Hoppa till innehåll
Anime.se

Karigurashi no Arrietty / Lånaren Arrietty till Sverige


Cactus
 Share

Rekommenderade inlägg

Enligt Statens Biografbyrå har Pan Vision sänt in "Karigurashi no Arrietty"(i Sverige "Lånaren Arrietty") för granskning. Resultatet blev 7-årsgräns. Har inte hittat nån info om datum för DVD/BD eller ev. bio-release, men visas på Malmö Filmfestival 2 nov 2011. ( http://www.sfi.se/sv/Malmo-filmdagar/Filmer-2011/Kari-gurashi-no-Arietti/ )

 

Mer info om denna senaste Ghibli-film: http://www.nausicaa.net/wiki/The_Borrower_Arrietty

 

Min egen recension av filmen:

 

Ghiblis nya dyker upp, och ehh… ja, det är helt klart en besvikelse. Storyn om småfolket Arietti och hennes föräldrar som bor under ett hus är gammal, förutsägbar, tråkig och inte spännande. Mary Nortons böcker om “Lånarna” har filmats ett flertal gånger och aldrig blivit särskilt bra. Varför Miyazaki valt att skriva och producera denna långfilm kan jag verkligen inte förstå. Troligen den sämsta Ghibli-film jag sett.
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Apropå Ghibli...

 

[22:24:46] < Gravskopan> http://www.sf.se/filmer/film/1000035/Prinsessan-Mononoke <-- hur länge har ni vetat om det här utan att säga något?

[22:25:02] <&Sceleris> I [15] sekunder!

Det finns inte kraftuttryck nog för att beskriva min upphettsning. Det här är perfekt för mig som inte har sett filmen än.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var du i Japan '97 eller gick den ovanligt ofta på någon Sappari visning?

 

Först på någon Dôgakai, sen på en visning på Östasiatiska, känns som om den gick varenda gång det var filmvisning på den tiden. Fast det är klart, den ser nog roligare ut i 35 mm än med laserdisk kopplad till en urtidsprojektor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns inte kraftuttryck nog för att beskriva min upphettsning. Det här är perfekt för mig som inte har sett filmen än.

Om den nu kommer till din närhet. Ingen Ghibli-film har då kommit nära mig ännu... ;(

 

(Eller jo, nån gång, men när jag väl visste att den gick så var det dubbad föreställning klockan 14:00 på en vardag.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mononoke har gått på Canal+ de senaste månaderna så det är rätt underligt att de kör den på bio.

 

I vilket fall har den fått åldersgränsen 11 år med motiveringen "Framställningen innehåller återkommande inslag av blodigt våld, bl.a. i form av lemmar och huvuden som skiljs från kroppen, samt hotfulla djur som attackeras och dödas med stor blodsutgjutelse som följd, och bedöms kunna vara till skada för välbefinnandet hos barn under 11 år."

 

För den tekniskt intresserade så sänder C+ den i en taskig NTSC-PAL-konvertering. Jag skulle gärna se att PanVision la pengarna på att ge ut Ghibli-blurayarna i Sverige än höll på såhär.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åhå? Japanskt tal? Hur är textningen?

 

Japanskt tal, exempel på textningen:

 

-Ashitaka!

-Hii vill att vi återvänder till byn.

 

-Byäldsten också.

-Nåt står inte rätt till på berget.

 

-Fåglarna är borta.

-Djuren också.

 

Jag rider och pratar med honom.

Skynda er tillbaka.

 

Nåt närmar sig.

 

-Vad är det?

-Det är ingen människa.

 

Fru Hii har sagt till alla

att komma tillbaka.

 

Där kommer den!

 

Det är en besatt gud!

 

Spring, Yakul!

 

-Den anfaller byn.

-Ashitaka!

 

Rör den inte! Du kommer

att drabbas av förbannelsen.

 

Yakul!

 

Stilla er vrede!

 

Härskare av berget,

varför är ni så ursinnig?

 

-Ett monster!

-Spring.

 

Stanna!

Varför vill ni anfalla vår by?

 

Stilla er vrede!

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej Daniel!

 

I dagsläget ser det ut som vi endast får två kopior av "Prinsessan Mononoke". Dessa kommer då att visas i Stockholm och Göteborg, vilket är de två största biostäderna, för att sedan eventuellt bege sig ut i landet.

 

MVH, Evy

"Eventuellt."

 

Nåja. Vad är väl en bal på slottet?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Tog lite tid att hitta igen, pan vision film avdelning köptes av scanbox, och vid årsskiftet försvann länkarna på pan visions hemsida.

Men här är sidan på scanbox

Aaah... Jag var in på Scanbox sajt förut, men jag hittade inget. Just nu upptäckte jag att katalogen varierar beroende på vilket språk man har inställt.

 

Men det är ganska intressant att den kommer på BD. Den finns väl inte på Blu-ray i Japan eller USA? Jag har inte ens sett något släppdatum!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...