Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad är ''OVA'' för något?


Riz
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har längre vad ''OVA'' är för något, vad står OVA för? Först trodde jag att det var någon slags serie som inte har något med animens handling att göra, men det är samma karaktärer osv, liksom... Bara något random! Men sen har jag sett på några hemsidor där det står animens namn och (OVA) efter, vadå.. Det kan ju inte vara en hel anime som inte har med handlingen att göra?.. Nu låter det konstigt... Men hoppas att ni fattar hur jag tänker... xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är anime som säljs innan den har sänts på TV, vilket den ofta aldrig gör efteråt heller. Det motsvarar vår marknads filmer som släpps direkt på DVD men behöver inte nödvändigtvis vara lågbudgetproduktioner. Exempelvis långköraren Legenden om galaxens hjältar är en OVA. Annars brukar det vara ett vanligt format för extraavsnitt som inte sändes med resten av serien, korta verk med enstaka avsnitt eller sådant som helt enkelt inte ägnar sig åt att visas på TV.

 

En massa läsning finns på http://en.wikipedia.org/wiki/OVA

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Som Saya sade, OAV är en förkortning av termern "Original Video Animation", vilket är animé som släpps direkt på video/DVD. Till skillnad från tv-serie, biofilm osv.

 

Som variant finns termen OVA (original video animation) vilket såklart bara är OAV där två ord bytt plats. :)

Det motsvarar vår marknads filmer som släpps direkt på DVD men behöver inte nödvändigtvis vara lågbudgetproduktioner.

OAV:er brukar oftast vara lyxproduktioner jämfört med tv-serier, eftersom det i likhet med långfilmer ofta har använts mer resurser, bättre animation och så vidare jämfört med ett enskilt tv-avsnitt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Och eftersom "AV" i "OAV" kan syfta på "adult video" så brukar "OVA" vara att föredra nu för tiden. ^_~

Åh, jag har aldrig sett OAV stå för den betydselsen, bara "AV" självständigt, utan O:et.

 

Nåväl, det var OAV-stavningen jag lärde mig först, känns inte rätt att vänja sig av med den. ^_^'

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom "Original Video Animation" har OVA som versaler tycker jag det låter bättre, sedan har ju folk använt "Original Animated Video" och liknande för den andra förkortningen. Kort sagt är det ju bara som så att båda används för samma sak, dunno om båda förkortningarna förekommer i Japan eller om det är något som uppkommit här i väst... <.<

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...