Hoppa till innehåll
Anime.se

Tiger & Bunny


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

q2dkg.png

Titel: Tiger & Bunny

Genre: Komedi, Parodi, Action

Sändes: 2011-04-03 till 2011-09-18

Studio: Sunrise

Regissör: Satou Keiichi

Längd: 25 avsnitt

 

IicbU.png uAIkH.png

 

Tiger & Bunny är en anime som inte baseras på något källmaterial. Många studior brukar ha svårt att göra bra ifrån sig när det inte finns en manga, ett spel eller en lättroman att luta sig tillbaka på men Sunrise hör till de få som relativt ofta lyckas på den här fronten. I serien får vi följa en samling hjältar som dagligen riskerar sina liv för att upprätthålla lag och ordning i Sternbild City. I skrivande stund är det fortfarande oklart hur många av karaktärerna som kommer agera huvudpersoner men jag introducerar de tre som hittills tycks stå i centrum.

 

Karaktärer

 

QgVF3.pngVeOI6.png

Namn: Kaburagi Kotetsu

Röstskådis: Hirata Hiroati

 

Kotetsu är en veteran inom hjältebranschen och han har varit verksam i 10 år. Han är en hjälte av den gamla skolan och tycker att nutidens överdrivna kommers kring brottsbekämpningen inte har något med hjältearbetet att göra. Helt i enlighet med gammal superhjältetradition tycker han att man ska hålla sin hjälteidentitet och sin sanna identitet isär och därför känner allmänheten inte till att Kaburagi Kotetsu och hjälten "Wild Tiger" är en och samma person.

 

Han är genuint godhjärtad och det som driver honom är inte kändisskapet eller uppmärksamheten man får som superhjälte utan hans vilja att hjälpa de som behöver en hjälpande hand. Wild Tiger har förmågan att bli 100 gånger starkare än normalt men problemet är att han bara klarar av att hålla igång i 5 minuter.

 

Efter 10 år i branschen är han kanske i äldsta laget och han tvingas ibland se sig brädad av sina yngre, hungrigare kollegor. Wild Tiger har alltid föredragit att jobba ensam men genom en serie händelser blir han tvungen att bilda en duo med en ny stjärna på superhjältehimlen och som om det inte vore nog att denna person har samma sorts förmågor som honom blir det plågsamt uppenbart att hans nya partner har en helt annan syn på vad det innebär att vara superhjälte.

 

Wild Tiger röstas av Hirata Hiroati som för de flesta är mest känd som Sanji i One Piece.

 

NbBOh.pngSg771.png

Namn: Barnaby Brooks Jr.

Röstskådis: Morita Masakazu

 

Barnaby Brooks Jr. är den helt nya superhjälten som plötsligt dyker upp och vinner folkets hjärta. Han är ung, blond, populär bland kvinnorna och har en helt ny syn på hur en superhjälte bör vara. Till skillnad från sina mer erfarna kollegor anser han att det är fel att dölja sin sanna identitet bakom en mask. Han går därför ut med vem han är och blir på så sätt mediernas nya favorit. Precis som Wild Tiger kan Barnaby öka sin fysiska styrka hundrafallt och även han har en tidsbegränsning på exakt 5 minuter.

 

Han blir snart tvungen att samarbeta med Wild Tiger, en hjälte av den typ som Barnaby anser vara så förlegad. Tack vare deras tämligen skilda ideologier blir deras samarbete allt annat än problemfritt. Lite är känt om Barnabys förflutna men han förlorade tidigt sina föräldrar och har sedan dess varit ensam.

 

Morita Masakazu står för rösten och har man inte sett (hört) honom som Sato Toshiya i Major så känner man kanske igen honom som Kurosaki Ichigo i Bleach.

 

qycBe.png6Mfi4.png

Namn: Karina Lyle

Röstskådis: Kotobuki Minako

 

Karina Lyle är en ung tjej vars superkraft låter henne frysa saker till is. Den superhjälteinriktade TV-kanalen "Hero TV" anser att hon är hjältebranschens superstjärna. Likt alla andra hjältar före Barnaby döljer hon sin sanna identitet bakom ett alter ego. Som hjälte är hon känd som "Blue Rose" och trots den uppmärksamhet hon får som hjälte är hon osäker på om hon verkligen gör rätt som riskerar sitt liv för att rädda främlingar. Det är inte så att hon inte tycker att det är en god sak men enda anledningen till att hon motvilligt gick med på att bli superhjälte var för att hennes sponsorer sade att det var enda sättet för henne att i ett senare skede få göra det hon alltid har drömt om, nämligen att vara en artist.

 

Karina röstas av Kotobuki Minako som onekligen är mest känd som K-ON!-tjejen med samma efternamn; Kotobuki Tsumugi.

 

Tiger & Bunny

 

Vi kastas in i handlingen mitt under en pågående hjälteinsats. I Sternbild City bryr man sig inte om fotboll, boxning eller baseball. Här är det hjältar som gäller. Hjältebranschen har blivit ett stort kommersiellt jippo där hjältarnas dräkter pryds av företagslogotyper och där varje hjälte representeras av en agentur, precis som skådespelare och musiker i vår värld. Hjältarnas insatser dokumenteras ständigt, ofta i realtid, av TV-kanalen "Hero TV". Denna kanal som bara sänder hjälterelaterat material utser årligen en "Hjältarnas Konung" - den hjälte som har skrapat ihop flest hjältepoäng under aktuell säsong. Befolkningen sitter bänkad framför TVn på kvällarna med popcornen i högsta hugg som under vilken filmkväll som helst men de tittar på Hero TV och får på så sätt följa sina hjältar i deras förehavanden. Om favorithjälten lyckas ta fast en brottsling blir denne tilldelad 200 hjältepoäng men man kan även knipa 100 hjältepoäng genom att rädda civila.

 

Wild Tiger är en hjälte som sjunger på sista versen. Han har varit med länge och tvingas se sig själv bli förbisprungen av yngre förmågor och en dag läggs dessutom hans agentur ned. Han blir förflyttad till en annan agentur som har väldigt speciella planer för honom. Han ska få en ny dräkt som bättre tar tillvara på hans hjälteförmågor och han ska även bli ena hälften av världens första hjälteduo. Problemet är bara att personen han tvingas samarbeta med är den han minst av allt känner för att bekämpa brott med. Kanske kan dock deras ideologiska skillnader inte bara sätta käppar i hjulen för deras samarbete utan även leda till att de bägge utvecklas till det bättre?

 

Tiger & Bunny känns som en satsning som ligger helt rätt i tiden och serien känns såhär efter ett par avsnitt som en riktigt frisk fläkt. Man tar tillvara på den amerikanska superhjältehysterin och gör en serie som känns som en korsning mellan Japansk och västerländsk superhjältekultur. Själva kommersen kring hjältarnas brottsbekämpning samt det ekonomiska maskineriet bakom alla TV-sändningar, hjälte-ligor och galor känns också väldigt tidsenligt.

 

Något som undertecknad uppskattar enormt är att de flesta karaktärerna är vuxna människor. Det blir lätt tradigt med alla skolbarn som på grund av ditten eller tack vare datten är mänsklighetens enda hopp. Sunrises vision av ett samhälle befolkat av superhjältar både känns bra och ser bra ut samtidigt som upplägget och karaktärerna tilltalar. Om du är ute efter något som bryter de mönster som de flesta manusförfattare tycks trassla in sig i bör du ge Tiger & Bunny en ärlig chans. Nu återstår bara att se om det håller hela vägen in i kaklet.

  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Intressant läsning! Jag har funderat lite under veckan om jag ska titta på någon mer animé den här säsongen och det blir nog den här efter att jag läste det här och tyckte att konceptet verkar intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg nyss det första avsnittet och det var väl mer eller mindre vad jag hade väntat mig av första avsnittet, någonting som händer för att introducera alla hjältar plus lite annat. Angående det där med att brottsbekämpning är en slags tävling/sport för hjältarna så tycker jag att de fick till det bättre än jag hade väntat mig, jag trodde att det skulle kännas mer ansträngt. Blir helt klart till att titta vidare på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker serien är måttlig roande. "smyg"reklamen är inte att leka med hehe.

Sett några avsnitt och helt klart god serie att se på. Den påminner om en annan serie som jag just nu inte kan komma namnet på. Var lite skeptiskt först på självaste designen/grafiktypen av serien men vande mig snabbt. Storyn håller med. Lite typiskt superpower/X-men-aktigt men ändå lite mognare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag gillar Tiger & Bunny mer och mer. Som jag skrev i en annan tråd är den väldigt västerlandsvänlig, och det menar jag på det allra bästa sättet och tänker på höjdarserier som Cowboy Bebop och The Big O: avsnitten är en (förvisso inte ovanlig) blandning mellan att vara någorlunda fristående och att ingå i en följetong, protagonisterna är vuxna, det är en god blandning mellan action och komedi (i situation och dialog) och så vidare.

 

Hoppas på en tvåkullare (26 avsnitt).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Avsnitt 15.

Spoiler
Kul avsnitt, och kul att höra Cis och Rotwangs röster: de var ju nämligen Dorothy och Roger i The Big O. Det var därför omedelbart uppenbart att Cis var en robot när hon visade ett begränsat uttryckssätt och Akiko Yajimas röst, komplett med hårband. En klar allusion till Dorothy -- regissören av Tiger & Bunny var för övrigt karaktärsdesigner till The Big O (för att bara nämna en av många överlappningar).

 

Då var det bara frågan om Tiger kommer att tappa sina krafter. :-O

 

PS: Sexiga baddräkter!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Det känns som att Tiger & Bunny har skickliga manusförfattare. Mycket följer amerikanska grundmallar, men det skiljer sig på viktiga punkter som gör det mer intressant. De har även gjort det ökade förtroendet och partnerskapet mellan Barnaby och Kotetsu naturligt och trovärdigt. En annan sak som har känts väl utfört är att handlingen har utvecklats på ett sånt sätt att tittaren kan få teorier om vem som är vad eller vad som ska hända, men inte för långt i förväg. Mer än en gång har jag fått en tanke i ett avsnitt, och i nästa avsnitt utvecklat denna till en teori som jag tänkt kommentera här på forumet -- för att lite senare i samma avsnitt få teorin bekräftad. Att få tittaren att känna sig smartare än han är, det är lite skickligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...