenterna skrivit? Jag har ju jobbat som universitetslärare i 12 år och kan helt ärligt säga att en del skriver helt oläsligt och andra har så dålig svenska att man inte fattar vad de försöker förklara...

Trots det hade vi som grundregel att klara av rättningen på tre arbetsveckor. Lärare som inte fixade det fick dåliga omdömen av eleverna på kursutvärderingen, vilket inte är bra vid löneförhandlingarna...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tror inte det kommer bli bättre då för våra lärare vi hade i kursen.

Visst fick vi tillbaka en tenta idag. Men vart tog den andra vägen?

Vi skrev två st på samma dag och nu efter 22dagar får vi en av dem (den på 1,5hp).

Det ska ju inte vara så svårt att rätta dem tycker man. Tentorna var på 2 respektiva 3 sidor och medd väldigt korta svar på alla. Max två meningar per fråga =/

 

Får se när den andra kommer. Gick ok...på den första iaf. Om nu jag har tittat på rätt kod och om någon bryr sig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...