Hoppa till innehåll
Anime.se

Perfect World - Den fulländade skönhetens värld


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

…blir titeln i alla fall om man översätter tecknen.

 

Ett halvannat år gammalt kinesiskt gratis MMO som uppenbarligen utvecklades som någon fusion mellan World of Warcraft of Lineage.

 

Hittade ingen tråd om det, så tänkte infa här om intresse finns.

 

Har kört det några timmar och kan ge följande kortrecension:

 

Grafiskt sett är det underlägset WoW, framförallt rent tekniskt. Spelet funkar på kassa burkar (typ 1GHz) vilket är jättebra, men det hackar mer än WoW gör. Det ser kantigare ut, och miljöerna är faktiskt sämre formgivna. De är stelare, aningen tristare. Blizzards formgivare har faktiskt gjort ett enormt jobb med att få miljöerna att se mys-pysiga ut, även där de odöda startar. Där ser de goth-mys-pysiga ut. I Perfect World känns det mer… kallt?

 

Däremot vinner Perfect World klart på figurdesignen. För det första är den vackrare och stiligare (kinesisk) och här kan man faktiskt formge sin egen figur, ställa in smådetaljer i ansiktet, bentjocklek, frisyrer, färger, etcetera. Typ över hundra grejer man kan ställa in. Tummen upp.

Sen är det faktiskt ballt med kinesisk design på saker och ting.

 

Speltekniskt är spelen mer eller mindre identiska. Vissa gubbar har gula sköldar ovanför skallen, klicka på dem och de ger dig ett uppdrag. Själva gränssnittet, dock, är ganska mycket sämre i PW. Ofta får man klicka sig igenom flera dialogrutor, vilket iofs inte är fel, men för vissa figurer är det så många svarsalternativ (köpa, sälja, förbättra, försämra, bygga, demontera, färga) att man måste scrolla ner för att komma till "quest related", vilket jag kände var… osmidigt. De där dialogrutorna kändes primitiva på ett ganska tråkigt vis och, som jag kommer till senare, att som ny spelare helt plötsligt konfronteras med tusen alternativ man inte vet vad de är, är en dum metod.

 

Levlandet av gubbar, och talanger, verkar gå till så att man får 5 poäng att lägga på sina 4 egenskaper styrka, uthållighet, smidighet och magi varje nivå man går upp. Dessa kan man nollställa sen också (troligtvis kostar det) precis som i WoW. Ganska kul att vissa rustningar och vapen har vissa styrke- eller smidighetskrav. Eller magikrav. Man kan alltså vara magiker och ändå välja att boosta sin styrka främst, för att kunna bära feta metallrustningar. Ganska häftigt.

 

Hantverk funkar tyvärr sämre. Här kan man uppenbarligen lära sig alla hantverk, sömnad, vapentillverkning, drycker, whatever. Man använder samma verktyg för att samla in alla material. När man väl gjort startuppdraget för att lära sig sy, måste man sen ändå gå till en sömmerska med materialen för att be dem tillverka dressen. Ganska irriterande eftersom man då inte kan hålla koll på vilka material som behövs, något som dessutom är väldigt kontra-intuitivt. Jag menar, jag behöver _trästockar_ för att sy den där magiklänningen jag vill ha. Jaha? Säg det INNAN jag går och säljer trästockarna som jag trodde att jag inte har någon nytta av. Detsamma med grisjärnet. Det framgår inte vilka material som krävs, utan det känns som om man måste spara på allt för att kunna göra minsta lilla, vilket tar upp plats i ryggsäcken.

 

Som sagt, den pedagogiska biten är där Perfect World sumpar fett. De gör misstaget att låta en börja en halv minuts gångväg från storstaden. När man startar spelet är det fullt kaos omkring en. Monster precis där man står (de anfaller iofs inte, men ändå). Man vet knappt vad som är höger eller vänster, och området är inte inhägnat så det går att gå helt åt helvete. Mycket, mycket dåligt. Här är WoW ett klockrent exempel på bra gjort. Där börjar man med "gå runt med W, A, S och D". Högerklicka på saker för att interagera med dem, till exempel prata med en bybo". Det finns ingenting omkring en, inga monster, bara ett litet läger. Det är bra. Man får lära sig en sak i taget, i lugn och ro. Avslutningsuppdraget i lägret är lite svårare, sen skickas man till en by. Där håller man ofta på tills man är nivå 10, typ. SEN kommer man till storstaden. I Perfect World, som sagt, är det fullt kaos runt en när man börjar och efter första uppdraget (döda 10 whatever) så hamnar man i fetstaden med en miljard uppdrag. Och alldeles för mycket infodump på en gång, om magiska resistanser, hur man kan ställa in sin figur bla bla bla. Ta det där med mig när jag är level 20, tack. Just nu vill jag inte veta.

 

På högre nivå verkar det ha imiterat Lineage där gillen alltså kan ta över vissa områden och föra krig med varandra. Då kommer slagen äga rum vid vissa satta tider. Det verkar väl kul… kanske…?

 

I stället för auktionshus kan folk sätta upp till salu-pinnar lite här och var. Ser kul ut, men man saknar översikten man får när allt säljs på ett och samma ställe.

 

Men det är mycket trevlig sagostämning. Bara det att man hoppar typ 5 meter upp i luften när man hoppar är ganska kul. Att alla animationer känns kinesiska är också festligt, sittanimationen är helt underbar.

 

Som märks, mina negativa kommentarer rör mest att spelet är lite svårbegripligt och svåröverskådligt och på sin höjd lite onödigt krångligt. Men allt som allt är det ett helt okej alternativ till WoW om man känner att man hellre tar något kinesiskt och framförallt att man inte vill betala. För det är ju gratis.

 

www.perfectworld.com för den som vill kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...