Hoppa till innehåll
Anime.se

Kimi ni Todoke säsong 2


Misho
 Share

Rekommenderade inlägg

kiminitodokeseason2h.jpg

 

Kimi ni Todoke season 2

 

Ja då var det åter dags att besöka Sadako och gänget i deras sockersöta värld, jag var verkligen inget fan av första säsongen just på grund av att allt(nästan) var så sött och oskyldigt. Inte ens de elaka ryktena eller ärkefienden lyckades tillföra någon riktig drama till det hela. Att sitta och titta på avsnitt efter avsnitt om två personer som inte kunde förmedla sina känslor var en riktig pina. Likväl bänkade jag mig framför serien varje vecka från början till slut.

 

Så kommer fallet troligtvis att vara även denna säsong, även om första avsnittet är någon slags recap och den nya introlåten är långt ifrån lika bra som den gamla så vill jag se Sadako och Kazehaya i sänghalmen när serien är slut! Jag hoppas också att sidokaraktärerna får antigen mer tid eller helt bara ingå i Sadakos spår för deras delar i säsong ett var bara distraktioner, och tråkiga sådana dessutom.

 

Så, spring nu iväg med er och få diabetes!

 

(Då jag vet att ungefär hela forumet älskade första säsongen så tog jag tillfället i akt att skapa tråden :P )

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Blir kul att se fortsättningen och den här gången ska jag följa den varje vecka istället för att sträcktitta. Jag unnade mig faktiskt några kapitel av mangan efter avslutningen, men vad som hände är i stort sett bortglömt.

 

 

[...] även om första avsnittet är någon slags recap och den nya introlåten är långt ifrån lika bra som den gamla så vill jag se Sadako och Kazehaya i sänghalmen när serien är slut!

_Första_ avsnittet räknas väl som ett specialavsnitt (avsnitt 0, stod som titel till avsnittet).

 

Sänghalmen vet jag inget om, en kysscen eller hålla handen känns närmare måltavlan. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om det kommer vara såhär, så får serien 0/10 av mig. Sanna mina ord!

 

Ja herregud, hur gamla är dem egentligen? 15, 16? Nog för att det är en anime som är sockersöt och oskyldig men någonstans får man dra en gräns. Kazehaya måste ju vara utom sig av åtrå för den svarthåriga missförstådda flickan!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här med flickserier kanske inte är riktigt rätt för dig.

 

Första avsnittet var väl en aning frustrerande, men Sawako är ju fortfarande Sawako. :heart:

 

Det känns inte så flickigt faktiskt. Jag är ju inte kvinna eller tjej så jag kan ju inte säga med 100% säkerhet att det är såhär, men jag tror inte att någon tjej hade velat ha det såhär (min teori, finns säkert de som inte tycker så). Inte ens de blyga. Det går för långsamt helt enkelt. Vilket gör det mindre trovärdigt att det skulle vara någon form av fin och gullig kärlekshistoria. Egentligen är det bara en utdragen historia om två stycken socialt efterblivna tonåringar som inte är ämnade för varandra i långa loppet. Ingen skulle hålla intresset uppe så länge. Antingen så hade man kört på det eller låtit det förfalla. Det hela känns som en tafflig katt och råtta lek fylld av feltolkningar från båda parter. Om den följer den ofärdiga mangan lär det ju säkert komma ännu mer sådant (men vad vet jag, har ju inte läst den).

 

Blir nog ingen säsong 2 för mig inte. Tycker hela spektaklet är ganska perverst faktiskt. Ett glorifierande av det oskuldsfulla, som egentligen inte finns. Kan det vara så att någon typ av idol-stalker gör den här serien? Klockan är 02:58 och jag kanske bara babblar i nattmössan, kanske är det oläsligt, men såhär känner jag över Kimi ni Todoke.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kimi ni Todoke-mangan publiceras i ett magasin för flickserier, så en flickserie är det per definition. Oavsett om det känns flickigt eller inte.

 

Det jag menade var att om man inte gillar överdramatisering av ganska enkla sociala situationer och vardagliga ting så är nog inte flickserier ens tékopp, det är ju lite en av hörnstenarna.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Kimi ni Todoke säsong 2, avsnitt 10-12.

Spoiler
De hade försökt säga åt varandra att de tyckte om varandra i flera avsnitt, men bara missförstått på krystade sätt, typ "han säger att han tycker om mig, men han tycker nog inte om mig på DET sättet fastän han säger det till mig i ett ensamt rum och står och rodnar och och och och..."

 

Det sjunker verkligen in först när Kazehaya ropar åt henne just innan en festivalparad, att "JAG ÄR KÄR I DIG! =D" mitt i en folkmassa. Alla ba' "O_O". Efteråt vid skoldansen får de en liten stund för sig själva att titta in i varandras ögon och rodna.

 

I avsnitt 11 är det klassfest, och skvallret är i full fart när Kazehaya och Sawako anländer. "Är det sant? Tycker du om henne, Kazehaya? Var det hennes svarta magi?" Men han är klarspråkig: "Nej! Jag... föll för henne." (Klasskamraterna är dock inte helt övertygade om att det inte var magi.)

 

Vid en strandpromenad kommer "Kent" (den blonderade killen) och gratulerar dem. Pin frågar Kazehaya enskilt om han verkligen frågat om han och hon ska bli tillsammans. När han ska fråga så gör Pin till rösten och frågar "vill du gifta dig med mig?", varpå Sawako svarar att "jag ska tänka på saken!" och springer iväg.

 

Kazehaya springer strax efter, men hon förklarar att hon förstod att det bara var Pin som sa så. Hon ville bara fantisera om det. I vilket fall ser Kazehaya till att verkligen fråga rätt ut: "vill du bli ihop med mig?" och hon säger ja. Alla är glada, utom Kurumi.

 

Nästa dag när Sawako vaknar har hon satt lappar överallt i sitt hus för att påminna henne om att "NEJ, DET ÄR INTE EN DRÖM!". Jättefestligt. Väl i skolan igen så anmärker Yano att det är bra att ingen har börjat mobba Sawako igen. I klassrummet blir det nya paret fortsatt grillade. Fler festligheter och rodnader. "Vad är Sawako för dig?" "MIN FLICKVÄN!" "S-så direkt...!"

 

"Kent" tänker att de är så perfekta för varandra, och att det ändå var oväntat att Kurumi skulle förlora. Vi ser när en tjej springer in på tjejernas toa och får föraningar om mobbing...

 

Avsnitt 12: Sawako råkar höra Yano prata om Kurumi, och vill gå för att prata med henne. Chizu påminner henne först om att det inte finns något hon göra, och att det inte är hennes fel. Sawako nickar och springer iväg. Hon hittar Kurumi där hon och mobbartjejerna pratar: Kurumi säger åt dem att de var fega och lumpna som inte vågade prata med Kazehaya, utan bara mobba Sawako. De är patetiska som fortsätter, när Kazehaya har gjort sitt val. De blir arga på Kurumi, men Sawako hindrar dem: "Det är jag som är hennes rival", och springer efter. Chizu och Yano kommer och håller tillbaka tjejgänget från att springa efter. "Är ni ALLA kära i honom eller? Visste ni inte det? Skulle ni ha gett upp om han valt Kurumi? Hade ni blivit glada om det var någon av er? Inte en chans. Har ni inte er själva att skylla att ni inte gjorde något [för att få honom att tycka om er] tidigare? Skyll inte på Sawako. Inget är hennes fel. Men det är okej att vara ledsen. Inte för hans skull, men för er egen." (Snyft snyft.)

 

På skolans tak kommer Sawako ifatt Kurumi. "Vad är det?" "Jag och Kazehaya är ihop nu" säger hon och tänker att Kurumi skulle ha gjort likadant. Sawako kan inte säga något mer, och går, men Kurumi säger att hon bara kunde erkänna sin kärlek för Kazehaya för att Sawako var där, och att hon var glad att de var rivaler.

 

Kent hörde deras samtal, och pratar senare med Kurumi och Yano. "Oväntat." "Ja, jag hade tänkt skrika åt henne. Men hon sa inget. Hade hon sagt tack eller förlåt hade jag slagit henne. Men jag förstår nu. Ingen kan vara för honom vad hon är. Men på ett sätt är det skönt att det är över.

 

Utomhus tar Sawako och Chizuru hand om blomrabatten när Kazehaya och Ryuu kommer och ska gå hem. Chizu tar Ryuu med sig för att lämna dem ensamma, och Ryuu säger "Chizuru? Jag älskar dig." "O_O Vad säger du?! >_< ...Jag vet!"

 

Paret går hem, och Sawako tänker på vad hon varit med om, och tänker att hon ska hålla honom kär. Avsnittet slutar med att de går på en dejt. Hon säger att hon inte vet hur man är en bra flickvän, men att hon ska göra sitt bästa, och han säger att det inte är ett jobb och omfamnar henne. "Kazehaya känner precis samma som jag."

 

~ Fin ~

 

 

 

Detta är ett lysande slut, och jag hoppas att de inte gör mer. De flesta röda trådarna är knutna, och motståndet är besegrat: missförstånd har bekämpats med kommunikation, och de svartsjuka tjejerna har neutraliserats. Jag har inte svar på allt (är det någon koppling mellan Yano och Pin? Eller Yano och Kent? Kommer Sawako att bli lärare när hon blir stor?), men berättelsen har ju handlat om att deras känslor ska nå varandra, och nu är det ju gjort. Det här är höjdpunkten på serien, så det behövs verkligen inte mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tackar. Men det är ju speciellt berättandet, utförandet, som är lysande. :o Taktkänslan är perfekt så att skämten sitter där de ska, och fluffshoujo-medvetenheten likaså. Regissören vet precis när det passar med en stillbild på en leende Sawako, eller något skämt där Pin gör något dumt. Jag har mer förståelse för den som inte gillar själva handlingen. Missförståndscentriska utvecklingar och känslomässig retardering är ju inte för alla. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Slut på serien. Lysande. Kunde bara sitta och flina avsnitten igenom. :widegrin:

 

Hoppas att det inte blir mer sen. Det var en perfekt avslutning. En stark 8/10.

+1

 

Klar. Jag höll inte mitt ord om att se avsnitten vecka för vecka, men bra var den. Pins upptåg fick mig att le och skratta. Mycket passande och inte helt oväntat avslut.

 

Sawako. :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...