Hoppa till innehåll
Anime.se

Lång harva om Fable 2


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Som konsument av en kultur där "gulligt" fortfarande är okej, både för tjejer och killar, stör jag mig på vissa tendenser inom västvärldens kultur.

 

Spelet "Fable 2", uppföljaren till det omsusade "Fable" stoltserar med att i likhet med Elder Scrolls-serien vara ett fritt äventyrsspel där man kan välja att göra lite vad man vill och där man också färgas det man gör. Man kan välja att följa berättelsens huvudfåra, eller hitta sidospår. Man kan göra goda gärningar (varpå man får ett utseende därefter) eller vara allmänt ond (och bli mer demonlik). Ju mer man slåss i strid desto mer ärrad blir man. Man kan köpa butik, handla med varor, och man kan också köpa hus, skaffa familj och barn.

 

Genom hela spelet ser man ett genomgående sexualpolitiskt korrekt tema. Vid spelets början får man välja om man vill vara man eller kvinna, och det görs inga åtskillnad, förutom vilka som är benägna att bli förälskade i en. Man kan närskåda egenskaperna hos varje by- och stadsbo och vissa män är markerade som "gay" och blir därför förälskade i män (jag har förvisso fortfarande inte träffat på en enda lesbisk kvinna i spelet, men det kanske finns, det också). Vissa är märkta som att de lever i celibat (främst munkar), och högt stående ämbetsmän är också immuna mot romantik. Man kan klä sig i kläder för det motsatta könet om man vill, damerna kan till och med skaffa mustasch om de så behagar. Fritt och spännande.

 

Det intressanta i Fable är att man interagerar med de datorstyrda by- och stadsborna genom olika saker man gör. Man kan ställa sig och spela luta på torget, och genast stannar det några och klappar händerna. Man kan dansa, ställa sig och vissla, med mera. Varje bybo påverkas olika, lite beroende på vad spelet har ställt in att de tycker om, och de påverkas huvudsakligen längs med en hat-kärlek-skala och en skräck-lustig-skala. Dansar man och snubblar anser de flesta datorstyrda figurerna att man glider mot "lustig"-hållet, men om man bränner av en enorm blixttrollformel mitt på stortorget är man inte fullt lika lustig längre. Det är ett lysande system, som förhindrar att man bara sinneslöst går och slaktar monster i skogarna, utan faktiskt måste tänka på hur man interagerar med de vänliga typerna också.

 

Men det är här spelet misslyckas med sina könsroller; det är här som jag suckar och tycker att jämställdheten - om än den lite mer andliga sådana - får stryka på foten.

För de uppträdanden man kan göra är mycket, och jag menar väldigt mycket, typiskt "manliga klyschor". Dansen man kan dansa är en hurtig riverdance, visslar man är animationen som en skogshuggare som står och tjoar med armarna fram och tillbaka. Andra typiska uppmärksamhetslockande handlingar är att stå och spänna biceps, att göra en heroisk pose, man kan också rapa och fjärta, till åskådarnas nöje. Till och med för den flörtiga handlingen "pick up line" är animationen ett axelbrett pekande, höjande på ögonbrynen och ett "heeeeeey…"

 

Att alla dessa beteenden är tillgängliga även om man spelar en kvinnlig figur vänder jag mig inte emot alls. Däremot vänder jag mig emot att det inte finns några alternativ till dessa manliga klyschor. Om man på något vis skulle vilja bete sig lite mer traditionellt kvinnligt, får man stänga av spelet och leta någon annan stans. Var finns "flaxa med ögonfransarna" eller "puta ut med barmen" (jämför spänna biceps. Förvisso putar kvinnorna i Fable ganska genomgående med sin barm, men ändå)? Jag må vara hårdnackad äventyrare ute i skogarna, men när jag går i findressen inne i staden, varför, om jag vill dansa för att roa min publik, måste jag då dansa riverdance? Varför kan inte min heroiska pose vara den från hjältinnan från Franska revolutionen? Varför är det enda "roliga" jag kan göra att prutta eller rapa? I min "female upper class outfit"?

 

Jobben jag har lyckats ta (hittills) är smed och vedhuggare. Var, om jag får be, kan jag bli sömmerska, servitris, eller varför inte dagmamma?

 

Framförallt skulle jag vilja ha dessa val tillgängliga när jag spelar en manlig figur.

 

Signalen är tydlig: man eller kvinna är fritt fram. Hetero eller homo är helt okej det också. Men vad du än väljer måste du vara macho, tuff och rå. Vill du vara liten, söt och gullig, man som kvinna, gå och dränk dig.

 

Det är tragiskt att det är dit trenden går: Man har inte nått jämställdhet bara för att det anses okej att kvinnor bär manskläder och utför saker som dittills varit dominerade av män; den är inte fullbordad förrän det anses okej att män bär kvinnokläder och utför saker som dittills dominerats av kvinnor. Annars är den enda signalen man skickar, den att det traditionellt manliga är bra, välkomna alla, och det traditionellt kvinnliga är dåligt, sluta med det. Att man i Fable grabbigt kan stå och prutta för att roa sin publik men inte blygt stå och skrapa med foten i gruset, se ner i marken och rodna, går i samma linje. Till och med i en fantasyvärld, där de datorstyrda kvinnorna går i rokoko-peruker, jätteklänningar och korsett, är det förbjudet att bete sig på ett sätt som skulle kunna tolkas som "traditionellt kvinnligt". För det är uppenbarligen fult.

 

Suck.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är intressant det du skriver. Som den sporadiska spelare jag är har jag sällan stött på den här sortens spel, men det har hänt att jag stött på spel med någon slags kärleksfunktion inbäddad (senast Rune Factory, där man ska uppvakta och sedan gifta sig med en av tjejerna i byn). Där störde jag mig lite på att det inte fanns någon valfrihet. Så på den fronten tycks ju Fable 2 ha förbättrat läget rejält, framförallt om man vill spela en homosexuell karaktär. Jag är nyfiken dock. Är detta första gången i ett spel det är möjligt eller finns det tidigare exempel på detta?

 

Sedan är det ju tråkigt att det inte går att vara vare sig kvinnlig, fjollig, eller liknande. Jag antar att speltillverkarna kände att de inte riktigt vågade gå steget ut där. Att vara fjollig eller inte så manlig anses ju tyvärr fortfarande som ganska negativt, något jag tycker är tråkigt. Förhoppningsvis försvinner de fördomarna också med tiden, samt den eviga fördomen om att fjolla automatiskt innebär att personen i fråga är homosexuell (vilket kan vara väldigt blandat).

 

Kanske Fable 3 kommer att vara mindre stereotyp? ;) Hur som helst blev jag lite nyfiken på att veta mer om spelet efter det här, men jag antar att jag inte ska hålla andan för att det ska komma en Wii-utgåva. :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja det får ju anses vara ett framsteg från fable 1, där man bara kunde vara kille Dessutom blev alla, både kvinnor och män förälskade i en när man blev god nog.

 

Jag tenderar oftast spela kvinnliga karraktärer i alla spel där man får välja och ja. Jag kan inte annat än hålla med. Det är oftast väldigt enkelsidigt utformat.

Klart som fasen att det är skillnad på män och kvinnor. Innan det erkänns och accepteras existerar ingen jämstäldhet heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är lite intressant det där med att många dras till att spela en karaktär av motsatt kön. Jag gillar till exempel att spela spel med manliga (inte allt för fula) huvudkaraktärer, som t.ex. Zeldaspelen. Är spelen helt eller mer eller mindre romansbefriade brukar det inte vara så mycket mer med det.

 

Men om man lägger till en kärleksfunktion i spelet vill ju ofta den heterosexuella kvinnliga spelaren gärna uppvakta en söt kille, ergo det måste vara möjligt för karaktären att stöta på någon av sitt eget kön. (Hm, var det så här Boys Love uppstod kanske?)

 

Det där med könsroller och sexuell identitet i kombination med TV-spel, som blir allt mer avancerade och kombinerar simulationsspel med äventyrsspel kan ju faktiskt vara riktigt intressant när man tänker på saken. Jag undrar om det kommer att dyka upp några spännande uppsatser på ämnet med tiden. Skulle gärna läsa och diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo alltså, största anledningen till att jag väljer kvinnliga karaktärer är faktiskt att jag tycker dom ser mycket bättre ut än killar :3

Man ska ju stirra på sin karraktär en längre tid förmodligen.

Men det är inte utan att man blir lite irriterad när exempelvis tjejerna i oblivion får manliga rustningar på sig (om man inte har modden som fixar det) och som Zimeon nämner om fable, gör manliga handlingar utan valmöjlighet att vara flickaktiga och söta.

 

Givetvis finns det undantag. Ta t.ex dom något överdrivna emotesen i EQ2. En /flirt leder till både höft och bystviftningar, fladdrande ögonfransar och slängkyssar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Systemet är simplare än jag trodde. Det är ändå ett spel.

 

Jag försummade min fru i någon vecka tror jag, och hann precis komma hem till Bowerstone lagom för att se henne gå iväg. Inga emotes funkade, och så kom meddelandet upp att hon begärt skilsmässa och dragit.

 

Blev lite småimpad, för det framgick mig veterligen inte av statsen, eller så var det jag som var blind.

 

Hur som helst gifte jag då om mig (jag tänkte se om det gick att gifta om sig med samma människa igen, men min förra fru stod verkligen inte att finna längre - undrar om spelet tar dem ur spel, så att säga) och sen… och här följer en spoiler om spelstoryn…

 

Spoiler

Sen gick jag in i Spiran och blev kvar där i TIO ÅR. Det verkade inte frugan se som något problem, hon hade kvar sin lilla present med någon viljedryck tio år senare. Rätt knäppt.

 

Så helt konsekvent är det inte…

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...