Hoppa till innehåll
Anime.se

Skulle behöva lite hjälp.


FrozdY
 Share

Rekommenderade inlägg

Via typ Netflix? Om du undrar över vilka videostreamingstjänster med anime som vi kan komma åt i Sverige så finns det som Dread skriver en förteckning över tjänster och specifika serier och filmer i tråden "Strömmande anime". Tyvärr har jag inte uppdaterat den på ett bra tag (arbetar på det nu), men sajterna finns kvar.

 

Om du undrar över hur man som svensk kommer åt amerikanska videostreamingtjänster som blockerar svenskar, t.ex. Funimation och Hulu, eller de sajter som inte blockerar oss men erbjuder oss ett annat utbud, t.ex. Netflix och Crunchyroll, så har du två val:

 

Ett sätt är att byta DNS-server. En DNS-server är en dator som översätter webbadresser till IP-adresser: din dator frågar "vad är adressen till netflix.com?" och DNS-servern svarar "den är 123.123.123.123". Knepet här är att DNS-servrar i USA och i Sverige kan ge olika svar, så vad man gör är att specifikt fråga en server i USA så att man får amerikanska Netflix IP-adress istället för svenska Netflix IP-adress. Med Proxy DNS får man göra några små inställningar själv, medan Media Hint är ett webbläsarinsticksprogram.

 

Om det inte funkar på någon viss tjänst trots detta, så kan det innebära att sajten du försöker använda ser att du har en svensk internetadress och därmed stänger dig ute. Vad du då måste göra är att använda en proxy i t.ex. USA. En proxy är en mellanhandsdator: om du vill komma åt amerikanska Netflix.com så slussas din trafik genom proxyn i USA, och det enda Netflix ser är att de skickar trafik till en amerikansk internetadress. Problemet är att det blir mycket internettrafik, och därför måste man i princip vara beredd att betala för att få använda proxyn. Jag har tidigare provat FoxyProxy, som funkade hyfsat.

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Via typ Netflix? Om du undrar över vilka videostreamingstjänster med anime som vi kan komma åt i Sverige så finns det som Dread skriver en förteckning över tjänster och specifika serier och filmer i tråden "Strömmande anime". Tyvärr har jag inte uppdaterat den på ett bra tag (arbetar på det nu), men sajterna finns kvar.

 

Om du undrar över hur man som svensk kommer åt amerikanska videostreamingtjänster som blockerar svenskar, t.ex. Funimation och Hulu, eller de sajter som inte blockerar oss men erbjuder oss ett annat utbud, t.ex. Netflix och Crunchyroll, så har du två val:

 

Ett sätt är att byta DNS-server. En DNS-server är en dator som översätter webbadresser till IP-adresser: din dator frågar "vad är adressen till netflix.com?" och DNS-servern svarar "den är 123.123.123.123". Knepet här är att DNS-servrar i USA och i Sverige kan ge olika svar, så vad man gör är att specifikt fråga en server i USA så att man får amerikanska Netflix IP-adress istället för svenska Netflix IP-adress. Med Proxy DNS får man göra några små inställningar själv, medan Media Hint är ett webbläsarinsticksprogram.

 

Om det inte funkar på någon viss tjänst trots detta, så kan det innebära att sajten du försöker använda ser att du har en svensk internetadress och därmed stänger dig ute. Vad du då måste göra är att använda en proxy i t.ex. USA. En proxy är en mellanhandsdator: om du vill komma åt amerikanska Netflix.com så slussas din trafik genom proxyn i USA, och det enda Netflix ser är att de skickar trafik till en amerikansk internetadress. Problemet är att det blir mycket internettrafik, och därför måste man i princip vara beredd att betala för att få använda proxyn. Jag har tidigare provat FoxyProxy, som funkade hyfsat.

är inte proxy rätt jobbigt att sätta upp ändå? aja, det här var i alla fall det bästa svaret jag någonsin fått i alla fall och jag tackar för den, kanske provar i framtiden dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Intressant, jag har alltid irriterat mig över att svenska Netflix som jag använder på Xboxen då och då har så extremt dåligt utbud mot vad jag hört folk nämna i tex USA, även Crunchyroll stör jag mig på att jag inte kan se vissa serier pga regionslåsen men då går det kanske att komma runt såhär ?
 

 

EDIT: Provade "Media Hint" du tipsar om Sceleris och visst funkar det för Netflix på datorn, tyvärr kan man inte installera tilläg på Xboxen men det är bättre än inget, Crunchyroll verkar dock inte reagera alls på tilläget.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Misho: I din situation så skulle jag prova att sätta DNS-inställningarna i Xbox 360:n så att de pekar till IP-adresserna som står på Proxy DNS. Hur man gör står på den här sidan. Observera att man endast måste ändra under "DNS Settings", inte "IP Settings". Ett alternativ är att sätta inställningarna direkt i din router, om du har en sådan.

 

 

 

FrozdY: Proxy är inte så svårt att sätta upp. Om man vill använda det begränsat så är FoxyProxy till Firefox enkelt. Bara några musklick och inställningar att fylla i. Som jag skulle göra det i Firefox är Tools > FoxyProxy Basic > Options > Proxies > Add New Proxy. Där på fliken General: [x] Enabled och Proxy Name: Vadsomhelst. Under fliken Proxy Details: (x) Manual Proxy Configuration och Host or IP Address: adress till proxyn och Port: proxyns portnummer. Sen OK. Under Tools > FoxyProxy Basic kan man nu välja mellan Completely disable FoxyProxy och Use proxy "Vadsomhelst" for all URLs. Jag tycker att man tar "disable" närhelst man verkligen inte måste använda proxy.

 

Men beroende på dina behov så kanske du inte behöver en proxy över huvud taget. Prova DNS-lösningen först. Antingen med Media Hint i webbläsaren, eller Proxy DNS i Windows (antar Windows).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill bara tacka för tipset, Netflix blev mycket mer intressant med detta "hacket", Crunchyroll dock fortsätter att blockera bla "Attack on Titan" m.m.

Om du har en tillräckligt kraftfull dator och/eller tillräckligt bra nätverk så kanske Hotspot Shield funkar. Jag har haft stora problem med det programmet då det har slöat ner hastigheten på internet något fruktansvärt, men idag då jag har en ny dator kan jag använda Crunchyroll utan att det krånglar. Kanske beror det även på att programmet har uppdaterats sedan jag använde det sist... pröva det i vilket fall, se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...