Hoppa till innehåll
Anime.se

JLPT


valderman
 Share

Rekommenderade inlägg

Någon som har JLPT-relaterade erfarenheter att dela med sig av? Själv var jag i Köpenhamn och skrev nivå två. Sannolikt misslyckades jag tragiskt.

 

Hörförståelsedelen var ett rent skämt, nästan på Genki-nivå. Skulle inte bli förvånad om jag satte full poäng på den. Ord- och kanjikunskapen var inte så farlig; svår, men inte omöjlig. Läsförståelsen, däremot, var helt vansinnig. 58 frågor och MASSIVE WALL OF TEXT på 70 minuter - WTF?! Den var jag verkligen inte förberedd på. Det hjälpte inte heller att jag hade tagit mig dit medelst nattbuss - en buss som avgick från Göteborg klockan 03:00.

 

Summa summarum ser det ut att bli danmarksresa nästa år igen. Typiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läsdelen måste man nästan träna mest på. Man hinner inte läsa igenom allt, utan måste skumma igenom texten snabbt och fokusera på frågorna. Har kört övnings-prov (nivå 1) i skolan två gånger i veckan senaste månaderna, så. 90 minuter tyckte jag var rätt lagom, kanske lite mycket to.m. - betydligt mindre än utbytesstudentprovets 30 minuter. Så 70 minuter borde räcka bra.

 

Summa summarum: läs mer böcker/små texter för att träna upp läsningsförmågan. Manga tycker jag inte hjälper så mycket. Gör massa gamla prov, särskilt läsningsdelen som du hade svårt med. Finns att hämta på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läsdelen måste man nästan träna mest på. Man hinner inte läsa igenom allt, utan måste skumma igenom texten snabbt och fokusera på frågorna. Har kört övnings-prov (nivå 1) i skolan två gånger i veckan senaste månaderna, så. 90 minuter tyckte jag var rätt lagom, kanske lite mycket to.m. - betydligt mindre än utbytesstudentprovets 30 minuter. Så 70 minuter borde räcka bra.

 

Summa summarum: läs mer böcker/små texter för att träna upp läsningsförmågan. Manga tycker jag inte hjälper så mycket. Gör massa gamla prov, särskilt läsningsdelen som du hade svårt med. Finns att hämta på nätet.

Jo, det verkar onekligen som att de använder den korta tiden för att väga upp det faktum att flervalsprov i allmänhet är ganska dåliga på att visa hur bra man faktiskt är; man måste verkligen ha läsningen i ryggraden. Hade ändå tänkt beställa hem 5-6 volymer av Spice & Wolf (böckerna, inte mangan) när jag får lite pengar, och har både 吾輩は猫である och Go! stående i bokhyllan, så det blir knappast någon större uppoffring att plugga inför nästa år.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Bara lite om Kryddiga vargen lättromanerna; de är tämligen svåra. Klart bland de tyngre som jag har läst. Det är väldigt många mer ovanliga termer och väldigt dialogbetonat där dessa är långa och ofta handar om invecklade saker. Själv tycker jag att man tappar rytmen när man måste slå upp så mycket.

 

Så var detnär jag började läsa Kara no Kyoukai-böckerna innan jag hade en tillräcklig grund. Jag tröttnade efter ett kapitel och de stod och samlade damm något år innan jag gjorde ett nytt försök.

 

Mitt tips skulle vara något stil med Hantsuki som är betydligt mer lättläst och relativt kort, så man faktiskt kan bli klar med den också. Det blir roligare att läsa om man har lite flyt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara lite om Kryddiga vargen lättromanerna; de är tämligen svåra. Klart bland de tyngre som jag har läst. Det är väldigt många mer ovanliga termer och väldigt dialogbetonat där dessa är långa och ofta handar om invecklade saker. Själv tycker jag att man tappar rytmen när man måste slå upp så mycket.

 

Så var detnär jag började läsa Kara no Kyoukai-böckerna innan jag hade en tillräcklig grund. Jag tröttnade efter ett kapitel och de stod och samlade damm något år innan jag gjorde ett nytt försök.

 

Mitt tips skulle vara något stil med Hantsuki som är betydligt mer lättläst och relativt kort, så man faktiskt kan bli klar med den också. Det blir roligare att läsa om man har lite flyt.

Det var då värst, då kanske man skulle värma upp med något lite mildare isåfall. Hantsuki låter ju faktiskt ganska trevlig, om än en aning emo, enligt Wikipedia.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Najs, grattis! Vart studerar du?
Tackar. För tillfället studerar jag inte alls japanska längre, annat än på min fritid. Senast jag läste japanska på var det vid Kansai Gaidai, Osaka, och dessförinnan Göteborgs Universitet.

 

Överväger dock att läsa ytterligare en termin vid GU när jag är klar med min datorvetarexamen, med tanke på att en enda termin är vad jag har kvar till en kandidatexamen i japanska.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

おめでとー! Min polare som e rent ut sagt へたくそ på japanska (trots att han bodde där i 10 månader) klarade också 2kyuu så jag tyckte att du också borde gjort det!

 

へたくそっていうより、簡単には喋れないみてえな

 

I alla fall, hade jag vetat det hade jag ju inte trott att jag var en sopa längre...

 

Kan man göra provet i sommar!? ... men jag ska jobba i sommar.

 

Du fick 270... vart låg gränsen för godkänt!?

 

PS...

Hörde någon nämnde test-prov... vart kan man få tag i de!?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finns gamla prov att hämta på internet. Jag brukade kika på http://www.jlptstudy.com/ men den verkar nere/död nu.

 

Tyvärr kan man bara göra provet i sommar i Japan, för andra länder är det december som gäller. Jag tror det är första gången de kör provet två gånger i år (och med den nya skalan?), så det kanske kommer till andra länder senare. Jag hade ju tänkt göra 2kyuu i sommar i Köpenhamn för att jag trodde att man kunde det, men det får väl bli till vintern då.

 

Grattis till resultatet, valderman!

 

Jag gjorde ju utbytesstudent-provet i december, som krävs för att gå på universitet (antingen det eller 1kyuu tror jag), och det var ju rövsvårt. Man får däremot inget klart resultat huruvida man lyckats eller ej, utan bara sina poäng, och de genomsnittliga poängen. Så får man utgå därifrån och avgöra själv. Sen har väl olika skolor olika krav.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

おめでとー! Min polare som e rent ut sagt へたくそ på japanska (trots att han bodde där i 10 månader) klarade också 2kyuu så jag tyckte att du också borde gjort det!

 

へたくそっていうより、簡単には喋れないみてえな

 

I alla fall, hade jag vetat det hade jag ju inte trott att jag var en sopa längre...

 

Kan man göra provet i sommar!? ... men jag ska jobba i sommar.

 

Du fick 270... vart låg gränsen för godkänt!?

 

PS...

Hörde någon nämnde test-prov... vart kan man få tag i de!?

Godkänt är 60% för tvåan, så runt 240-250 eller så borde vara godkänt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...