Hoppa till innehåll
Anime.se

Röstskådisdrama


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Producenterna av Kokoro Connect har infunnit sig i en ordentlig knipa: förbeställningarna för serien har börjat dala. På Amazon har den gått från 5000 förbeställningar till 1000. Från att ha varit en given succé till att det inte ens är säkert att det kommer mer av serien.

 

Vad har då hänt som gjort att fansen vänt sig mot serien? Vuxenmobbing.

 

Producenterna av Kokoro Connect hade nämligen tagit in röstskådis Mitsuhiro Ichiki till en provspelning. Om det inte ringer några klockor när ni hör namnet så kan det vara för att Ichiki inte hör till "röstskådiseliten". Till hans roller räknas förvisso protagonisten i Freezing, men mest är det mindre viktiga figurer, som Yukio i Bleach, hackerkillen i Angel Beats och Yumis brorsa i Jungfru Maria ser dig.

 

Hur som helst, den där provspelningen sade de var för en ny karaktär. Ichiki, glad i hågen, tackar nej till projekt för att han tror att han har en roll given, och avbokar resan till tevespelstävlingen Evolution Championship i USA (han är tydligen bra på King of Fighters)... men provspelningen var en bluff. Istället gör de honom till åtlöje och hånar honom inför publik när de visar den filmade provspelningen på ett Kokoro Connect-evenemang tre månader senare. Han har alltså fått gå runt och hoppas under den tiden. "Men kanske Ichiki kan få rollen som vaktmästare, hö hö hö!" De säger att istället för en röstroll ska han få bli PR-ansvarig och köra runt i Japan med en Kokoro Connect-skåpbil, och lyckas han inte med sina uppdrag blir det "straffleken" ("batsu geemu").

 

Evenemangets värdar var Takuma Terashima (som spelar Aoki, den fåniga killen i Kokoro Connect), som Ichiki räknade till sina vänner men skrattar medan han förnedrar sin "vän" och sedan skriver på nätet om hur kul det är att se någon bli förkrossad framför ögonen på en; Hisako Kanemoto (långhåriga karatetjejen i Kokoro Connect, även känd för att ha gjort Bläckfiskflickans röst) som efter evenemanget är med i en video där de kör "straffleken" med Ichiki och elchockar honom medan hon hånar honom för att han inte får någon röstroll; och Takahiro Mizushima (Taichi i Kokoro Connect), som förvisso inte gjorde jättemycket illa under showen och hade den goda smaken att hålla käft efteråt. Varken Terashima eller Kanemoto uppvisar någon ånger.

 

De var förstås inte de enda inblandade. Kompositören Hajime Kikuchi från Eufonius (öppningslåten till Kokoro Connect och Clannad) visar sig vara ett riktigt stort rövhål och twittrar om hur "vissa är så patetiska att de blir glada bara av att vara i industrin även om de knappt får nåt betalt, och alla deras dumma ansträngningar är helt i onödan för de har ingen framtid; han kommer aldrig bli anlitad". Den som drog igång hela "sprattet" var Takahiro Yamanaka, producent från King Records: ryktet säger att Yamanaka är väldans förtjust i röstskådisen Eri Kitamura (Saya i Blood+, Sayaka i Madoka Magica, Ami i Toradora, Yachiyo i Working, Miu i Papakiki – en del menar att hon har legat med Yamanaka för en del roller), och Ichiki är visst vän med och, ryktas det, kär i Kitamura. (Yamanaka har för övrigt jäklats med Ichiki och Kitamura förut, när han olovligen spelade upp pinsamma, snuskiga provspelningsrepliker på ett Oniichan no Koto Nanka Zenzen Suki Janain Dakara ne-evenemang.) Men även producenten från Starchild och VD:n för animationsstudion Silver Link har nämnts

 

Det är tråkigt att läsa om hur svinigt folk bakom animé man gillar kan bete sig, men när Ichiki var gäst på Tomokazu Sugitas (Gin i Gintama, Kyon i Haruhi) webbradioprogram och berättade att förnedringen var på riktigt så blev Sugita förbannad och har börjat ignorera Terashima när de framträder på samma evenemang.

 

Sugita är awesome.

 

[media=]

[/media]

 

Källa 1, källa 2.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag trodde först att detta var ett skämt, men tyvärr är det inte det :( Hoppas verkligen att "syndarna" får sitt straff på det ena eller andra sättet, att de betett sig på detta sättet och ingen i produktionen eller annat reagerat på detta tidigare är verkligen skamligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hade läst om detta innan, men visste inte att det var SÅ hemskt. Shit alltså. Jag skulle säga att det här är ett utmärkt exempel på personer som inte har blivit vuxna på riktigt, utan fortfarande beter sig som barn på sandlådenivå. Herregud alltså.

 

Sugita är verkligen awesome -- det säger mycket om hans karaktär. Han har vunnit en "fan" här.

 

Jag tycker det här är så sorgligt. Mer än ilska eller något likt det, så känner jag mig bara ledsen när man hör sådana här saker. Man tycker synd om killen som blev förnedrad, man tycker synd om dom som blir inblandad i allt det hela, och jag tycker till och med synd om personerna som betede sig vidrigt -- fast då i den mån att jag önskade att de visste bättre hut, inte att de inte förtjänade allt skit dom får nu.

 

Men mer än något annat.. om jag ser någon hjälte i den här nyheten, så måste det vara folket som blev upprörda och sade åt på skarpen. De som markerar att det här är inte okej, och gör ljud -- t.o.m dom som avbokar sina förhandsbokningar och dylikt för att markera att de inte kommer att hjälpa sådana svin, även om det inte är direkt kopplat till serien. De gör en markering, och det betyder bland annat att människor tar avstånd från sådant här -- t.ex så borde ju detta ge en tydlig signal om att inte arbeta tillsammans med sådana här typer av människor, och ge någon slags konsekvens utav det hela. Karma.

 

Jag måste också säga.. jag tror det är lite inbakad i kulturen så att säga, och då menar jag anime industrin. Alltså -- det är svårt att tjäna pengar, det är många som vill in, det är tuff konkurrans och arbetstider och det är hårt arbete. Sedan tas inte mobbning väldigt seriöst där borta. Min poäng är att jag är inte särskilt förvånad att det hände -- jag tror det finns rätt mycket frustration, ta bara Hajime Kikuchis meddelande.

 

Så i slutändan har jag bara detta att säga -- det här är tragiskt och jag tycker synd om killen. De ansvariga får det som de förtjänar. Jag hoppas att Japan och människorna inom anime industrin där borta tar åt sig detta och tar mobbning mer på allvar, och inte accepterar eller tolererar sådant här skit som gör världen så himla dyster.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg fram emot att se senaste avsnittet, men efter det här tappade jag lusten... Att sluta se serien känns nästan överdrivet, men man får ju en bitter eftersmak.

 

Hoppas verkligen att "syndarna" får sitt straff på det ena eller andra sättet, att de betett sig på detta sättet och ingen i produktionen eller annat reagerat på detta tidigare är verkligen skamligt.

Det är många som tror att Terashima och Kanemotos dagar som röstskådisar är räknade, eller åtminstone Kanemoto för att killar brukar komma undan med mer. Inget mer Bläckfiskflickan, då. (Åtminstone inte med henne.)

 

Nördarna kräver också Yamanakas avsked från King Records, men det är tveksamt om han, producenten, spindeln i nätet, kommer att råka speciellt illa ut av det här.

 

Men mer än något annat.. om jag ser någon hjälte i den här nyheten, så måste det vara folket som blev upprörda och sade åt på skarpen. De som markerar att det här är inte okej, och gör ljud -- t.o.m dom som avbokar sina förhandsbokningar och dylikt för att markera att de inte kommer att hjälpa sådana svin, även om det inte är direkt kopplat till serien.

En tråkig sak är att Eri Kitamura har drabbats av "guilt by association": eftersom hon tros vara Yamanakas favorit så är det flera som drar in henne i sin bojkott av Kokoro Connect, King Records och så vidare.

 

Dessutom gav sig västerlänningarna in i leken (antingen 4chans animébräde eller några som vill misskreditera dem) och började spamma Eri Kitamuras twitterkonto med penisbilder och sånt. Hon har sedan dess avslutat kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, det håller jag med om. Det är definitivt synd, det tycker jag inte att hon förtjänar. Som en beundrare av hennes arbete tycker jag det är ännu mer synd. Jag hoppas att det inte påverkar hennes karriär för mycket -- för det kan det ju mycket väl göra. Anseende är ju allt i Japan enligt vad man har hört. Att ens indirekt bli kopplad till en sådan här grej kan ju leda till att människor inte vågar anlita en för att det är dålig PR.

 

Efter att ha reflekterat ett tag... hur man än vänder och vrider på det så är de skyldiga. Men den jag tycker borde absolut få sparken är ju producenten -- i mina ögon är ju han den värsta, han som är ärkeskurken. Samtidigt som jag säger detta... så skrattade och förnedrade Terashima hans "vän" och kvinnan hånade honom för att han inte fick någon roll. Jag har väldigt svårt att känna sympati om jag får vara helt ärlig

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har producenterna av Kokoro Connect kommit med uttalanden. Ichiki själv har också uttalat sig, och påstår att det inte var mobbing, utan att grejen blivit uppblåst av nyhetssajter som "förvridit sanningen" med "redigerade videor". Ichiki hyser, skriver han, ingen agg mot de inblandade.

 

Vad tror ni -- var det ett vänligt spratt som bara gick lite fel och sedan blåstes upp, som Ichiki säger, eller är det kanske Ichikis agenturfirma som fått honom att påstå det för att reparera skadorna och hålla goda band med de andra producenterna? ("Få er kille att säga att det inte var någon fara, annars kommer alla produktioner som King Records är inblandade i att bojkotta era skådisar!")

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror nog att det är mycket bakom kulisserna i det uttalandet. Det är mycket möjligt att en del blivit förvridet av massmedia, så är alltid fallet. Men jag har svårt att tro att det inte rör sig om mobbing i grund och botten. Det hela kanske började som ett spratt som sedan utvecklade sig och blev väldigt fel...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror att det är vänligt svårt att veta exakt vad som hände och vad som händer bakom scen ljuset Så tycker jag också att det låter som ett spratt som gick riktigt fel. Varföe jag tror detta är för att för mig så mobbing är något som inte är något som inte händer en gång utom under en lång tids period. Jag blev själv retad under min uppväxt. Kallas öknamn som tex dampbarn och Fröken Ohlsson. Det var en variation av Per.Ohlsson hade en bondegård som var populär också Det var flera gånger som jag kom gråttade hem. Det var nog fler gånger som jag blev arg och det förvarade nog saken ännu mer för mig.

 

Så detta fallet är en händelses som är inte ok för fem öre. Jag håller med om att de som sa åt de som gjorde det om honom att det var fel de handlade rätt och är hjältar för det. Men utalet känns som något som jag hade sagt och har sagt någon gång för att inte bli utfrust ifrån ett kompis gäng. Men det kan vara något som agenturen har bestämt att han ska säga. Som jag tidigare vi vet inte exakt vad som hände.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet inte helt ärligt talat. Jag är alldeles för misstänksam mot saker och ting -- inte på ett bra sätt.

 

Men även då.. alltså.. jag kan inte köpa det. Ledsen. Det var inte ens en ursäkt utan de snackar om att det är vi som har fel, fastän kommentarer som "Det var kul att se en människa bli krossad"... fast samtidigt så säger ju han själv att han är väldigt nära med den som sa det och att han tycker att det är olyckligt.

 

Tror sanningen ligger någonting mittemellan. Det var nog fult och lite mobbning, men det kanske inte var så illa menat som vi uppfattade det. Ungefär som att det var lite tyket, men att det var gjord under en god ton eller något i den stilen. Återigen, han sa ju själv att han har bra relationer med alllihopa och tycker att det är tråkigt att de har lidit pga det här.

 

Nä, nu mumlar jag lite för mycket. Sanningen ligger nog mitt i mellan båda två. Det var dåligt gjort men det hela har väll överdrivits kraftigt.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

De sista fyra avsnitten har kommit ut, och vem hör vi i en liten roll om inte Mitsuhiro Ichiki.

 

En fråga man kan ställa sig är huruvida han fick sin roll som tröst eller för att blidka fansen -- eller fick han rollen för att det var planen från start? Jag vill minnas att producenterna hävdade att tanken från början var att Ichiki skulle komma in på en provspelning, sen skulle de säga åt honom att det inte fanns någon roll och att han skulle få köra runt en reklambuss i Japan, och SEN så skulle han få en roll ändå.

 

Det är möjligt att detta är en efterhandskonstruktion och att de bara ville rädda sitt anseende. I vilket fall så känns Ichikis roll väldigt konstigt hanterad. Inte direkt spoiler för avsnittet (#14), men

hans karaktär är en förstaklassare i jazzklubben. De andra kommer fram till honom och utbyter ett par ord om honom, sen kommer ett par tjejer fram och säger att han är årskursens bästa spelare. Yui anmärker på att han är populär och kallas för "prinsen"

. Grejen är ju att han är en helt obetydlig karaktär, så att föra uppmärksamhet till honom känns sååå onaturligt.

 

Som att fjäska för alla tittare som blev upprörda över "skämtet". Typ "ååh, kolla, vi behandlar honom som en kung, var inte arga på oss!". Alternativt kan man se det desto elakare, som en sarkastisk gliring, anspelande på just hur nätfansen tagit upp vapen för honom.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag dumpade inte serien eftersom jag inte följde den. Den hamnade dock på min lista över serier att se i och med detta. Jag vet inte varför jag blev nyfiken på att se serien då det bara är några av människorna bakom som stod för spektaklet men det väckte någon sorts intresse. De kommer i varje fall inte att tjäna några pengar på att jag ser den.

 

Ja, man slutar aldrig att förvånas över hur "vuxna" människor kan bete sig mot varandra. Man blir nedstämd när man läser om mobbningen och det känns nästan overkligt att något sådant över huvud taget kan ha utspelat sig. Det är också djupt tragiskt att Kitamura Eri blir associerad till det hela trots att hon ej är inblandad och att anonyma Internet-troll förföljer henne så pass att hon känner sig tvungen att spärra sitt Twitterkonto.

 

Jag tror nästan att den lilla rollen han fick var en efterkonstruktion. Den tillförde uppenbarligen ingenting och med tanke på hur obetydligt inslaget är kan det knappast ha varit idén från första början att han skulle få spela den karaktären.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...