Hoppa till innehåll
Anime.se

Baccano!


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

PyLAlDFtG.png

Sommer 2007 hade en fartfylld liten serie premiär. Och lika snabbt som den hade kommit hade den gått förbi oss. En OVA kom sedan vintern 2008 för att sedan lämna oss. För gott? Det vet man aldrig, men nu är det så snart dags igen att göra sig bekant med en ny serie från skaparen av Baccano!. Men den här tråden kommer att hylla det fartfyllda lokomotivet Flying Pussyfoot och dess resenärer bland annat.

 

Är du med? Då kör vi!

Det är inte många serier som kör på så hårt som Baccano! gör och man hoppar lite här och där, så det gäller verkligen att vara med från start för att ens ha en chans att fatta vad som händer.

 

Serien utspelar sig USA under flera olika tidsperioder, dock till största del under förbudstiden. Serien har inte någon egentlig protagonist heller utan här är det handlingen och alla dess händelser som är det viktiga. Man gör dock för det ett riktigt bra jobb att få in liv i sina karaktärer och man känner att alla har fått lika mycket kärlek, onda som goda.

 

Känsla

Brains Base är alltså studion som har producerat Baccano! och man kan bara säga så här i efterhand att de gjorde ett riktigt bra jobb med serien. Allt från karaktärsdesignen till färgsättningen till musiken. Allt känns verkligen rätt. Sen det här med att man hoppar hela tiden i serien mellan olika karaktärer och tidpunkter. Är man hela tiden med från start så känns det aldrig snurrigt eller förvirrande och allt får sina förklaringar under seriens gång.

 

Underhållarna

ReRmkhFVt.png

Vi har alltså cirka tio stycken personer som man fokuserar lite extra på och sedan ett dussintal sidokaraktärer som får nästan minst lika mycket kärlek, här glöms ingen. Isaac och Miria är seriens clowner och man följer nog dessa personer genom mest år och jobb. Det är nästan så man skulle kunna tycka att Isaac och Miria får stå som frontfigurer för serien, men bara nästan. Sen får man inte glömma den fega men mystiska Jacuzzi Splot och dennes ansiktstatuering som sticker ut något. Men vi har även den helgalna Ladd Russo som inte viker sig för att stjäla godis från barn.

 

Listan kan som sagt var göras extrem lång här som ni förstår. Så varför inte ta och kolla in

och se om ni inte är sugna. Swing it!

 

Produktions år: 2007

Avsnitt: TV-serie 13 OVA 3

Studio: Brains Base

Genre: Action, Fantasy

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den där AMVn var inte dåligt, blev faktiskt sugen att se om på serien när jag såg den. Vill minnas att jag tycket att serien var bra, den lyckades i alla fall få mig på andra tankar efter den där skitdagen jag hade när jag började kolla på den. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Baccano! kan jag nog klassa som min absoluta favoritanime, många andra ligger också i täten men Baccano! har något speciellt.

 

Jag tror att det är mest för att jag redan innan var ett fan av jazz och swingmusik, 30-talets USA och riktigt våldsamma maffiarullar.

I stort sätt varenda karaktär är kriminell i den här serien, så det finns egentligen inga "goda". Själva konceptet gör att jag gillar den, ingen är helt on eller helt god. Funimations dub är också bra. De har lagt till passande dialekter vilket gör det hela mer trovärdigt (en av de få anime som jag hellre ser dubbad).

 

Denna bör kollas upp om man vill se något originellt, jag tror Funimation har släppt boxen med hela serien nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...