Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime + Konfirmation


Thomas78
 Share

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

 

Jag jobbar som församlingspedagog i Svenska kyrkan och i församlingen där jag jobbar har vi funderingar på att starta upp en grupp konfirmander till nästa år med temat Anime.

 

Planerna går kortfattat ut på att läsningen kommer vara som ett långt läger ca 2-3 veckor där vi tillsammans tittar på väldigt mycket anime samt för diskussioner och jämför det vi ser på med vad som sker i bibeln och drar paralleler till kristen tro och liv.

 

Så frågan är helt enkelt. En grupp konfirmander med temat Anime, vad tror ni om det? Om ni går i 8:an eller 9:an skriv gärna och kommentera. Ja även ni som är konfirmerade eller inte är de. Vad tror ni? Är det något ni tror skulle vara roligt och till och med tänka er att göra?

 

Mvh

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Istället för att försöka indoktrinera ungdomarna i en föråldrad livsåskådning med hjälp av animé (jag förstår varför ni vill använda er av sådan underhållning i detta sammahang, det är ju lättare att få ungdomarna att lyssna på er om de har roligt) så kan ni väl ta och lära ut hur verkligheten ser ut och fungerar?

Jag föreslår någon typ av dokumentär som går igenom evolutionen istället, och lämnar historier utan verklighetsförankring utanför. :jhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och jag, som numer misstror hela samhällen över en kam, tycker att ni kan ta och lära ut följande:

* Skönheten kommer utifrån. Vi vet att en massa andra saker säger tvärtom, och det BORDE vara tvärtom, men det är inte det.

* Var som alla andra, inte som dig själv. Vi vet att en massa andra saker säger tvärtom, och det BORDE vara tvärtom, men det är inte det.

* Du skall bära falsk vittnesbörd mot din nästa. Vi vet att det står lite annorlunda i Bibeln, men det är inte sant. Ljug tillräckligt länge tills du tror på det själv, så kommer omgivningen också att göra det och du får därmed rätt.

* Ondskan är på ständig frammarsch, och den heter Skräck, Egoism, Korkadhet och Paranoja. Och den genomsyrar precis allt, inklusive er själva. Tag er i akt och lita inte på någon, framförallt inte institutioner, som rent generellt har en extra benägenhet att uppträda skräckslaget, egoistiskt, och korkat paranoiskt. Som t.ex. kyrkan, riksdagen eller polisen.

 

Om någon hade tutat i det i mig istället för några osanna floskler som att skönhet kommer inifrån, känn dig själv, ärlighet vara längst och att tro på godheten i människan, så hade jag och framförallt min dotter haft ett bättre liv idag.

 

Skämt åsido: Det finns väldigt få animéer som verkligen fokuserar på kristendomen, mest på grund av att kristendomen har en sådan tillbakadragen ställning i Japan och mest betraktas som någon halvobskyr men ofarlig kult. Däremot finns det en herrans massa serier som antingen bygger på eller illustrerar de kristna värderingarna, oftast då på grund av att de helt enkelt sammanfaller med sunda värderingar, typ att ärlighet varar längst, eller den fromme segrar till slut, eller något. Jag kan ingen animé direkt, men en manga som dyker upp i mitt sinne är (finns tyvärr inte på engelska) "Huset med orange tak", av Noriyuki Yamahana. Han blev frälst mitt under skrivandet av den föregående serien "If I See You In My Dream", och det var ganska kul att följa: Det var en romanskomedi om en menlös kontorsknegare som blev tokkär i en fantastiskt vacker dagisfröken, och innehöll de vanliga ingredienserna, ända till, liksom, antagonisterna plötsligt försvann för att författaren blivit kristen och inte pallade med att skriva om elaka människor längre, något han också går in på i efterordet. "Orange tak" går vidare på den linjen och kör kristna värderingar från start till slut, men har ganska elaka individer också.

 

Hur som helst, tror jag det kan vara en ganska kul idé att köra animétema; bara genom att leta upp några intressanta animéer som tar upp temata som är viktiga ur ett kristet perspektiv. Om vi alla sätter oss ner och funderar kan vi säkert komma på några. Jag är bättre på mangavinkeln, och har rätt kass kunskap om animé från de senaste fem åren, men något kan jag säkert rota fram.

 

En intressant vinkling skulle vara Serial Experiments Lain, som ju handlar om personer som dött men mer eller mindre hamnat i en existens på internet, och de hävdar att "Gud är här". Vad är Gud, i så fall? Kanske övergången till att hamna i Alltet är hamna i Gud. Finns Gud på internet, osv.

 

Askvingssamfunder (Haibane Renmei) kan vara rätt kul också. Vad har hänt med de här personerna, varför är de där de är, och framförallt, hur kan man tolka den här miljön och deras "uppgifter" ur ett kristet perspektiv?

 

Inte för att jag tror man vill det, men vill man ta upp garderobsskelett kan man jämföra religionerna i Berserk med en del av den kristna fanatismen under medeltiden. Fast där är det mest manga som gäller.

 

Och så min favoritsak att tolka kristet: Fruits Basket. Här funkar både mangan och animén. Tohru är så fundamentalt overkligt självuppoffrande att paralleller med Jesus oböjliga kärlek till människan inte är särskilt långsökta. Hur intressant är det att hon är en flicka i serien? Skulle Jesus kunna vara en tonårstjej? Varför är hennes beteende helt orimligt enligt våra mänskliga standarder och var är det hon liknar Jesus? Om hon är (en kvinnlig) Jesus, är då hennes mamma jungfru Maria? Fast hon var en riktig buse? På vilket sätt frälser Tohru person efter person? Hur beter hon sig? Vad kan man lära sig av det? Etc.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag föreslår någon typ av dokumentär som går igenom evolutionen istället, och lämnar historier utan verklighetsförankring utanför. :jhappy:

För det första har bibeln gott om historisk verklighetsförankring (detaljerna om talande ormar och brinnande buskar kan diskuteras) och för det andra är konfirmation vanligen frivilligt, så om ungarna vill lära sig mer om kristendomen kan de väl få göra så. Jag konfirmerade mig i Sverige och även om jag kanske inte lärde mig särskilt mycket jämfört med kristendomslektionerna i Tyskland så snappade man alltid upp någon intressant anekdot eller tanke.

 

Kristendomens vara eller icke vara var hur som helst inte ämnet.

 

Min åsikt är att det finns material som kan vara intressant att se på ett sådant arrangemang, en del såsom Bibelräven är tyvärr svårt att få tag på. En relevant sida med ett lass tips är http://www.christiananime.net/reviews.php där anime och dylikt recenseras ur ett kristet perspektiv. Detta sker på gott och ont, ibland sågas ju serier man själv gillar vid fotknölarna med lustiga motivationer men jag tycker inte att författaren är extrem i sina åsikter.

 

Lycka till med projektet, om jag vore i den åldern vore det kanske av intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För det första har bibeln gott om historisk verklighetsförankring (detaljerna om talande ormar och brinnande buskar kan diskuteras) och för det andra är konfirmation vanligen frivilligt, så om ungarna vill lära sig mer om kristendomen kan de väl få göra så. Jag konfirmerade mig i Sverige och även om jag kanske inte lärde mig särskilt mycket jämfört med kristendomslektionerna i Tyskland så snappade man alltid upp någon intressant anekdot eller tanke.

 

 

Majoriteten av ungdomarna gör det nog inte för att de vill lära sig om kristendomen, de flesta gör det nog för få presenter och pengar. M.a.o. så lockar de ungdomarna med attraktioner, i det här fallet animé.

Dessutom så kan man diskutera innebörden av "frivilligt". Om en person har fötts upp i en kristen familj och uppfostrats av familjens kristna åsikter och värderingar, så kan det kanske tyckas vara frivilligt om personen i fråga väljer att gå på konfirmation. Men i vilken mån är det frivilligt?

Nu drar jag inte alla över en kamm, utan påstår enbart att det förekommer. Och jag tvekar inte på att det är vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...