Hoppa till innehåll
Anime.se

Danganronpa The Animation


Unn
 Share

Rekommenderade inlägg

Känns efter första avsnittet som en väldigt medioker speladaption – känns som att presentationen går, och nu spekulerar jag, mestadels efter sin förlagas mall –, och figurerna och berättelsen känns väl som att den försöker vara mer knas-makaber än vad den lyckas med, men nog ska den få en chans. Avsnittet hann ju inte kicka igång de riktiga intrigerna: mordmysterier och sånt, alltså.

 

Det verkar vara populärt att spekulera i vilka som lever och vilka som dör och vem som mördar vem, så det skulle vi väl kunna göra... från och med nästa avsnitt (eller när nu någon dör).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 2.

Avsinttet inleds med en kort tillbakablick (Inget fel med det.)

Makoto Naegi är på sitt rum när Monobear dyker upp från ingenstans och påpekar att Naegi's badrumsdörr är aningen trasig.

 

Hans före-detta klasskamrat, Sayaka Maizono knackar på. Hon är tydligen förtvivlad och rädd att någon ska döda henne, och Naegi föreslår att de kan dela rum för en natt, istället byter dem bara rum med varandra.

 

Dagen derpå så samlas alla för frukost, men Maizono saknas. Naegi inser vad som kan ha hänt och skyndar sig tll sit rum (Som Maizono sov i) och påträffar där en aningen otrevlig scen.

 

3Blfh.jpg

 

Han vkanar upp i idrottssalen efter att (Förmodligen?) svimmat, hans klasskamrater verkar ha bestämt sig för att det var Naegi som dödade Maizono, och är därför väldigt skeptiska till hur Naegi säger att det inte var han som dödade henne.

 

Junko Enoshima gör sedan misstaget att säga emot och stampa (!) på Monobear, vilket resulterar till en snabb död á la rosa spjut.

 

Sedan fortsätter episoden utan några andra dödsfall, Naegi hittar dock en dvd som innehåller info om Maizono's  popgrupp' medlemmar, som (mystiskt nog.) har slutat.

 

Avsnittet slutar när den så kallade "Klass-domstolen" (Eleverna får anklaga de andra för mordet. Om man gissar fel så blir man avrättad..)

 

Detta kommer nog bli en underhållande anime, har en liten hat/kärleksrelation med den här sortens anime i och med att jag tycker synd om de som dör (Alltid dem som jag gillar som dör först :\), men den här animen kan jag nog klara av.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 2.

Enda anledningen till varför jag inte tror att MC är skyldig är för att det isåfall blivit en väldigt kort serie, sen fick man se guld rester på den första personen som dogs han vilket indikerar att det var hon som använde det gyllene svärdet.

Skadan på hennes hand/handled orsakades nog utav glasklotet som dem hittade med den blodiga delen av hennes uniform.

Jag kan inte vid denna tidpunkt fastställa vem som är skyldig men jag har en annan teori om guldresterna på hennes hand, dem kan vara från att hon ryckte tag i jackan på "elvisfrillan" och då en del av den gyllene texturen fastnat.

Kommer med mer om jag orkar se igenom avsnittet igen :)

 

Ps. varför är blodet skrik rosa?

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag lade märke till något om en av ledtrådarna i avsnitt 2, nämligen denna...

Spoiler
c0Zl.jpg

 

"11037"? Vad är det för siffror?

 

Min teori...

Spoiler
sgm9.jpg

 

Vilket alltså pekar på...

Spoiler
3D2K.jpg

 

Det betyder förstås inte att det är han som är mördaren, det kan ju vara ett villospår.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående din ledtråd Sceleris

den första tjejen verkade ju väldigt manipulativ av sig, så jag tror att hon tänkte lura in någon till sitt "MC" rum för att överaska och döda den personen (hon hade guld dam på sin hand från svärdet) men det gick fel och han hade död på henne av misstag eller självförsvar.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Angående Eriks svar på Sceleris spekulationer

Den första tjejen? Menar du Sayaka? Om det är så förstår jag inte hur du tänker. Hon verkar inte manipulativ av sig, om någon ska vara manipulativ är det Touko enligt mig, men man vet aldrig, jag kan ha fel.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 3.

Börjar störa mig rejält på Fukawa nu, hur hon alltid gnäller på Naegi. Tack vare Sceleris spekulationer var det hyfsat enkelt att lista ut att

Leon

var mördaren, men att Maizono var den som tänkte mörda han i början hade jag inte kunnat gissa.

3GCIo.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att det gick lite för fort. Jag hade gärnat vela höra deras olika alibi i ett avsnitt innan avslöjandet så att man kan debattera vad som är falskt och vad som är sant. Eller, egentligen kanske jag vill spela det...! (Detektivspel är kul!)

 

Sen hoppas jag att det blir något slags annan utveckling än "veckans mord". Det blir så deprimerande om det bara är en långsam parad mot total utplåning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att det gick lite för fort. Jag hade gärnat vela höra deras olika alibi i ett avsnitt innan avslöjandet så att man kan debattera vad som är falskt och vad som är sant. Eller, egentligen kanske jag vill spela det...! (Detektivspel är kul!)

 

Sen hoppas jag att det blir något slags annan utveckling än "veckans mord". Det blir så deprimerande om det bara är en långsam parad mot total utplåning.

Tror man hade inkluderat det om man hade fått fler avsnitt tror inte dem har screen time till det.

 

Ingen fara tror det blir en tvist så småningom! Dock bara en känsla jag har

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Jag älskar serien Dangan Ronpa, dock är självklart spelet mycket bättre då de missade en hel del detaljer i animen. Men det är ju väntat, självklart - däremot tycker jag att de kunde haft åtminstone 15 avsnitt. Men men. Animeringen och soundtracket är det absolut inget fel på, handlingen i sig och karaktärerna är briljanta.

 

Är så himla glad att det kommer en andra säsong dock (Super Dangan Ronpa 2)! En mycket trevlig överraskning där i slutet av avsnitt 13.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är så himla glad att det kommer en andra säsong

Jag tror inte det finns något officiellt sagt om något sådant, så det är nog bäst att inte hoppas på för mycket.

 

Själv tyckte jag inte att Danganronpa var speciellt bra. Kändes som en ganska billig och oinspirerad adaptering, ungefär som Seiji Kishis andra spel-till-animeserier Persona 4 och Devil Survivor 2. Inte katastrof, men så att jag har en naggande känsla av att "...borde jag inte bara spela spelet istället?"

 

Med Persona 4 så slutade jag se ungefär just därför, för att jag ville spela istället (vilket jag inte gjort ännu), men Danganronpa såg jag klart. Jag gillar detektivspel, så det hade nog varit bättre om jag spelat det istället, men lite driv får jag allt medge att det hade, i form av det stora, underliggande mysteriet, den här frågan om "vad fasen är det som händer egentligen?".

 

Men jag kände inte att det hade så mycket annat. Jag stannade inte för karaktärerna eller deras utveckling, för de var ju mest karikatyrer eller skämtkaraktärer (vilket väl är helt okej på sitt sätt, bara det att det inte funkar så bra för mig i sån här halvsurrealistkomedi). Samma med berättelsen i helhet. Sen t.ex. att TV-spelspresentationen både blev lite säreget och var en miss. Och så vidare.

 

Så överlag är det en 5/10-serie för mig. Inte bra, inte dålig; kunde ha klarat mig utan, men ångrar mig inte heller. Skulle det komma en uppföljare så skulle jag nog se den också. För att, eh, varför inte. ¯\_(ツ)_/¯

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att serien började hyfsat intressant med att studenterna blir instängda på skolan och för att komma ut så behöver de döda en eller två elever utan att bli påkomna för att komma ut. Efter första klassdomstolen så tappade jag intresset och såg att det skulle bli lite som veckans mord där de sedan hittar förövaren och den blir dömd för att sedan få utforska en ny nivå och sen samma sak igen.

 

 

Spoilers från hela serien

Det måste vara något slag rekord hur många gånger de säger ordet förtvivlan under seriens gång och löjligt mycket i sista avsnittet, de använder det till och med oftare än i Farväl magister förtvivlan som använder ordet rätt så ofta men inte i närheten av så många gånger som i Danganropa.

 

dtEL.jpg

Jag tänkte inte så mycket på det först men efter att ha sett hela serien förstår jag varför Sakura Oogami tyckte att Junko Enoshima såg annorlunda ut i verkligheten än i tidningarna i avsnitt 2. Hon skyllde ju då på Photoshop men nu vet vi ju att det var hennes syster(om jag nu inte missförstod något i de två sista avsnitten. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...