Hoppa till innehåll
Anime.se

Moes inflytande på berättande -- undersökning för C-uppsats i Japanologi


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Moe är något som vi har diskuterat mycket på det här forumet, men då min japanskaundervisning här i Sverige börjar komma till ända och en uppsats måste skrivas finns det anledning att ta upp det igen. Eftersom begreppet och antydningarna är lite av ett intresse när det gäller japansk populärkultur har jag tagit tillfället i akt och valt att skriva min C-uppsats om just Moe, med inriktning japanska rollspel. Jag har valt att jämföra Tales of the Abyss, som kom ut år 2005, med Tales of Xillia, som kom ut år 2011, i avsikt att se om och på vilket sätt berättandet i det senare alternativet har påverkats mer av Moe-fenomenet. Därför skulle jag vilja ha era åsikter om dessa tre frågor, för att få ett utomstående perspektiv på det hela:

 

Hur definierar du Moe?

 

Hur känner du för Moe för dig personligen?

 

Anser du att Moe kan förändra en historia? I så fall på vilket sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur definierar du Moe?

 

Lite OT, men eftersom personer blandar ihop det ofta vill jag bara säga att jag inte definierar det alls som loli. Det är helt andra saker, även om de ibland förekommer i samma serier. Jag älskar moe serier personligen, tycker dem är störtsköna, men ogillar loli.

 

Hursomhelst - tillbaka till frågan. Det är väldigt svårt - jag definerar det som söthet men med fokus på den varma familjekänslan man får. Till skillnad mot vad många andra säger får jag inte en känsla av att behöva skydda moe-karaktärer. Jag skulle beskriva det som en känsla, som är ren ifrån ondska och alla världsliga besvär som vuxna har. Jag skulle beskriva det som en känsla som också ger en annan känsla - en känsla av att värna om barnens rätt att vara barn. Det låter otroligt krångligt och teoretiskt - men ungefär som man inte vill att barn ska arbeta eller behöva känna till om sex och så vidare - man vill inte att de ska bli berörda av vuxna problem. Alla de här känlsorna känner jag på något vis när det kommer till moe.

 

 

Hur känner du för Moe för dig personligen?

 

Jag vet att många hatar det, liksom att många älskar det. Jag tillhör den första sidan. Jag älskade t.ex Carnival Phantasm som härstammar ifrån Fate Stay Night, och det var utan tvekan till stor del pga chibi och moe elementen som var inblandade.

 

 

Anser du att Moe kan förändra en historia? I så fall på vilket sätt?

 

Definitivt - jag gillar moe, men det betyder inte att absolut allt behöver ha det. Det skulle vara tråkigt. Men för att svara mer direkt på din fråga så kan det göra en serie ljusare eller mörkare när det kommer till bland annat stämningen. Jag menar, om Berserk skulle ha varit moe skulle jag nästan säkert inte gillar den lika mycket. Moe kan förändra alltifrån sinnesstämningen till hur man ser på karaktärer och berättelser.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag drar lite korta svar och hoppas det duger.

 

1. Sött, klumpig och naiv. Åtminstone det jag har sett av så är väl åtminstone det som blir första tankarna när jag hör ordet.

 

2. Jag är väl ganska så delad här i min åsikt. När det inte alls var lika vanligt som nu så älskade jag det. Men efter att var och varannan serie försöker att lägga in en sådan karaktär känns det nu mest tråkigt och inte speciellt intressant. Jag hatar det inte, men jag tycker att det kan förstöra serier ibland och man blir sällan överraskad av karaktären i fråga.

 

3. Ptja, alla karatärer sätter oftast sinna spår på ett eller annat sätt. Allt beror väl på hur stort inflytande det har i serien. I romantiska komedier där det allt som oftast förekommer brukar det kunna sätta sina djupa spår annars inte speciellt ofta i min mening.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan rapportera att av tre forum är detta det ända som tråden inte har tagits bort. Det finns redan många diskussioner om Moé, och ingen vill ta upp ämnet igen på grund av de hetlivade diskussioner som kommer från dem. Och jag förstår dem; i många tidigare trådar -- också här på Anime.se -- finns det utmärkta åsikter om hur Moe definieras och vad folk tycker om dem. Dock är det, vad jag förstått, obligatoriskt att få ihop undersökningarna från egenskapade diskussioner, och min handledare vill ha minst 10 svar från olika personer. Varenda en räknas, med andra ord, så stort tack till ni som svarat!

 

Att leta upp forum som jag aldrig har postat på och dra upp sånt här är inte det lättaste... någon som har förslag på offer forum?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur definierar du Moe?

"Moé" (萌え):

  1. en känsla att vilja beskydda en oskuldsfull person. Venoz satte fingret på det: det handlar inte om att bara beskydda personen från direkta hot, utan också att värna om personens oskuld från "världen". Exempel: "Jistanes, jag vill ju bara sträcka in armarna i TV:n och ge Ushio i Clannad en kram! ;_; MOÉ~!"
  2. ett sorts sexuell attraktion till personer som är mer "kawaii" än sexiga. (Jag kopplar detta till neoteni: barnsliga drag i vuxna individer.) Kan vara kopplat till specifika fetischer/"turn-ons". Exempel: "Den där nya 18-åriga tjejen i AKB48, vilka fotleder... MOÉ~!"
  3. japanskt popkulturella karaktärsmässiga troper som används (ofta istället för) faktisk karakterisering, ibland med avsikt att ge upphov till känslan i definition 2. Exempel: en tjej med glasögon, en tsundere, en barndomsvän, en sjuklig tjej, en "genki"-tjej, en klumpig tjej, kuudere, yandere, ... Exempel 2: "What is the cancer that is killing anime? MOÉ~!"

Hur känner du för Moe för dig personligen?

Jag känner inget speciellt för eller emot moé som jag definierat det ovan, inte i generella termer. Alla berättelsemässiga verktyg får användas: det viktiga är resultatet. Det är absolut inget fel att se Usagi Drop med känslan i definition 1. Det är inget fel i att vara attraherad till "myndig kawaii" som i definition 2. Och det är inget fel som sådant att använda etablerade begrepp när man bygger karaktärer, bara för att de råkar vara specifikt modernt japanska och inte exempelvis mer allmänt använda, som "den älskvärda skälmen".

 

Anser du att Moe kan förändra en historia? I så fall på vilket sätt?

Definition 1 kan leda till en starkare känslomässig koppling till en karaktär och göra dennes kval mer dramatiskt verksamma -- vilket bör ses som positivt, om man förutsätter att en berättelse ska ha känslomässig påverkan. Men förändras historien? Kanske inte.

 

Definition 2 borde inte göra så mycket från eller till i avseende på berättelsen.

 

Definition 3 kan ha klart negativa konsekvenser, om figurer uppfattas som själlösa upprepningar av karaktärer som kommit tidigare. Det kan ställa högre krav på författaren som vill använda klyschorna, att denne måste kompensera med ett manus som gör figurerna trovärdiga ändå. Att använda moé-egenskaper är inte negativt i sig: de kan ge tittarna/läsarna ett snabbare grepp om en karaktärs personligheter och vad de kan förvänta sig (eller förväntas förvänta sig).

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

@Sceleris och tråden

 

Tycker inte att du har fel, för visst, min personliga definition är ju att personer inte använder det som #2, men det är ju inte direkt den allmäna definitionen. Personer använder ordet "moe" för väldigt många saker nu för tiden, tror faktiskt många personer skulle kalla en gammal gubbe som gör godis för moe osv. Egentligen är begreppet väldigt omfattande, så mycket att det har förlorat lite av sitt värde då känslan som förmedlas är lite svårt att förstå ibland.

 

Men som sagt.. tror man kan säga att moe är väldigt brett och svårtolkat. När jag säger att jag gillar moe kan personer tänka på loli, även om så aldrig var tanken, och så vidare. Det som är "moe" i mitt tycke är inte samma som andra känner. Sedan är det skillnad på vad som är moe-grafik och moe-känsla osv. Som sagt, kan förstå varför man gör en uppsats om det här, det är faktiskt ett komplicerat ämne.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker inte att du har fel, för visst, min personliga definition är ju att personer inte använder det som #2, men det är ju inte direkt den allmäna definitionen. Personer använder ordet "moe" för väldigt många saker nu för tiden, tror faktiskt många personer skulle kalla en gammal gubbe som gör godis för moe osv.

Mjao, när man har haft en bestämd uppfattning (definition) i många år så är det lite svårare att ändra på den. :P Min definition är kanske inte så bred jämfört med hur många andra (speciellt här i väst) använder ordet.

 

Om du vill se ett exempel på moé i definition 2 så kommer det upp i Densha Otoko-TV-serien från 2005. Här är ett klipp (killen i rosa skjorta är för övrigt "moé i fotleder", en inspiration till mitt exempel):

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Min definition av moe: Karaktärer med speciell design, typ tjejjerna från K-on. Alla figurer ska se extremt söta/kawai ut jämfört med annan anime och manga. Figurerna är offta tjejer och ska framstå som oskuldsfulla.

 

Personligen har jag inget emot moe men jag tycker inte om de typer av serier som brukar användas i som t.ex.Slice of life och Highschooldraman. Mest för att den genren tråkar ut mig.

 

Jag tycker dock moe kan ha en fantastisk effekt på en serie om det är genren skräck/thriller. Det känns väldigt effektfullt när en moetjej kan gå från allmänt gulligt/kawai betende till en psykopat på mindre än 7 sekunder. Enligt mig passar moe alltså när man gör yandere/yangire-karaktärer. Ett bra exempel är Rena Ryugu från Higurashi.

 

Självklart kan man missköta detta och det bara blir konstigt eller oseriöst. Jag har svårt att se moeserier som är slice of life och saknar en större handling, en film/serie överlever inte bara på karaktärernas design det måste finnas nån form av större konflikt. Men om man balanserar det tycker jag att man kan använda moe och berätta iprincip vilken historia som helst. Ibland är det en fördel, ibland vill man ha en annan karaktärsdesign för att få allting mer levande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur definierar du Moe?

Som karaktärsdrag på en eller flera karaktärer, där oskuldsfullhet är nyckelordet. Inslag av söt, blyg eller helt ogenerat agerande tangerar begreppet.

 

Hur känner du för Moe för dig personligen?

Eftersom jag halkat ur anime-tittande en del på sista tiden (läs år) känner jag inte som tidigare deklarerats att det överanvänds, vilket säkert är sant. En moe karaktär väcker i mig starka beskyddarkänslor som av en förälder och även stort trauma när karaktärer med moe råkar illa ut. Jag äter helt enkelt upp hela konceptet med krok, lina och spö. Jag VILL att moe karaktären ska få ett lyckligt slut och blir lika förkrossad varje gång det inte händer.

 

Anser du att Moe kan förändra en historia? I så fall på vilket sätt?

Moe är efter vad jag sätt bäst som kryddan; det lilla extra i en anime/manga. Jag skulle fortfarande uppskatta historien men med moe så utökas paletten av känslor en anime kan förmedla. Moe - fara = obetydligt. Moe + fara engagerande. Tyvärr så gör moe sitt bästa arbete genom att skapa misär och mörker i en serie som jag har svårt att se att man kan få fram på något annat sätt. Ta Nina dottern till vetenskapsmannen Tucker i Fullmetal alchemist. Hennes öde är ett exempel på moe där det används som bäst och verkligen styr in båda serierna i ett r*vsvart hål.

Som ett tidigare varande eller drivkraft till handling är moe, oftast förstörd moe, väldigt givande i serier, alla känner vi nog att vi har förlorat någon form av oskuld eller ovetande och kan därför relatera. Ett ont imperium behöver nog säkerlig störtas, en dag i skolan måste genomlidas, men moe gör det gärna lite mer engagerande. En klar smakförstärkare helt enkelt. Men inte en basföda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...