Hoppa till innehåll
Anime.se

Datorsupport


Igyou_Hime
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag märkte att jag under det senaste året minst postat här 3 gånger för att jag haft problem med min dator, och det börjar bli lite jobbigt att öppna en ny tråd till varje enskilt problem. Så jag tänkte att det skulle vara bra att ha en tråd där vi kan disskutera datorer och deras minst sagt märkliga beteenden -.-

 

Anledningen till att jag skriver här idag är för att jag undrar om det är möjligt att virus kan "förstöra" dator skärmen?

Sen tidigt i höst har min dataskärm börjat flacka och snöat. De senaste veckorna har det inte gått en dag utan att bilden skakar eller blir lite svart med jämna mellanrum. Detta börjar bli väldigt jobbigt och jag tänker lämna in den snart. Saken är den att en kompis frågade om det kanske var så att jag hade virus och att det kanske påverkade detta. Jag är väldigt dålig på datorer och jag vill ju inte lämna in den för att sedan få betala för att de endast kollat på den om det är nåt jag kan fixa själv.

Jag har även märkt att bilden flackar mindre när jag har i strömen. (det är en bärbar data).

Jag har scannat datan efter virus, senast i veckan, och enligt Trend Micro Internet Security är det grönt.

Någon som har lämnat in sin data och som kan säga hur lång tid ungefär det tar? Jag är ganska beroende av den då jag har allt skolmaterial på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

 

Anledningen till att jag skriver här idag är för att jag undrar om det är möjligt att virus kan "förstöra" dator skärmen?

Sen tidigt i höst har min dataskärm börjat flacka och snöat. De senaste veckorna har det inte gått en dag utan att bilden skakar eller blir lite svart med jämna mellanrum. Detta börjar bli väldigt jobbigt och jag tänker lämna in den snart. Saken är den att en kompis frågade om det kanske var så att jag hade virus och att det kanske påverkade detta. Jag är väldigt dålig på datorer och jag vill ju inte lämna in den för att sedan få betala för att de endast kollat på den om det är nåt jag kan fixa själv.

Jag har även märkt att bilden flackar mindre när jag har i strömen. (det är en bärbar data).

Jag har scannat datan efter virus, senast i veckan, och enligt Trend Micro Internet Security är det grönt.

Någon som har lämnat in sin data och som kan säga hur lång tid ungefär det tar? Jag är ganska beroende av den då jag har allt skolmaterial på den.

 

Jag kan inte svära på att det inte finns eller går att göra ett virus som gör vad du beskriver, men med all sannolikhet är det antingen skärmen, grafikkortet eller moderkort som håller på att lägga av. Sen tiden beror helt och hållet på vart du lämnar in, jag hade garanti på min och fick skicka iväg den till Irland av alla ställen, tog ca två veckor innan jag fick tillbaks den. Men väldigt mycket beror även på vad som är fel, är det hårdvarufel så måste de beställa delar om de inte har det inne, vilket kan ta en tid, är det mjukvarufel (låter osannolikt) så går det snabbare.

 

I vilket fall som helst ta backup på alla saker du vill spara innan du lämnar in den. Och innan du lämnar in installera om drivrutinerna till framförallt grafikkortet och se ifall det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för rekomendationen^^

hmm, som jag skrev så är jag ganska dålig på datorer...så,... hur installerar jag om drivrutinerna?...^^'

 

Drivrutiner brukar finns att ladda hem från tillverkarens hemsida (ladda hem och installera som vilket annat program som helst) eller från AMDs/Nvidias eller Intels hemsida. Men för att kunna ge närmre instruktioner så behöver du skriva vilken dator modell du har.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, tack ska kolla det. Min data är en Asus (vilket btw, är ett väldigt dåligt märke efter vad jag fått erfara. Efter bara en månad fastnade hela burken av att jag lyssnade på musik och spelade harpan -.- och detta inträffade för en kompis som också nyss köpte en Asus)

 

Är där ett modellnummer utöver vilket märke det är?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

står att den tillhör k50 serien.

 

Står där nåt mer än k50 serien för det är bara de första tre tecknen av fem (de två sista ska vara bokstäver) i modellnamnet, eller om du kan hitta din dator på exempelvis prisjakt, elgiganten eller liknande så hjälper det också. Där finns nämligen 12st k50-modeller som har olika drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Åå. Här kan man ju fråga (och kanske få svar). Om jag ansluter en extern videoenhet (som en tv eller projektor) till min dator, men enheten visar mycket större upplösning än min dator klarar av, kan bilden då ändå sträckas ut eller kommer den bara ta upp en del av skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...