Hoppa till innehåll
Anime.se

Anime + Konfirmation


Thomas78
 Share

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

 

Jag jobbar som församlingspedagog i Svenska kyrkan och i församlingen där jag jobbar har vi funderingar på att starta upp en grupp konfirmander till nästa år med temat Anime.

 

Planerna går kortfattat ut på att läsningen kommer vara som ett långt läger ca 2-3 veckor där vi tillsammans tittar på väldigt mycket anime samt för diskussioner och jämför det vi ser på med vad som sker i bibeln och drar paralleler till kristen tro och liv.

 

Så frågan är helt enkelt. En grupp konfirmander med temat Anime, vad tror ni om det? Om ni går i 8:an eller 9:an skriv gärna och kommentera. Ja även ni som är konfirmerade eller inte är de. Vad tror ni? Är det något ni tror skulle vara roligt och till och med tänka er att göra?

 

Mvh

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Istället för att försöka indoktrinera ungdomarna i en föråldrad livsåskådning med hjälp av animé (jag förstår varför ni vill använda er av sådan underhållning i detta sammahang, det är ju lättare att få ungdomarna att lyssna på er om de har roligt) så kan ni väl ta och lära ut hur verkligheten ser ut och fungerar?

Jag föreslår någon typ av dokumentär som går igenom evolutionen istället, och lämnar historier utan verklighetsförankring utanför. :jhappy:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och jag, som numer misstror hela samhällen över en kam, tycker att ni kan ta och lära ut följande:

* Skönheten kommer utifrån. Vi vet att en massa andra saker säger tvärtom, och det BORDE vara tvärtom, men det är inte det.

* Var som alla andra, inte som dig själv. Vi vet att en massa andra saker säger tvärtom, och det BORDE vara tvärtom, men det är inte det.

* Du skall bära falsk vittnesbörd mot din nästa. Vi vet att det står lite annorlunda i Bibeln, men det är inte sant. Ljug tillräckligt länge tills du tror på det själv, så kommer omgivningen också att göra det och du får därmed rätt.