Hoppa till innehåll
Anime.se

Touch


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

oTEXYTDjh.png

 

Skrev för inte så länge sedan om en av 80-talets stora animeserier, City Hunter. Nu är det dags för en annan att få sig en presentation. Många känner nog inte till det, men Touch tillhör en av Japans mest sedda serier någonsin. Och konstigt är det inte utan jag förstår just varför den är/var så populär. Vilket jag tänkt att ni ska få förstå nu och kanske ge den en chans. Touch har en speciell egenskap som gör den så bra, enligt mig, och det är handlingen och dess karaktärer. Under de tre år som man följer serien så utvecklas verkligen karaktärerna och handlingen blir aldrig tråkig. Men jag vill även höja fram musiken och animationerna, som självklart är upp till var och en vad man tycker, är för mig för mig tillbaka till den tid då serien är även tänkt att utspela sig. Inge kort kort på tjejerna inga technolåtar, inget jag säger är dåligt men det skulle inte passa in helt enkelt i den här serien. Serien är skriven av Mitsuru Adachi som även gjort verk som H2, Miyuki och Slow Step. Alla är sportrelaterade och framförallt är väl just det Adachi's kännetecken.

 

Touch är långt ifrån enformig och handlingen är det som gör det hela mycket sevärt. Man börjar med att bli presenterad för seriens huvudpersoner, Uesugi tvillingarna samt deras barndomsvän Minami. Dessa tre samt deras familjer har varit goda vänner allt sedan barnen var nyfödda och eftersom de även är grannar händer det inte allt för sällan att de springs mycket mellan husen. Vilket tillslut lede till att barnen fick sig en egen slags lekstuga mitt emellan de båda husen. När man kommer in i serien är det mer som ett studierum dock. Ett annat populärt ställe för de att hänga på är Minami's fars Café som ligger precis utanför deras hus.

 

Tatsuya och Kazuya Uesugi är tvillingar men är dock bara lika till utseendet. Medans Kazuya jobbar hårt i skolan med läxor och sin klubbaktivitet så är Tatsuya motsatsen. Han är riktigt lat och trots att han har en stor talang att vara väldigt atletisk av sig så utnyttjar han inte det och blir allt jämnt påmind om detta av Minami. Minami är granntjejen som de båda har känt som sagt sedan barnsben. Även Minami är hårt arbetande och har även en kärlek till sport och speciellt baseball som Kazuya utövar. Alla är riktigt goda vänner, men de flesta ser dock Kazuya och Minami än mer som bara goda vänner och anser att de är de perfekta paret. Även deras föräldrar förväntar sig ett giftemål inom framtiden.

 

Baseball, kärlek och en hel del drama är vad den här serien har att erbjuda på sina 101 avsnitt samt två filmer som summerar serien. Hoppas att ni väljer att ge den en chans någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samt att det brukar vara svårt att inte bli spoilad när det gäller Touch.

 

Om ni känner er det minsta intresserade av serien, nöj er med Blås presentation! (Och läs inte mer någon annanstans, alltså.)

 

Jag borde se animén någon gång, men jag har nästan läst hela mangan så jag vet inte om jag orkar... :|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Det tog ett tag att se klart serien samt de två filmerna, som förövrigt inte alls är en summering som jag trodde. Utan det finns tre andra filmer som summerar serien samt två filmer som är en fortsättning på serien. I vilket fall som helst, grymt bra var allt.

 

Touch spoilers

Du är varnad
Allt sedan det att Kazuya dog i serien har Tatsuya fått kämpa med det ena och det andra. Folks förväntningar samt de han satt på sig själv. Samtidigt är det inte lätt att få ihop det i förhållandet med Minami. Tatsuya utvecklas på ett bra sätt tycker jag och känns verklighetstrogen i många av sina handlingar. I filmerna kommer det ut mera tycker jag också. Speciellt i Miss Lonely Yesterday där han får lov att komma underfund med sina känslor emot baseball och varför han inte spelar det längre.

 

Sedan har vi Minami som också kämpar med sina känslor och sina drömmar. Samt, kan hennes känslor nå ut till Tatsuya? Tillslut så lyckas det, men det är varken Tatsuya eller Minami som kommer på det själva utan de får mycket hjälp av deras vänner på vägen.

 

Det finns många matcher att hålla reda på i Touch och alla känns viktiga för att få handlingen att gå framåt. Jag gillar verkligen "matchen" mellan trännaren Kashiwaba Eijiro och Meisei. Är han elak och vill hämnas eller spelar han bara? I like it. Han var aldrig helt ärlig förens i slutet och även då behåller han sin hårda attityd vilket känns bra då det är den man vill se ändå.

 

Musiken är riktigt bra föresten, riktigt bra OP och ED låtar samt ett härligt soundtrack. Animeringen har jag inte så mycket att säga om. Den är gamal och jag blir inte ledsen för att det ser ut som det gör. Det har sin charm helt enkelt. Och att de kan behålla den charmen till Cross road gillade jag. Slutet på den filmen önskar att det kanske kan tänkas att komma mer. Men om det nu skulle vara det definitiva slutet så är jag rätt nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Touch spoilers
Du är varnad
Allt sedan det att Kazuya dog i serien har Tatsuya fått kämpa med det ena och det andra. Folks förväntningar samt de han satt på sig själv. Samtidigt är det inte lätt att få ihop det i förhållandet med Minami. Tatsuya utvecklas på ett bra sätt tycker jag och känns verklighetstrogen i många av sina handlingar. I filmerna kommer det ut mera tycker jag också. Speciellt i Miss Lonely Yesterday där han får lov att komma underfund med sina känslor emot baseball och varför han inte spelar det längre.

 

Sedan har vi Minami som också kämpar med sina känslor och sina drömmar. Samt, kan hennes känslor nå ut till Tatsuya? Tillslut så lyckas det, men det är varken Tatsuya eller Minami som kommer på det själva utan de får mycket hjälp av deras vänner på vägen.

 

Det finns många matcher att hålla reda på i Touch och alla känns viktiga för att få handlingen att gå framåt. Jag gillar verkligen "matchen" mellan trännaren Kashiwaba Eijiro och Meisei. Är han elak och vill hämnas eller spelar han bara? I like it. Han var aldrig helt ärlig förens i slutet och även då behåller han sin hårda attityd vilket känns bra då det är den man vill se ändå.

 

Musiken är riktigt bra föresten, riktigt bra OP och ED låtar samt ett härligt soundtrack. Animeringen har jag inte så mycket att säga om. Den är gamal och jag blir inte ledsen för att det ser ut som det gör. Det har sin charm helt enkelt. Och att de kan behålla den charmen till Cross road gillade jag. Slutet på den filmen önskar att det kanske kan tänkas att komma mer. Men om det nu skulle vara det definitiva slutet så är jag rätt nöjd.

 

FASEN! Varför blir jag triggad till att klicka på de där gröna texterna... ;_;

 

 

---

 

Börjat kolla "lite smått" på serien nu... ett avsnitt för att vara exakt, får bli mer senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...