Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime med mest fan service?


Empfmil
 Share

Rekommenderade inlägg

Har inte sett så många, men av de jag kollat tar nog Agent Aika priset. My god alltså...

 

En annan serie som jag inte sett hela av, men som innehåller _löjligt_ mycket pantyshots är ju Najica Blitz Tactics. Försökte faktiskt räkna hur många gånger man fick en skymt av trosor under första avsnittet, men fick ge upp... IT'S TOO MUCH MAN! Man vill bara garva åt hur överdrivet det är :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är man tjej så är det mest fanservice i Gravitation och Eerie Queerie vad gäller pojkkärlek. Gillar man bishounen av alla dess slag så är även Yuu Watases serier rena festen. Gillar man ångest så är det Mirage of Blaze man ska vända sig till. Är man modefreak så blir det knappast mer fanservice än i Paradise Kiss. För mechafantasten så är Gundam en orgie i fanservice. Chii i Chobits är en rejäl dos fanservice för lolita/passiv flicka-fantasten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hm. Jag trodde fan service endast betydde studsande bröst, pantyshots och dylikt. Obviously I have much to learn...

 

Fanservice betyder att man ger fansen vad de vill. När CLAMP gör fanservice i sin manga X/1999 så låter de Fuuma gripa tag i Kamui och viska något i hans öra på ett så sensuellt sätt som möjligt. I Chobits så var det fanservice när Chii skulle lära sig ta på sig sina trosor.

 

Om det officiellt är så att fanservice = bröst vet jag inte och bryr mig inte heller. Fanservice enligt mig kan se ut på många sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Inte ens TV-spelen får vara utan bouncing titties och upskirts *host*dead or alive*host...... och nu ska det även komma ett wrestling-spel med bara tjejer, utklädda till cowgirls och bondage-slavar... nämnde jag förresten möjligheten att brottas i en lerbassäng? *sigh*.... puh-leaaaase.......

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fanservice betyder att man ger fansen vad de vill. När CLAMP gör fanservice i sin manga X/1999 så låter de Fuuma gripa tag i Kamui och viska något i hans öra på ett så sensuellt sätt som möjligt.

 

Jag är faktiskt lite tveksam till om det är det det betyder, åtminstone om man ser på hur ordet använts hittills. Fanservice är såvitt jag har förstått det mer eller mindre omotiverade naken- eller sexiga kläder-bilder. Män eller kvinnor är sak samma, men det skall vara hyfsat omotiverat. Visst att omotiverade sensuella viskningar egentligen borde kunna betraktas som att "ge fansen vad de vill ha", men jag tror man tar en risk där... till slut kan vad som helst bli fanservice. Om jag får vara så vågad tror jag det kan vara begränsat till bilder på enstaka figurer. Man kanske skall vara försiktig med att se "situationer" som fanservice.

 

Åtminstone är det så jag sett ordet användas hittills. Men sånt kan väl ändras. När Chii får agera CLAMPs klippdocka och kläs ut i skolgympakläder (helt omotiverat), då är det fanservice. När en gudinna i Y's vaknar på morgonen och är näck, då är det fanservice. När Myt går ut i sin nattskjorta på fönsterblecket, då är det fanservice. Men när Godai och Kyoko nästan råkar kyssa varandra ser jag det inte som fanservice (trots att det är det fansen vill ha). När tjejerna börjar klämma varandra på brösten i I"s är det inte fanservice (det är inte omotiverat nog). Men när kameran av någon outgrundlig anledning tittar in under kjolen på en av tjejerna i Video Girl Ai (utan att huvudpersonen är där och tittar), då är det fanservice.

 

Hm! Nu tror jag jag kom något på spåren rörande diskussionen om sex. Jag ser inte nakenscenerna i I"s som fanservice, men de i Love Hina anser jag vara fanservice så att det sprängs. Märkligt. Måste fundera lite mer på det vid något tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spoilervarning!!! För den som inte läst Tokyo Babylon/X ännu så läs min post försiktigt eller inte alls om du tänkt läsa dem senare!!!

 

*

*

*

*

*

*

*

*

 

Nu är väl i och för sig Clamp populära just för att de slänger in mycket fanservice i sina berättelser men ändå lyckas göra det till en del av berättelsen. Tokyo Babylon är kanske praktexemplet där man sitter och tror att Seishirous närmanden till Subaru är fanservice ända tills de plötsligt vänder hela serien på huvudet och förändrar allt.

 

I X så är det förstås en del av berättelsen att Fuuma håller på och retas med Kamui genom att först låtsas vara snäll igen och sen riva tag i honom, vrida om armen bakom ryggen på honom och viska "Åh vad söt du är Kamui" i örat på honom. Fanservicebiten ligger kanske mer i hur det ser ut när Clampflickorna ritar scenerna, det ser ju minst sagt suggestivt ut.

 

Sen har vi alla scener där Kamui och Subaru börjar leka male bonding (nej inte bondage) med varandra. En tjej som skriver textöversättningar till serien kommenterade att Clamp fick minsann börja hålla ordning på sina par för det verkade ett tag som att Subaru och Kamui hade något på gång. Men det kanske är mindre fanservice och mer Clamp som experimenterar/har kul med sina skapelser? Dessutom hade deras nära vänskap stor betydelse senare i serien när Subaru och Seishirou gör upp en gång för alla. Det finns ju många paralleller mellan de två berättelserna och ibland kan hela scener i X vara paralleller till liknande scener i Tokyo Babylon.

 

Jag skulle nog vilja se det som fanservice när Fuuma slickar blod från Kamuis ansikte men kanske inte när Subaru håller Kamui i handen.

 

*

*

*

*

 

Slut på spoilers

 

Men mecha-fanservice måste ju ändå räknas som just det. Tänk alla dessa scener där driljoner ton stål visar upp sig (Gundam, EVA) i långa sekvenser. Det är ju värsta metall-onanin. Då sitter ju alla robotfans och dregglar på sig i sina tvsoffor!

 

Fanservice kan ju vara rätt kul ibland om det görs "tounge in cheek" så att säga. Trosorna i Najica och Aika kan man ju inte ta på allvar för fem öre. Som när Najica hoppar från längre bort på tvbilden och hamnar med "filmkameran" mellan benen så man bara ser ett par trosor, den scenen var ju fenomenalt kul på ett väldigt tacky sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men mecha-fanservice måste ju ändå räknas som just det. Tänk alla dessa scener där driljoner ton stål visar upp sig (Gundam, EVA) i långa sekvenser. Det är ju värsta metall-onanin. Då sitter ju alla robotfans och dregglar på sig i sina tvsoffor!

 

Just därför jag är tveksam till om "fanservice" verkligen skall definieras som "ge fansen vad de vill ha", för då finns det inget slut på hur mycket som kan klassas som fanservice, och då tappar bara ordet sin udd. Till slut kommer alla Gatts coola repliker bli fanservice, och så alla bilder på Gatts, ALLA röstskådespelare, alla serier av Rumiko Takahashi, och till slut all animé och all manga till "fan service". För det är ju animé och manga som fansen vill ha, eller hur?

 

Jag tycker att det skall behöva ligga något "med en klurig glimt i ögat är detta endast riktat till läsaren/tittaren och har ingen betydelse för handlingen" över det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller nog med Zimpan i att man måste specifiera vad man menar med fan-service. Är målet att utpeka den serien som hänger ut kvinnor som sexföremål mest kan man ju ta nån random porrfilm och ange den som en som har mest fan-service. Serier som är till för att tillfredsställa den manliga tittarskaran med brudar iklädda så lite som möjligt, som Agent Aika mm mm mm mm, tror jag inte ska klassas som fan-service. Det är det som är meningen med serien och då är det bara löjligt att jämföra dem med de seriösa serierna. Då är det mer intressant att jämföra serier som Ranma ½, Sailor Moon och Rödluvan Chacha med varandra. Serier, där fan-servicen inte bör framgå som en primär beskrivning av serien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om någon har bestämt vad som ska definieras som fan service men jag har alltid gått efter samma definition som Zimeon gav. Har inget emot fan service bara den kommer tillsammans med något mer. Tyvärr finns det en hel del anime som verkar bygga enbart på fan service.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Njae, jag vidhåller nog att fanservice kan vara mer än trosor. Att ge något till fansen som inte berättelsen kräver är ju inte bara att lyfta på någons kjol. Annars skulle det ju inte gå att kalla någonting för fanservice i en manga för tjejer och det tycker jag låter helt fel. Men var och en får ha sin åsikt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Annars skulle det ju inte gå att kalla någonting för fanservice i en manga för tjejer och det tycker jag låter helt fel.

 

Att det bara kunde vara trosor sa jag inte. Jag menade bara att det enbart skulle vara riktat till läsaren med en liten glimt i ögat. Sånt finns det ju fullt av i flickserier, även om jag nog tror att det är vanligare i pojkserier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då kanske det är så att jag ser den där "glimten i ögat" mer än vad ni andra gör. Jag kan verkligen se hur Clamp-flickorna ler så att huvudet nästan trillar av på mitten när de ritar vissa av scenerna i X och Tokyo Babylon.

 

Men enligt din definition så är de mest fanservicefyllda mangaserierna för flickor just nu D.N.Angel (inte så mycket att välja bland på svenska än :sleep:;; ) och Gravitation, Fushigi Yuugi samt Eerie Queerie på engelska.

 

Vi behöver helt klart fler "Love Hina för flickor"...klart underrepresenterat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...