Hoppa till innehåll
Anime.se

Campus eller distans


Saya
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag är inte den som brukar ta till mig råd men i detta läge får jag göra ett försök.

 

Efter sju år på elva gymnasiala och eftergymnasiala utbildningar får jag denna termin min behörighet till högskola och kan därmed börja lära mig något användbart. Jag har anmält mig till ett dussintal program huvudsakligen inom utbildning. Mitt dilemma är valet mellan att bedriva studierna på plats eller på distans. Beroende på respektive utbildnings beräkning av meritpoäng har jag runt 18 i betygssnitt och 1,4 i ett gammalt högskoleprov, så att bli antagen är inte problemet.

 

Dessvärre är jag oförmögen att tolerera andras ljud. Sedan 2007 har jag bott i ett flertal små hyreshus med inte mer än fyra grannar och redan där går min gräns. I en studentkorridor skulle jag drivas till vansinne på en vecka, det verkar osannolikt att få en lika lugn studentlägenhet som denna i större städer och en vanlig lägenhet kan man ju bara drömma om. Vidare är jag asocial, kan inte föra vettiga samtal med andra elever och mumlar mest i skägget. Folk som för väsen i klassrum väcker mitt hat.

 

Å andra sidan har jag fantiserat om att ha ett socialt kontaktnätverk sedan jag såg Honung och klöver. Idag har jag tre sparade nummer i telefonen - morsan, lillsyrran och farsans tjej hos vilken han bor, varav ingen står mig nära. Jag trivs med att vara ensam, det är inte problemet, men jag ser högskolan som den sista möjligheten att hitta "barndomsvänner". Det vore även en övning i att umgås med folk. Att tvinga mig själv bland en massa studenter skulle skapa en 'do or die'-situation men jag är rädd för att hamna på 'die'.

 

Den som har erfarenheter eller åsikter om detta dilemma får dela med sig.

 

Jag har en vecka på mig att ändra i ansökan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tillkommande fråga som jag måste ställa är då, hur lär du dig bäst? Är du en person som kan sitta och lära sig allt från en bok med lite hjälp eller behöver du ha någon som du kan prata med direkt, ansikte mot ansikte, argumentera för/emot och förstå det du lär dig.

 

Jag gick själv distans en termin till jag förstod att jag inte klarade av att bara sitta dag ut och dag in helt själv med mina problem. Det blev flytt och studier på campus istället och jag tog min examen förra sommaren, något som aldrig blivit av annars.

 

Du säger att du är asocial men uppenbarligen vill du ändå skapa någon slags kontakt, av erfarenhet vet jag att vänner under studietiden brukar vara folk som du har kvar i många år men du måste också anstränga dig lite för att skapa den vänskapen!

 

Jag kan ju inte säga hur du ska göra utan bara berätta om mina erfarenheter, tänk på att eftersom ni alla söker till samma utbildning så måste det finnas ett stort antal av er som delar åtminstone det intresset och säkert många fler!

 

Jag börjar också plugga igen nu till höst och det är ingen tveka om vad jag väljer även denna gång, lycka till du med!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag skulle personligen säga att du bör flytta in till ett campus. För som Misho sa så lär du hitta vänner där, så länge du vågar ta kontakt och bara prata lite, det behöver inte vara BFF fasoner på en gång.

 

Jag "kände" en kille som var allmänt skum i min klass när jag studerade utomnordisk språk hos SU. Han satt mest för sig själv, talade sällan med folk, men ställde ofta frågor till läraren, men oerhört tyst så att vi andra i klassen fick upprepa det han sa till läraren. Han gillade verkligen inte att prata och det upptäckte vi när han sket i att komma till en uttalstenta(som man behövde ifall man ville studera vidare). Men hur som helst, sakta men säkert lyckades vi få kontakt med honom och han hängde med ut och käkade några gånger med oss. Sedan vet jag inte hur det gick för honom då jag bytte skola och fortsatte med min ordinarie utbildning. Men vad jag har hört så klarar han sig bättre nu och umgås mer med klassen.

 

Inte nog med att du skaffar vänner, du behöver även kunna prata med folk på en arbetsplats. För annars kan inte bli väldigt ansträngt när ni inte förstår varandra. Men, gör som du sa, kör en "do or die" situation, för det är det bästa du kan göra, för förr eller senare kommer du hitta vänner i högskolan, oavsett om du vill det eller ej, eller, det är vad jag hoppas på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att flytta till ett campus är utan tvekan det bästa alternativet i mina ögon. Förutom att det lär förbättra studierna (även om du kanske är en sådan person som har oändlig disciplin för att studera på egen hand) så är det en klar fördel att ge sig själv chansen att komma ut och träffa lite folk, vilket du faktiskt har viljan att försöka göra. Det behöver ju inte vara just bara klasskamraterna, och man behöver inte omge sig med folk mer än man trivs med, men att ens ha möjligheten är en bra början.

 

Ge det en chans, om du ger det lite tid och det fungerar så är det inte osannolikt att du kommer se tillbaka på det som ett av ditt livs bästa beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har i princip bestämt mig för att läsa på distans. Så kallade klasskamrater i alla ära men jag har tillbringat de senaste tolv åren med att avsky mina så chansen att detta upprepas är alltför stor.

 

Nu är frågan i stället om jag bör läsa från Lycksele mot Umeå alternativt Stockholm eller utnyttja mina ködagar hos SSSB och läsa från Stockholm.

 

Distans från Lycksele mot Stockholm

+ Klimatet

+ Lite folk, ingen trafik

+ Civiliserade grannar

+ Billig hyra (1 600:-)

- Inga vänner

- Dyrt att resa till de obligatoriska träffarna i Stockholm

 

Distans från Lycksele mot Umeå

<som ovan>

+ Ligger på pendelavstånd från Lycksele, alltså korta resor

 

Distans i Stockholm

+ Öva upp min sociala kompetens

+ Variation (sushi, Lidl, ...)

+ Större utbud av människor

+ Närmare världen

- Större utbud av idioter, exempelvis grannar. Oljud = noll studieförmåga.

- Klimatet

- Mycket folk, mycket trafik

- Dyrare

- Kräver en massa bök vid flytt

 

Jag kastas fram och tillbaka mellan att säga FU till socialt umgänge i tre år till genom läsa från Lycksele mot Umeå eller att börja med distansstudier mot Stockholm för att senare flytta dit när tillfälle ges. Jag byter ståndpunkt i denna fråga ungefär ett dussin gånger per dag.

 

Det är inte lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går det inte att bo lite avsides även närmare Stockholm?

Jo, studentbostäderna i Tullinge/Riksten, mitt i skogen och lätta att få. Bodde där i ett år och under detta år såg jag min direkta granne så mycket som 0 gånger, annars var det kanske 1-2 gånger i veckan man såg någon i byggnaden över huvudtaget och tyst var det, så tyst så att man var nästan rädd för att ha för hög volym på tvn. Värsta bostadsituation jag varit med om men det låter som Saya kanske skulle trivas bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man måste vara medlem i en studentkår för att samla ködagar.

Man måste läsa minst en kurs för att bli medlem i studentkåren.

Om jag inte blir medlem i en kår eller flyttar in hos SSSB innan december 2013 blir jag av med de 1000 ködagar som jag samlade innan reglerna ändrades.

 

Idiotsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...