Hoppa till innehåll
Anime.se

Projektarbete om tv/dator spel


Pthia
 Share

Rekommenderade inlägg

Efter några månaders paus från anime.se så tänkte jag att det var dags att börja skriva igen och skulle faktiskt behöva lite hjälp med ett projektarbete jag gör på folkhögskolan där jag nu går. Det ska handla om de possitiva och negativa effekterna av att spela tv- och dator-spel.

 

Possitiva effekter är ju typ höjd reaktionsförmåna, problemlösningsförmåga osv, det finns faktiskt massvis possitiva effekter om man googlar lite. Sen finns det givetvis negativa effekter med av att spela för mycket spel också.

 

Givetvis skiljer det sig rätt mycket mellan olika typer av spel men det är något jag tänkte ta upp med. Hur som hälst så behöver jag mer material att gå på och undrar om någon här kanske har några länkar sparade eller kommer ihåg något som kan vara intressant.

 

Det ska va undersökningar, debatter eller intervjuer eller någonting liknande där ämnet berörs. Inte då bara en persons personliga åsikt utan det ska väl vara hyfsat väl genomförda undersökningar som man kan ange som källor om man tar med dem i arbetet. Så om någon råkar sitta på några intressanta artiklar skulle jag uppskatta ifall några av dem kunde postas här. Det gäller inte bara svenska artiklar utan det kan vara från spelvärlden i stort, dvs hela världen.

 

 

 

 

Tack på förhand ifall jag skulle få några intressanta svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just det där med att hitta undersökningar är lagom mycket svårt när det gäller just detta ämnet. Visserligen kan man hitta undersökningar så som "hur mycket tid spenderar ungdomar vid datorerna?" och liknande, men när det gäller effekter som data/tv-spel kan ge blir det genast mycket svårare.

 

Däremot borde debatter och intervjuer vara lite lättare, men ser till att vara källkritisk mot även det. Kommer ihåg en "debatt"/diskussion jag tittade på för ett bra tag sedan varav tanten som var emot tv-spel (var, förstås om hur "tv/datorspel gör ungarna våldsamma") och började snacka om påhittade "undersökningar". Kan kolla om jag kan hitta den sen ^^

 

Men det bästa vore nog att kolla sidor som IGN.com (ingen aning om dom har lite mer artiklar eller bara videos :sceptic: ) samt escapistmagazine.com där vet jag iaf att dom har artiklar om lite allt möjligt. Så det är bara att mer eller mindre rota runt på internet. Skulle du vara på ett ställe med ett rejält/bra bibliotek skadar det inte att kolla där också.

 

Mycket text, lite hjälp ^_^;;; Lycka till med projektarbetet!

 

Edit: Hittade videon, visserligen med störande text på den, men aja. Inte att tas direkt seriös.. men ändå.

 

Även;

(som kan tas mer seriös ^^)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åå. Tack. Du motiverade mig till att hitta en jättego databas för vetenskapliga studier. När jag begränsade sökningen till Psychology, Social and Behavioral Sciences och Sociology så blev det 35 träffar på video games.

 

http://www.scirus.com/srsapp/search?sort=0&t=all&q=video+games&cn=title&co=AND&t=all&q=&cn=all&g=a&fdt=0&tdt=2012&dt=fta&ff=all&ds=jnl&ds=nom&ds=web&sa=psy&sa=soc&sa=socio

 

Jag har inte kollat igenom vad sökträffarna är, men det kanske kan hjälpa :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Negativa effekter utav tv-/dator-spel:

  • Man rör inte på sig (vanligtvis), vilket även kan sägas om mycket annat (läsa böcker, titta på tv, kolla på bio/teater/whatever, snacka med polare, sitta och tänka...)
  • Det kan bli beroendeframkallande, vilket också kan sägas om mycket andra aktiviteter, som t.ex droger (och då inkluderar jag alkohol och nikotin), onani, facebook, TV, brädspel, porr, sex, hasardspel, arbete, religion, smärta, shopping, solning (nej, jag skämtar inte), idrott...

 

Positiva effekter: Många.

För mer info, så kan det här vara en bra startpunkt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_behavioral_effects#Positive_effects_of_video_games

http://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_controversy#Potential_positive_effects_of_video_games

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...