Hoppa till innehåll
Anime.se

Sinking of Japan


Klibbnisse
 Share

Rekommenderade inlägg

Titeln beskriver mer eller mindre vad filmen handlar om. Tänk er "Day of Tomorrow" (har inte sett den filmen) fast den utspelar sig i Japan och är nästan snäppet värre. En vacker dag inser man att Japan sjunker och inom ett år förväntas hela Japan ligga under vatten, men det är mer dramatiskt än så. Putslustigt nog drabbas Japan till en början av en jordbävning som är lite värre än vanligt, det är nämligen som så att dessa ordentliga jordskred skjuter upp vissa delar av marken hundratals meter upp i luften. Samtidigt får nästan samtliga vulkaner för sig att få ett utbrott, något som till och med slukar flygplan.

 

Trevligt nog får den japanska regeringen för sig att evakuera samtliga 120 miljoner japaner (yeah right...) till kringliggande länder, medan man glatt ser på när städer försvinner av tsunamis och annat skoj som är lite farligt att leka med.

 

Jag har faktiskt inte sett filmen (även om jag varit olydig och införskaffat den via "nätbutiken") utan jag har valt att kolla på den så fort min importerade DVD anlänt i brevlådan, händer säkert nästa vecka någongång.

 

Av det jag sett så verkar den iaf riktigt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den har vunnit kalkonpriser, så jag vet inte hur bra den kan vara, men det är lite roligt hur filmen har band till Gainax: regissör är Shinji Higuchi, som är en av de viktigare nissarna bakom verk som Evangelion, Nadia och Gunbuster. Boken som filmen bygger på är skriven av SF-författaren Sakyo Komatsu, som Gainax grundare har känt sedan tidigt 80-tal. (Gainax har även producerat Komatsu Sakyo Anime Gekijou.) Och i Japan sjunker gästspelar Evangelion-skaparen Hideaki Anno tillsammans med sin fru Moyoco. (^_^)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den har vunnit kalkonpriser, så jag vet inte hur bra den kan vara, men det är lite roligt hur filmen har band till Gainax: regissör är Shinji Higuchi, som är en av de viktigare nissarna bakom verk som Evangelion, Nadia och Gunbuster. Boken som filmen bygger på är skriven av SF-författaren Sakyo Komatsu, som Gainax grundare har känt sedan tidigt 80-tal. (Gainax har även producerat Komatsu Sakyo Anime Gekijou.) Och i Japan sjunker gästspelar Evangelion-skaparen Hideaki Anno tillsammans med sin fru Moyoco. (:))

 

Intressant trivia. Men angående filmen så vet i fan, den har fått rätt blandade kommentarer och betyg på filmtipset. Men intressant koncept om inte annat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har haft filmen på *host*datorn ett tag men inte tagit mig tid att se den ännu, det var mest(som Sceleris nänmde) "banden" till Gainax och Evangelion som fick mig intresserad. Tar kanske och tittar på den i helgen om jag får tid till det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv hade jag ingen som helst aning om att något av ovanstående var relaterat med den här filmen, kul sidofakta ändå. Hur som helst så såg jag filmen i morses, sjukt bra film... tycker i alla fall jag.

 

Visst, den var lite långdragen i mitten och jag måste medge att jag tyckte att de kunde lagt lite mer vikt på själva räddningsaktionen istället för att fokusera på hur dåliga regeringen är och hur det går för den där familjen man inte riktigt vet vems den är. Själv skulle jag vilja kolla på när de borrade ner alla N2-bomber!

 

I annat fall var den bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...