Hoppa till innehåll
Anime.se

Kanjiordbok!


Sunphobia
 Share

Rekommenderade inlägg

Hejsan! Jag håller på att lära mig japanska, och jag undrar om kanji är samma sak som kinesiska tecken? Jag skulle vilja ha en ordbok för att kunna kolla upp kanji-tecken, räcker det då med att jag köper en kinesisk ordbok eller behöver jag en speciellt för japanska kanji tecknen?

Tack på förhand!

MVH, Sunphobia.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan ju se om du inte klarar dig ett tag på Denshi Jisho, det är väldigt praktiskt. Funktionen att slå upp kanji baserat på radikaler ("deltecken" som används i "hela" tecken) är väldigt praktisk!

 

Men nej, det är nog inte så otroligt användbart med en kinesisk ordbok. Wikipedia: "While kanji are essentially Chinese hanzi used to write Japanese, there are now significant differences between kanji and hanzi, including the use of characters created in Japan, characters that have been given different meanings in Japanese, and post World War II simplifications of the kanji."

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För en ordbok, så skulle jag rekommendera en elektronisk sådan. Betydligt enklare och fortare att slå upp ord och kanjin. Man kan slå upp ord på engelska, japanska, samt genom enbart kanji. På touchscreenen nedtill kan man skriva in kanjitecken om man inte vet hur det uttalas. De flesta, om inte alla, har även en japansk ordbok. Slår man t.ex. upp "アニメ" så får man upp "アニメーションの略" ("förkortning av animation"). Brukar även finnas en encyklopedi. Slår man upp "Sverige" så får man upp en lång text om landets fakta och historia. Min har även världskarta där man kan se hela landet. :) Det står ju förstås på japanska, men det skadar ju inte att läsa som lite träning.

 

Så här ser de ut. YesAsia.com har några kinesisk-engelska, så det borde ju finnas japansk-engelska att köpa någonstans också tycker man.

img00085193967.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Sceleris

Tack för tipset, ska kolla in närmare på sidan. Du ska också ha tack för informationen, var lite osäker där.

 

@Saya

Tackar, den verkar vara användbar. Den var billig också, men hur går det till om man ska slå upp ett kanji-tecken? Ska man liksom leta i hela ordboken? Det var en ganska dum fråga tycker jag, men det verkar ju som om det finns ganska många kanji-tecken.

 

@riyu

Verkar ju helt fantastiskt! En sådan skulle ju vara helt underbart att äga, den verkar dock kosta en slant. Jag ska försöka leta efter en japansk version av den, tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

riyu, kan man få någon elektronisk uppslagsbok för närmare tusenlappen istället för 2,5-4 gånger det? (Såg att din modell kostade 2400 ny på japanska Amazon. Sen blir det ju tull på det också...)

Inte vad jag vet. Alla som jag sett går lös på 20-40 000 yen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...