Hoppa till innehåll
Anime.se

Kokoro Connect


hillster
 Share

Rekommenderade inlägg

UyYI.png

 

Någon mer än jag som följer denna?

Jag gick in i den ganska förutsättningslöst och den bet sig fast rätt bra faktiskt. Intressanta saker händer när spelreglerna ändras på ganska handgripliga sätt för huvudkaraktärerna. Och jag gillar karaktärerna, de beter sig ganska realistiskt och har rätt gulliga personligheter. Speciellt Inaban värmer mitt hjärta i avsnitten där hon har huvudrollen.

Lite besviken på de rykten som florerar om huvudproducenten som mobbade en av röstskådisarna som sökte till rollerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo då, du är inte ensam! Vi har pratat lite om Kokoro Connect i sommarsäsongstråden. (Och ryktena i denna tråd.)

 

Såg själv klart serien nyligt, eller åtminstone den del som sändes på TV (och Crunchyroll – tror inte att de kommer lägga upp OVA-avsnitten), och jag borde skriva något slags utvärdering... men det får bli en annan dag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Aaaaah...

 

Avsnitt 13

http://puu.sh/1bET4

 

Vad har det över huvud taget med den misshandlande mannen att göra? Jag förstår inte.

 

Den här serien verkar ha en talang för att bygga sin drama av alldeles för komplicerade och allvarliga problem, men ändå lösa de problemen på det enklaste tänkbara sättet. För att inte tala om latheten i de allsmäktiga andarna som uppenbarligen inte har någon riktig anledning alls för vad de gör. De vill bara jävlas.

 

Nä. Kokoro Connect imponerade inte på mig. Jag kommer nog ändå att se de sista fyra avsnitten med den sista historien historien närhelst de kommer ut. Bara för att det togs upp i "30 dagar i animens tecken"-tråden så är det faktiskt en sak jag kan berömma serien för. Den använder precis så många avsnitt som den tycker den behöver (17) istället för att anpassa sig till någon mall. Det är lite beundransvärt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 13

Spoiler
http://puu.sh/1bET4

 

Vad har det över huvud taget med den misshandlande mannen att göra? Jag förstår inte.

[spoiler=Avsnitt 13]Jag tog det som att fru Nagase såg att Iori var besatt av sitt förflutna – vilket hon ju var. Hon övervägde ju till och med att åka bakåt i tiden för att "rätta till" det. Genom att låta den tidigare pojkvännen vara med i bilden så skulle Iori kanske få tillfälle att uppnå vad hon behövde.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Noep. Går fortfarande inte ihop.

 

Det enda vi vet om mannen är att han ibland blir full och våldsam. Hur kan det på något sätt vara till hjälp för Ioris problem, vad det problemet än må vara? Kanske så märkte Fru Nagase att det var efter den mannen som Iori började skådespela hela tiden, men även om det var fallet skulle väl första prio snarare vara att hålla honom på så långt avstånd som möjligt. Om jag blir traumatiserad av något skulle jag inte behålla källan till mitt trauma på en bänk i vardagsrummet.

 

Om Fru Nagase faktiskt uppfattade något om hennes dotters högst besynnerliga problem skulle jag också gärna hört en bättre förklaring än "Jamen det förflutna och grejer." Väldigt vagt. Väldigt lättlöst. Det känns utan motivation.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 13

Spoiler
Det handlar om referenspunkter. Om man har glömt eller tappat något så brukar det ju rekommenderas att man går och gör just som man gjorde när man tappade det.

 

Och mamman trodde väl inte att det var så traumatiskt. Iori kallade ju honom till och med för pappa, i nutiden. (Det tyckte jag faktiskt var lite udda när jag såg det.) Kanske Iori var för bra på sitt skådespeleri? Mamman visste ju tydligen inte heller att Iori kände sig jätteensam och vilsen av att mamman jobbade så mycket och sent, för av karakteriseringen verkar hon ju vara av en självuppoffrande typ som isåfall hade hittat nån lösning eller åtminstone betryggat henne. Så mamman stod ut med mannen för sin dotters skull: fru Nagase måste ha trott att Iori på något sätt behövde mannen. Men hon visste inte precis hur.

 

Hon är nog inte en speciellt... begåvad kvinna... ( ._.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Jag har sett klart på de sista fyra avsnitten, och Kokoro Connect har lyckats med något som inte många serier gör. Den har fått det lägsta betyg jag ger ut. Jag hatar den här serien så mycket. Det enda som möjligtvis klår den när det gäller dumt, enkelt och konstgjort drama är Air. Nu vill jag ha sönder något.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har du sett Saikano, Volbla? Den serien ska, om någon, bestå av konstgjort drama enligt recensenterna. Jag köpte ett skitbilligt exemplar second-hand häromdagen för jag kan inte låta bli att se efter själv. 

 

Å andra sidan ger ju jag Air TV 10/10, så jag kanske tycker Saikano är bra.

 

Apropå ämnet, jag är halvvägs igenom de sista fyra avsnitten av KC och tycker detta är den svagaste arc:en. Kanske stundens förtjusning har gått över. För tvärtemot alla andra på anime.se tyckte jag karaktärernas framställningar och utvecklingar var både realistiska och välgjorda när det begav sig under förra året.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det här klippet från avsnitt 15 (alltså avsnitt 2 av de sista fyra avsnitten) är min favorit. Kanske från hela serien. Hihihi.

 

Jag gillade faktiskt slutet. Visst, själva "arken" var väl fånig – som det mesta andra av serien –, men [spoiler=avsnitt 17]Inaban var gullig och fick överraskande nog killen i slutet

. Kind of liked. 6/10, vilket är "bristfälligt men med goda egenskaper" på min skala.

 

Förresten så missade ni väl inte Mitsuhiro Ichikis roll... :happydrop: Han spelade

den där populära killen i jazzklubben

. Frågan är om de beslutade sig för att ge honom rollen för att fjäska för arga fans (det kändes som att den stack ut, ärligt talat...), eller om det var sant som producenterna (vill jag minnas) sa att deras plan var från början: först skulle de låta honom provspela för en animeoriginalroll, sen skulle de säga att rollen inte fanns, sen skulle de låta honom köra runt en reklambuss i landet, och sen skulle de avslöja att det verkligen, faktiskt fanns en roll åt honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förresten så missade ni väl inte Mitsuhiro Ichikis roll... :happydrop: Han spelade

den där populära killen i jazzklubben

. Frågan är om de beslutade sig för att ge honom rollen för att fjäska för arga fans (det kändes som att den stack ut, ärligt talat...), eller om det var sant som producenterna (vill jag minnas) sa att deras plan var från början: först skulle de låta honom provspela för en animeoriginalroll, sen skulle de säga att rollen inte fanns, sen skulle de låta honom köra runt en reklambuss i landet, och sen skulle de avslöja att det verkligen, faktiskt fanns en roll åt honom.

 

Ja, jag tror det var här på anime.se som jag blev uppmärksammad på detta, har du postat detta i en annan tråd? Jag tycker hela grejen stinker lite, fortfarande - eller kanske snarare ännu mera nu. Jag ska hålla utkik för det där produktionsteamet i framtiden och nedprioritera deras projekt på min lista. Bara för att.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...