Hoppa till innehåll
Anime.se

Macross viewing order och annat.


Skinner
 Share

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

 

Hade tänkt börja kolla på Macross från början. Har inte sett något alls hittils...

 

Min fråga är, vilken ordning bör jag se dem? Ska jag kolla på allt som finns, eller finns det vissa som är sämre som man gör bäst i att hoppa över?

 

Och om jag har förstått det rätt så följer inte produktionsordningen den kronologiska ordningen, eller vad man ska säga. vissa är prequels osv... Blir det roligare om jag ser dem i kronologisk ordning?

 

Så, förslag tack! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Macross Zero -> Macross -> Macross Plus -> Macross 7 -> Macross Frontier

 

Kronologisk ordning! Och jag skulle vilja påstå att det blir roligare då. Har iofs inte sett klart hela SDF Macross och Macross 7 kommer jag kanske skippa eftersom alla säger att den är helt awful :O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Macross Zero -> Macross -> Macross Plus -> Macross 7 -> Macross Frontier

 

Kronologisk ordning! Och jag skulle vilja påstå att det blir roligare då. Har iofs inte sett klart hela SDF Macross och Macross 7 kommer jag kanske skippa eftersom alla säger att den är helt awful :O

 

Tack! På vilket sätt ska Macross 7 vara usel? Missar man inget viktigt om man hoppar över den?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Macross 7 kommer jag kanske skippa eftersom alla säger att den är helt awful

 

:S Det är inte konstigt att något kan gå från "LOLSHITSUX" till "AWESOME" på 5 sekunder. Med dina resonemang.... så skulle jag kunna säga att äta bajs är awesome, då skulle du göra det och tycka det va skitgott.

 

Hampe, jag har tappat hoppet om dig totalt.

 

On a sidenote: Det finns la en massa OVA's också, hur ligger dom i denna tidslinjen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, förstör inte Macross-upplevelsen med att se Zero med all dess hippietrams först! I mitt tycke kan man lika gärna skippa den helt.

 

Jag tycker man bör se dem i sändnings/utgivningsordning, SDF Macross först, då får man det bästa greppet om Macross-universat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(För mer information om föregångarna, se här.)

1982, Superrumtidsfästning Macross (2009-2012)
En 36 avsnitt lång TV-serie som blev så mycket mer än den lättsamma, semiparodiska berättelse skapad av några Gundam-fantaster den började som. Handlar om hur mänskligheten hamnar i krig mot en mäktig utomjordisk armé som tappat förmågan till allt annat än krig. I berättelsens centrum står popstjärnan Lynn Minmay, unge stridspiloten Hikaru Ichijou och hans kvinnliga befäl Misa Hayase.
1984, Macross
Den fantastiska, välanimerade biofilmversionen av TV-serien gjorde storsuccé när den kom. En äkta "kärleken erövrar allt"-berättelse. På grund av vissa ändringar i handlingen anses den ur berättelsens synvinkel inte vara officiell, utan sägs vara en långfilm i Macross-universumet -- något som visas i Macross 7.
1986, Macross
En halvtimmeslång samling videor till filmens musik och ett slut som planerades som epilog till filmen men inte animerades förrän då. Visar hur det första koloniskeppet påbörjar sin resa, en resa som avbryts när skeppet enligt officiella källor blir spårlöst försvunnet nära galaxens centrum år 2016. Kanske detta kommer förklaras i Macross Frontier.
1992, Macross II
En OVA på sex avsnitt som gjordes utan originalskaparnas inblandning, och anses därför inte höra till den officiella kontinuiteten. Istället är det ett "alternativt universum". Handlar om hur jorden hotas av den nya utomjordiska rasen mardook som använder emulatorer, sångerskor, för att kontrollera Zentradi till att vara deras soldater. Reportern Hibiki lyckas tillfångata en emulator, Ishtar, och lär henne vad kultur är.
1994, Macross Plus (2040)
Med inspiration av amerikanska flygvapnets verkliga ATF-projekt där Lockheed-Martin och Northrop-McDonnell Douglas stod som konkurrenter om att få utveckla ett nytt jaktplan, skrevs denna fyra avsnitt långa OVA-serie. Den koloniserade planeten Eden är skådeplatsen för detta drama, där två testpiloter och fiender, Dyson och Bowman, återförenas med en kvinna från deras förflutna: Myung, producent av en virtuell popidol. De tre var bästa vänner, men något hände...1995, Macross Plus
Macross Plus skrevs ursprungligen som långfilm, och i denna version går de tillbaka till det planerade formatet med några extra klipp och omgjorda scener.
1994, Macross 7 (2045-2046)
Denna TV-serie på 49 avsnitt handlar om hur rymdrockaren Basara Nekki försöker bringa frid åt universum med sin musik. På fartyget Macross 7 sjunger han i gruppen Fire Bomber tillsammans med fjortonåriga Mylene Jenius, samtidigt som en ny fiende uppenbarar sig, kallad protodeviln.

1995, Macross 7 Encore (2046)

En tre avsnitt kort OVA som tar plats ungefär mellan avsnitt 39-42 i TV-serien.
1995, Macross 7
En halvtimmeslång film, utspelar sig mellan avsnitt 42-43.
1997, Macross Dynamite 7 (2047)
En OVA på 4 avsnitt som, om det sägs att Macross 7 sägs bara kan ses av Macross-fans, så kan Macross Dynamite 7 bara ses av Macross 7-fans...
2002, Macross Zero (2008)
En föregångarversion som utspelar sig under FN-kriget. Stridspilot Shin Kudo kraschar vid en ö i södra Stilla havet där en mystisk isolerad stam infödingar lever. Unga prästinnan Sara Nome är kritisk mot utomstående och det våld de för med sig, och visar sig ha mystiska förmågor bundna till öns uråldriga ruiner och artefakt. Macross Zero introducerade ett mer "new age"-aktigt element i Macross-universumet (eller byggde ut det som lagts upp i Macross 7) vilket kritiserades starkt av många fans.

 

dessa hides gjordes av sceleris i tråden för macross frontier.

 

om macross 7 skulle jag bara vilja säga att du kan nog ge den ett par avsnitt, innan jag såg den så hade jag bara hört negativa saker om den men det gjorde bara att jag ville se den, jag skulle inte ge serien högsta betyg men musiken år högsta betyg av mig iaf. ( såg alla avsnitt + alla ova som fanns för macross 7 :) )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag planerar också att se alla Macross grejerna inom en snar framtid, och då måste jag fråga hur det ligger till med den där OVAn som dom jagar rymdvalar i eller något. Tror inte den var med i listan där?

 

den heter macross dynamite 7 och är med i listan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är inte konstigt att något kan gå från "LOLSHITSUX" till "AWESOME" på 5 sekunder. Med dina resonemang.... så skulle jag kunna säga att äta bajs är awesome, då skulle du göra det och tycka det va skitgott.

 

Hampe, jag har tappat hoppet om dig totalt.

 

 

Jag kan gärna ta till mig andras åsikter och om jag verkligen känner för det ser jag ju en anime ändå. Hörde att Top wo Narae! 2 skulle vara riktigt urusel också, men jag ser den för tillfället.

 

Det handlar helt om prioritering :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoho. Gjorde ett litet textdokument för ett bra tag sen som jag kompilerade ihop från wiki med det som lät nödvändigt att se. Hade sett ett par avsnitt på Frontier men bestämde mig för att se lite av det i början först. In the end såg jag bara dyrl (remake av första tv-serien?) och pallade inte mer.

 

The Super Dimension Fortress Macross original tv (36)

Macross Plus sequel OVA (4)

Macross 7 sequel tv (49)

Macross 7: Encore extra OVA (3)

Macross Dynamite 7 sequel OVA (4)

Macross Zero prequel OVA (5)

Macross Frontier sequel tv (14??)

 

115

 

Tog bort sånt som jag inte tyckte var nödvändigt tror jag, så Smarucs lista är väl mer komplett, men hade ju redan textdokumentet så :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hoho. Gjorde ett litet textdokument för ett bra tag sen som jag kompilerade ihop från wiki med det som lät nödvändigt att se. Hade sett ett par avsnitt på Frontier men bestämde mig för att se lite av det i början först. In the end såg jag bara dyrl (remake av första tv-serien?) och pallade inte mer.

 

The Super Dimension Fortress Macross original tv (36)

Macross Plus sequel OVA (4)

Macross 7 sequel tv (49)

Macross 7: Encore extra OVA (3)

Macross Dynamite 7 sequel OVA (4)

Macross Zero prequel OVA (5)

Macross Frontier sequel tv (14??)

 

115

 

Tog bort sånt som jag inte tyckte var nödvändigt tror jag, så Smarucs lista är väl mer komplett, men hade ju redan textdokumentet så :P

 

Yes, efter att ha kollat runt kom jag fram till samma, fast med Flash Back 2012 innan Plus.

 

Tack för hjälpen allihop :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hörde att Top wo Narae! 2 skulle vara riktigt urusel också, men jag ser den för tillfället.

Urusel? Vad är det för trams? Visst, om man väntar sig en ny Gunbuster så kan jag förstå att man blir besviken, men den var ju ändå helt okej. Lite fånig, men energisk och med ett förhållandevis fint slut.

 

Däremot...

På vilket sätt ska Macross 7 vara usel? Missar man inget viktigt om man hoppar över den?

Så vitt jag har hört: medelmåttig animation, förhatliga karaktärer, dåligt manus och asdum handling. (Men vissa tycker att musiken är okej.)

 

Man missar väl introduktionen av den nya fienden "protodeviln" och några nya termer och världsförklaringar, men det kan man nog lika väl läsa om på Wikipedia. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...