Hoppa till innehåll
Anime.se

Hajime no Ippo


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Den som inte känner till Hajime no Ippo kan konsultera docsters presentationstråd.

 

Här tänkte jag att jag och Dread och eventuella andra kan prata lite om hur denna mastodontserie (fler än 900 kapitel!) utvecklar sig.

 

Kapitel 931.

Spoiler
Utmanarens fru skriver ett brev om deras ofödda barn. Det här är ju en superklyscha, även om det är mer i krigsmiljö: soldaten som tar fram ett brev från sin käresta där hemma, där hon skriver lite just om deras gemensamma barn. Senare dör han. De har också lagt upp att han har blivit utmärglad av sin viktkontroll, så han ser ut att leva farligt...

 

Jag kan se det fungera som en utveckling, som en utmaning för Ippo att ta sig över: uppretad av sin motståndare slår han med frenesi ihjäl sin motståndare, och måste sedan arbeta igenom chocken. (Jag tror att något liknande händer i en viss äldre boxingmanga vars tecknare är polare med Morikawa...)

 

Det känns nästan som att denna manga är för snäll för att försätta Ippo i ett sådant mörker, men det hade onekligen blivit lite mer story än att bara låta honom möta motståndare efter motståndare som han besegrar med någon knäpp ny träning, upprepat i 500 kapitel till. (Och när fan ska han och Miyata få slåss egentligen? När serien tar slut? :unhappy:)

 

Väldigt intressant att serien har tagit sig nästan 1000 kapitel utan att han ens har utmanat världen. Nån gång måste han ju möta stålmannen Ricardo Martinez! Annars får Takamura slåss mot honom. Det hade varit nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Kapitel 934.

Jag och en polare har också diskuterat hur fighten kommer att sluta, som du säger så känns ett dödsfall lite malplacerat i seriens annars ganska snälla format. Dock tror jag att det kommer sluta med sjukhusbesök och möjligtvis handikapp/avslutad boxningskarriär för den kaxiga motståndaren.

 

Allt för många fighter där ippo slåss slutar med knockout där motståndaren rimligtvis hade varit medvetslös/allvarligt skadad men reser sig upp och går iväg av egen maskin.

 

Ser fram emot fighten i övrigt, jag hoppas bara att Morikawa vågar ta ut svängarna lite från den vanliga "Tuff fight som Ippo tillslut vinner pga psykisk vilja och specialmove"

Själv hoppas jag på en dominant seger från Ippo, att han ska ha mängder av problem mot alla sina motståndare är förstås grunden i hela serien, men ibland kan en steamroll vara nog så tillfredsställande. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Kapitel 940.

Spoiler
Vilket antiklimax. Två minuter, en runda, och motståndaren kunde resa sig upp och gå ut för egen maskin. Ippo verkar inte ha några problem annat än "förlåt, coach, jag blev visst förbannad". Vad var matchen bra för? Att få Miyata intresserad av en fajt igen?

 

PS: Takamura gör säkert en kort match också. Skulle nog vara lite otillfredsställande att betala flera hundra spänn för att gå på en match, och inte få ut mer än fem-tio minuter matchtid.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
Är jag hemsk för att jag vill att Aoki och Kimura dör eller pensionerar sig? Dom har varit fantastiskt roliga supportkaraktärer men jag orkar helt enkelt inte med fler sidospår. Jag vill se Ippo åka runt i världen, slåss och träna. Inte se honom gnälla över att Aoki kommer förlora sin femtioelfte fight.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Ippo 1012

Spoiler
Volg är lättvikt, medan Ippo är fjädervikt, så de ska knappast fajtas...

 

Jag tror inte att han reagerar på något speciellt som vi rimligen bör ha kunnat tänka på. Ärligt talat kan jag tänka mig att det bara är typ "VAFAN!? MITT NAMN STÅR INTE PÅ FRAMSIDAN AV TIDNINGEN!" Tror inte vi ska vänta oss för mycket av Takamura... :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...