Hoppa till innehåll
Anime.se

Sailor Moon återuppstår?


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Under en stor del av 00-talet låg Sailor Moon i rättigheternas limbo; även om denna 90-talets gigant fortfarande drog ett globalt intresse för sin ryktbarhet och bevisade förmåga att vinna publik, kunde företag runtom i världen helt enkelt inte köpa in rättigheterna att marknadsföra vare sig TV-serien eller originalmangan, eller ens rättigheter för att trycka bilder i tidningsartiklar. Vad detta berodde på (kanske originalskapare Naoko Takeuchis missbelåtenhet med något), men i Sverige sändes hur som helst Sailor Moon för sista gången 2004, med liknande datum i många andra länder, och DVD-boxar började försvinna ur butikerna när förlagen inte fick trycka upp nya upplagor.

 

Sedan början av 2010 har dock Toei återupptagit kontakten med världen. Albanien, Italien, Portugal, Hongkong, Brasilien, Mexiko, och (portugisisktalande delar av) Afrika är länder och regioner där TV-serien har börjat sändas igen eller där man på annat sätt börjat återlansera sin franchise.

 

Svenskbaserade licensföretaget Plus Licens, som handhar rättigheter över en del verk bland annat för Skandinavien och många östeuropeiska och centralasiatiska länder, har låtit annonsera att de, som hade licensen för Sailor Moon 1996-2002, har återfått den, och kommer att arbeta med en fokus på sändnings- och tryckningsrättigheter, dock ej inräknat originalmangan. Plus Licens har sedan tidigare Toeis Dragon Ball och One Piece, och Viz Naruto.

 

Vad detta betyder för vår del är att Plus Licens måste hitta företag som är villiga att betala dem för rättigheter att sända serien på TV, trycka upp "animangan", producera och distribuera serien på DVD, och tillverka leksaker. Men eftersom serien som sagt alltid är intressant på grund av sin gamla popularitet så är det inte helt otänkbart att någon kan köpa in den igen, nu med Toeis förbättrade bild. Plus Licens har denna gång en ny stilguide, först utformad av Naoko Takeuchi själv för den italienska nylanseringen. (En stilguide är, kan man gissa, till för att säkerställa att satsningen får ett enhetligt utseende, och med Takeuchis hand kan man också gissa på att den blir stilig.)

 

Om inte annat kanske de kan göra som Panini/The Licensing Machine, som låtit visa Fullmetal Alchemist: Brotherhood på YouTube. (Länk i tråden för strömmande anime.)

 

Artikeltack till wilfried och Åke Rosenius.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ha inte för höga förväntningar nu. Pluslicens har suttit på Dragonball-licensen sedan 90-talet utan att kunna göra ett skvatt med en av världens populäraste barn-tv-serier, åtminstone inte i Sverige. One piece är hur populär som helst även i Sverige, utan att det blivit något av det.

 

Till viss del kan det vara Pluslicens eget fel, men det spelar också in att barn-tv är kommersiellt ointressant i Sverige (ingen reklam tillåten) och att de flesta tecknade tv-serie numera går på speciella barnkanaler som – förutom Barnkanalen – ägs och drivs av amerikanska storföretag som enbart sänder egenproducerade tv-serier – Nickelodeon, Cartoon network, Disney m fl.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
som ska översättas tillsammans med Sailor V

Sweet! :reallyhappy:

*anser att det var väldigt synd att förlaget insisterade på flera hjältinnor (för försäljningen utav merchandise), vilket gjorde att det gick från Sailor V till Sailor Moon*

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

De borde göra en Sailor Moon-remake för det nya århundradet!

 

Och med "de" menar jag KyoAni!

 

Och med "borde" menar jag "borde inte".

 

(Men jag ska inte ljuga. Jag skulle se det.)

Ja de gjorde ju en Live Action version detta århundrade.

 

Sen är det väl synd att det inte blev något av detta:

http://www.youtube.com/watch?v=5B4_VCeHfjo

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Jag skulle inte säga nej till en svensk utgiven dvd-box men hela sailor moon serien på japanska! Jag har ju bara en väldigt stor svaghet för hela serien! Dock vill jag inte se en remake det skulle bara vara konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

De borde göra en Sailor Moon-remake för det nya århundradet!

 

Och med "de" menar jag KyoAni!

 

Och med "borde" menar jag "borde inte".

 

(Men jag ska inte ljuga. Jag skulle se det.)

Mycket riktigt... ;)

 

Men allvarligt talat, det här kan vara mycket goda nyheter. Rent kreativt sett är ju inte en remake något spännande, men succén som Sailor Moon innebar på 1990-talet kanske kan återskapas, och det skulle knappast slå fel i en långsamt blödande animéindustri. Förhoppningsvis blir det inte för dyrt för svensk TV heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

kul för dem som dyrka den seriern för min del så bry jag mig inte

ända anledningen att man såg på den förut va för fanns inte mycke å välja på sen hade man knapp nå internet som man har idag.

 

minns jag blev så förbannad när dem sluta vissa den på tv..... (nya episoder allså)

 

det va två rykten dem sluta vissa den

1 - hade för lite titta sifror (lite svårt å tro på det)

2 - dem tyckte seriern blev för olämpligt för barnen (för skulle komma ett lesbisk par)

  • Nedröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

Imorse sändes ett avslöjande för press och fans, om nya Sailor Moon.

 

  • Sailor Moon (Usagi Tsukino) kommer åter att spelas av Kotono Mitsuishi (också känd som Misato i Evangelion).
  • Sailor Mercury (Ami Mizuno) kommer att spelas av Hisako Kanemoto (Ika Musume-Ika Musume, Gargantia-Amy).
  • Sailor Mars (Rei Hino) kommer att spelas av Rina Satō (Railgun-Misaka).
  • Sailor Jupiter (Makoto Kino) kommer att spelas av Ami Koshimizu (Code Geass-Kallen, Spice&Wolf-Holo).
  • Sailor Venus (Minako Aino) kommer att spelas av Shizuka Itō (Hayate no Gotoku-Hinagiku, Gargantia-Bellows).

Webbsajten är en aning jobbig att surfa på, men där finns karaktärsdesign att beskåda.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Haha, jag gick in på sidan där röstskådespelarna meddelades och jag trodde min dator skulle bryta ihop. Hacka satan och den började mullra igång som ett gammalt tröskverk.

 

Iaf, Sailor Moon är sån nostalgi. Även om jag inte kommer kolla på den nu så är det bra minnen från förr.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...