Hoppa till innehåll
Anime.se

Den obegränsade Kyosuke Hyoubu


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

…nä, jag tänker inte skriva någon fullvärdig recension, utan mest bara nämna den.

 

Jag tycker det är lite festligt (det lär väl inte vara DEN första gången, men rätt ovanligt) att en manga får två så vitt åtskilda TV-animéer. Helt olika animébolag, helt olika stil. Ballt.

 

Takashi Shiinas Absolut Bedårande Barn ("Zettai karen Children") köpte jag faktiskt en del av mangorna av, och TV-animén om Hyobu får mig att vilja köpa resten. Just Takashi Shiina var en sådan där "legendarisk" figur för mig, eftersom just när jag kom på spåret efter allt tittande i Frankrike, och laserdiskar från Japan var teh shit (början på 90-talet) så var Ghost Sweeper Mikami en het grej. Jag såg den aldrig, läste bara brottsstycken, men kom ihåg namnet, och mannen har inte fått ur sig så mycket vett efter det.

 

Men Absolut Bedårande Barn var faktiskt bra. På riktigt. Jag läste här att Sceleris hade sett igenom TV-animén för att förbereda för Hyobu-serien och hade vissa funderingar om lolita-komplexet, men jag hade verkligen inga problem med det i just den serien. Detta på grund av att hela situationen var motiverad och välskött: Det är uppenbart att det bara är på lek-allvar och aldrig något som liksom tas på allvar PÅ ALLVAR, och med tanke på flickornas situation så är det inte så konstigt om de är brådmogna.

 

För de som inte vet handlar Absolut Bedårande Barn om några tioåriga tjejer som besitter urtypiska ESP-krafter: en kan teleportera, en kan telekinesi och en kan psykometri. De är löjligt mäktiga, så de är anställda av statsorganisationen BABEL som bekämpar ESP-relaterade brott. Och tjejerna vet ju att de är mäktiga, och framförallt psykometri-tjejen vet ju hur vuxna tänker på riktigt, så det är inte så konstigt om de bollar runt med alla vuxna. Men originalserien är en del slapstick-humor också och väldigt lättsam. Och OP sjungs av en grupp flickor som är lika gamla som huvudpersonerna. Allt kändes sjukt mycket som något från 90-talet och det är lite kul.

 

Den obegränsade Kyosuke Hyobu är däremot en ganska hårdkokt ESP-action. Huvudpersonen är Hyobo, ledaren för PANDORA, en organisation som kämpar för ESPare och mot övriga mugglare  BABELs ärkefiende, men samtidigt på sätt och vis deras närmaste allierade. Men visst att de tre bedårande barnen dyker upp i den här serien också. De är bara inte huvudpersoner. Och de har väl vuxit en fem år eller så.

 

Jag gillar den här serien sådär lagom mycket. Det är inget att liksom bli helt till sig över, men den är bättre än bara "duglig". Den är speciell, lite udda. En sån där långkörare som det ändå kommer att hända saker i. Det sker en hel del utveckling, och jag tror faktiskt att författaren kommer att dra den här ända till slutet. Jag måste ta och köpa ikapp mig på serien, jag har nog bara en tio böcker och nu verkar det finnas snart 30.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

THE UNLIMITED (det är kul att skriva det med stora bokstäver!) är så konstig. Dels att den (som sagt) är väldigt hårdkokt i kontrast med den äldre barnserien (10:00 på söndagsmorgnar), men också det att den är en spin-off som trots att den (som sagt) har andra huvudpersoner ändå fortsätter grundhandlingen från sin moderserie. Det är så konstigt! Det är ju så mycket som hänger direkt ihop med vad som hände i ZKC! Dessutom ska den väl få en mangaversion! Alltså vad fan, hur går det ihop?

 

Jag skulle vilja rekommendera den åt folk som gillar hårdkokt ESP-action, men jag kan inte med gott samvete göra det utan att också rekommendera en 51 avsnitt lång barnserie. Det är inte lika mycket tyngd i att se Hyôbu slita folk i stycken med tankekraft om man inte har sett mysgubben flumma runt och bli kallad för pedofil i den äldre serien. (Och så, ja, allt det här med kriget och Queen of Catastrophe och allt sånt.)

 

Kul förresten att höra samma röstskådisar, inklusive Aya Hirano som ju ryktats vilja sluta med röstskådespelandet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Både ja och nej. Det mesta av Den Obegränsade är specialskrivet enbart för den serien, men vissa delar är direkt hämtade ur mangan Absolut Bedårande Barn. Avsnitten där Hyobus bakgrundshistoria berättas kommer väldigt sent i Absolut Bedårande Barn, så jag tror inte ens att den delen blivit animerad tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Klart den inte har, animén gick ju bara till bok vilkendetnuvar, inte var det särskilt långt i alla fall.

 

Men hela storyn med att Pandora jagas av CIA, är det väck? Ninomiya, till exempel, är han inte med i mangan alls?

 
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...