Hoppa till innehåll
Anime.se

Varför slutade Sailor Moon sändas?


Dark-Zakiya
 Share

Rekommenderade inlägg

hej det är bara jag vill ta reda på vissa saker om Sailor moon det började för 2 dagar sedan lite snack om det hos min tjej kompis.

 

va hem till henne och hon såg på SM på webben & jag frågade henne om hon visste varför dem slutade vissa det på svenskt tv hon visste inte jag sa dem tyckte det va olämpligt för barn pga lebb par senare i seriern (va jag trorde) tyckte hon det va idiotisk och jag tyckte hon va naive.

jag ansåg bara vissa vuxna tycker inte det är normalt med homosexuelleten.

 

men igår berättade min bästa kompis att seriern va för våldsam och blodig, jag bara blodigt ?

jag ha absolut inge minne av blod i SM sen berättade han den scenen SM dödade lord Kunzite sprutade blod men kollade upp det på Youtube hittade en japansk klipp å va inge alls blod där... men finns det då vill jag allt se det, eller har han blandat ihop med en annan anime karaktär som likna kunzite ?

 

3 anledningar varför dem slutade.

 

1 - för lite tittarsiffror

2 - olämpligt för barn med lebbar i seriern (hade mailat till tv4 och frågade dem)

3 - för mycket våld och blod .....blod i sm ?

 

nån som kan ge mig ärligt och simpel svar ?

 

p.s är inge hardcore-sm-fan (såg på det å spelade in bara fanns inge annat å hade inge internet som idag)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan vara homos med tanke på att de gjorde Sojsajt till en kvinna (även om tv4 sa att det var ett misstag). Jag har inte hört något om varför TV4 slutade, men Kanal 5 sa att de övervägde att köpa in fler avsnitt. Tydligen ville dock inte de japanska ägarna (Toei har jag för mig) sälja SM-licenser av okänd anledning.

 

Jag är mer förvirrad över varför de inte översatte Chibiusas namn till Lillannie.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tydligen ville dock inte de japanska ägarna (Toei har jag för mig) sälja SM-licenser av okänd anledning.

Serien har död och homosexualitet, men licenstrubbel är med all sannolikhet svaret. Jag citerar Sailor Moon på svenska (sajten som indirekt gjorde mig till ett animefan år 2000!):

 

Sailor Moon befinner sig just nu i ett sorts limbo; det har sedan början av 2004 blivit omöjligt att få rättigheter för serien utanför dess hemland (av orsaker som japanerna inte går in på, fast det finns rykten om avtalsbråk med Naoko Takeuchi). Bonnier Carlsen ville t ex börja ge ut originalmangan i Sverige det året men fick inte köpa en svensk licens för den. Tidningen Manga Mania ville senare göra ett reportage om Sailor Moon, och fick inte ens rättigheter att trycka bilder från serien.

 

Men sedan dess har det ju kommit igång igen. Dessutom ska ju nyversionen börja i vinter. Vem vet, kanske någon svensk kanal känner för att köpa in serien?

 

Jag är mer förvirrad över varför de inte översatte Chibiusas namn till Lillannie.

Haha, :hiss:!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

TV4 visade kanske 80 avsnitt av Sailor Moon. Det är en himla massa avsnitt för vilken serie som helst, och till skillnad från vilken serie som helst kunde Sailor Moon överraska med inte helt politiskt korrekta teman som bantning, blod och män i kvinnokläder. Plus att man måste sända serien i ordning och inte missa ett avsnitt, för då hör de arga fansen av sig.

 

Jag tror att det är så enkelt som att barn-tv inte lönar sig för marksända reklamkanaler då det är förbjudet med leksaksreklam i tv, och för TV4 var Sailor Moon ett barnprogram som lika gärna kunde ersättas med Bananer i pyjamas eller vilket annat barnprogram som helst.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...