Hoppa till innehåll
Anime.se

Pokemon på svenska


SinkadusMew2
 Share

Rekommenderade inlägg

Nu sitter jag här och klurar lite. Nostalgi har fått mig att bli väldigt sugen på att se Pokémon (den första serien) och då helst på svenska eller möjligtvis japanska. Det luriga är att det går inte att få tag på någonstans. Jag har kollat lite överallt men nej, nada.

 

Min fråga är följaktligen: var får man tag på den? Har den överhuvudtaget givits ut på dvd i Sverige? Ingen nätbutik jag kommit på har haft den, torrents finns inte heller. TV4 Anytime var närmast och hade hela säsong 10 som för mig inte alls känns särskilt aktuell.

 

Hoppas det finns någon barnslig nog att gilla Pokémon :)

 

EDIT: Jag hoppas att det här inte bryter mot några regler på forumet. Vet att man inte får tipsa piratkopiering osv. och jag hoppas att det här inte räknas som det. Bryter jag någon regler ber jag om ursäkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

så länge du inte frågra efter torrents och dylik piratverksamhet så är ingen skada skedd, och vad jag vet så är delar av den utgivien på dvd. Men tror att de flesta har slutat att tillverkas, tror lättast att hitta det är via tradera eller blocket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...

Hej hej!

helt ärligt så var jag en riktig fjortis när pokemon kom för en jäkla massa år sen, och ansåg mig själv vara alldeles för cool för att se pokemon. Men nu i vuxen ålder så har jag på senare år intresserat mig sjukt av anime! Och då blir man ju förstås nyfiken på pokemon som det varit en sån himla hysteri kring! Vet att mina små bröder kollade på det och spelade spelen åh sådär! Jag vet att min yngsta bror som nu är 22 fortfarande lirar pokemon på sin gamla gameboy ibland.

Jag undrar ju då såklart, är det min lillebror som är nörd eller finns det fler som kan rekommendera pokemon till en vuxen man? :) "tänker på serien som gick på tv förstås"

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har nog inte sett Pokemon på sisådär tio år, men jag tror inte att den har så himla mycket att erbjuda så vuxna och sofistikerade animétittare som oss (ahahaha~). Jag tyckte förvisso inte om den mer än på ett "det är tecknat, jag gillar tecknat"-plan då heller... (Men Hikari no Hohenheim kanske har andra synpunkter. :wink:)

 

Det finns iallafall en drös avsnitt på TV4 Play, så det är ju ganska lätt att ta reda på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Folk som skriver långa essayer om den djupa handlingen i Nichijô ska tiga still i detta fall. =P

Det skulle givetvis inte falla mig in att påstå att det inte finns möjlighet för långa utläggningar om Pokemon! (Man kan väl exempelvis kåsera om djurrätt eller leta en psykologisk förklaring till varför Ash tvunget måste bli allra bäst och fånga dem alla. :wink:) Nej, vad jag menar är att jag tror att Pokemon, utöver att möjligtvis vara nostalgisk, för de flesta kommer att kännas ganska torftig i sina berättelser, karaktärer och motiv samt i ren produktionsaspekt som animation och regi. idrougge har fått Digimon att låta desto mer intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har nog inte sett Pokemon på sisådär tio år, men jag tror inte att den har så himla mycket att erbjuda så vuxna och sofistikerade animétittare som oss (ahahaha~). Jag tyckte förvisso inte om den mer än på ett "det är tecknat, jag gillar tecknat"-plan då heller... (Men Hikari no Hohenheim kanske har andra synpunkter.

Nog har jag det, men då avviker också min relation till Pokemon-animen lite från normen. Jag växte aldrig upp med Pokemon som liten -- förutom spelen, och något avsnitt då och då som sändes ohälsosamt tidigt på morgonen -- och det var inte förrän jag började kolla på den japanska versionen för ett antal år sedan som jag kunde bilda en ordentlig uppfattning.

 

Först bör nämnas att det finns ett par olikheter med den japanska versionen från de amerikanska och svenska mainstream-versionerna. Rösterna är av mycket bättre kvalitet med bra inlevelse tack vare kända röstskådisar som Megumi Hayashibara och Shinichiro Miki, och musiken, både när det gäller intro/utro och bakgrundsmusik, låter i mina öron mycket bättre än vad 4Kids snickrade ihop. Sedan nämns det aldrig som Satoshis mål att han måste "fånga allihop"; han vill bara bli mästare och ha en härlig resa på vägen. Och det är det som är det fina med Pokemon, det som talar till mig på ett personligt plan: resan genom denna underbart idylliska värld, och hur huvudpersonen växer under sin färd. Visst är det barnsligt, visst brister logiken i sömmarna, men det är en resa olikt någon annan, och tar mer än ofta upp djupa teman som påminner oss trångsynta vuxna om värderingar kring vänskap och självdisciplin vi kanske har glömt men inte borde.

 

Jag skäms lite grann över att jag inte hört mer från den svenska versionen, men av det lilla jag hört tycker jag faktiskt Ash låter riktigt hyfsad, åtminstone jämfört med den amerikanska varianten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag bäst om de 2 första Digimon säsongerna, följt av Tamers. Frontier var okay. Vad som har kommit efter det kan jag inte uttala mig om. Den amerikanska anpassningen av Digimon är rent löjlig, egentligen. Ändringar i dialoger, musik och bild. Nä usch :( Jag hade turen att få se originalet (fast på tyska).Tycker inte heller att man riktigt kan jämnföra Pokemon med Digimon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om man intresserar sig för japanska tecknade barnserier som sändes i Sverige kring 00-talet, utan att ha nostalgi som drivkraft, så kan Digimon vara mer intressant. Detta är min tes. Att serien (som jag nog ändå skulle påstå är mer snarlik än olik Pokemon -- jämför med, säg, Mazinger Z) skiljer sig i anslag är inget problem.

 

Men, ja, nog tror jag ju att Sailor Moon bräcker dem båda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen föredrar jag Tamers och 02, mycket för att de inte utspelar sig till lika stor del i digivärlden.

 

Likheten med Mazinger ska inte underskattas – medan Pokemon är en utpräglad humorserie dör folk åt höger och vänster i Digimon, varvat med moralkakor som Toei kört med sedan 1971.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...