Hoppa till innehåll
Anime.se

Fyrdimensionalitet och representation och dataspel


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

4-dimensionalitet är ganska kul det. För mig är den mest uppenbara representationen av en 4:e dimension tidsaxeln. I dina exempel kan man då tänka sig att sfären har någon slags tidsbaserad funktion som ändrar dess storlek eller färg. Det finns förstås en hel del spel som involverar tidsmanipulation, eftersom det är en rolig spelmekanik.

Braid, TimeShift och Prince of Persia: Sands of Time ger spelaren förmågan att flytta sig genom tiden kontinuerligt.

Chrono Trigger och Day of the Tentacle har diskreta punkter som spelaren kan röra sig mellan. 

 

 och 
 är spel som representerar 4 rymddimensioner på ett tredimensionellt vis. Verkar rörigt.

 

Det finns förstås fler saker som ytterligare dimensioner kan representera, men ibland hindrar det snarare än hjälper förståelsen. 

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har alltid haft svårt att köpa  att det finns fyra dimensioner och ingen har råkat komma in i den fjärde. Typ man går ned för trappen, glömmer att det var fem trappsteg, itne fyra och snubblar in i fjärde. Eller hur arkitektur inte behöver tänka på den fjärde dimensionen för att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har alltid haft svårt att köpa  att det finns fyra dimensioner och ingen har råkat komma in i den fjärde. Typ man går ned för trappen, glömmer att det var fem trappsteg, itne fyra och snubblar in i fjärde. Eller hur arkitektur inte behöver tänka på den fjärde dimensionen för att fungera.

Är du bekant med "Flatland"-liknelsen? Den om en värld av 2D-varelser? Typ en massa rektanglar och cirklar och trianglar som ränner runt och gör sitt, och så en dag kommer en sfär och hälsar på: när den kommer in i det enda plan som plattisarna kan uppfatta så ser de sfären först som en punkt som kommer fram ur ingenting, sen växer punkten till en cirkel. Och så kan sfären göra en massa saker som plattisarna inte kan göra, som att ta sig "genom" väggar (den går helt enkelt runt, i tredje dimensionen).

 

Säg att plattisarna inte bara är "tunna", de är faktiskt uppbyggda av materia som bara kan röra sig i ett plan. Ingenting som de bygger med sin materia kan röra sig uppåt ur planet. Inte heller de själva kan röra sig ut ur planet. Det går inte, rent fysikaliskt. Deras ögon kan bara uppfatta ljus som rör sig exakt i deras eget plan, eftersom partiklarna i deras ögon bara kan interagera med ljus som kommer in i samma plan. Ljus som kommer i minsta lilla vinkel åker igenom ostört. (Detta gör att vi som 3D-varelser kan titta på dem, ta emot ljus som de avsänder, medan de inte kan se oss.)

 

Även om de känner till tredje dimensionen så kan de inte göra något med informationen. De kan inte ramla utanför sitt plan, eftersom materian bara kan röra sig i detta plan. De behöver inte tänka på tredje dimensionen när de bygger saker, för materian som de använder för att bygga med kan inte falla utanför sitt plan.

 

Så skulle det kunna vara för oss. Vi behöver inte oroa oss för fjärde dimensionen, för allt som vi är och hela vår uppfattning och allt vi kan göra gäller endast ett oändligt "tunnt" snitt ur 4D-rummet, på samma sätt som 2D-varelserna bara behöver bry sig om sin egna oändligt tunna värld.

 

Ungefär så blir det om man tänker på de fysikaliska strängteorierna som förutsätter "braner": hela vårt 3D-universum skulle då vara som Flatland-bornas värld. Våra atomer och fotoner och elementarpartiklar och nästan alla våra grundläggande fysikaliska krafter skulle inte kunna röra sig från vårt plan.

 

Vissa strängteorier förutsätter uppemot 26 dimensioner, men att dessa dock endast är märkbara på extremt, extremt, ultra-extremt små nivåer: dimensionerna är kompaktifierade. Rör man sig i de kompaktifierade dimensionerna kommer man bara tillbaka dit man började.

 

Sen finns det fler flerdimensionella hypoteser, förstås. Till exempel en nylig, den handlar om att vårt universum är den tredimensionella ytan på ett fyrdimensionellt svart hål. Teoretisk kosmologi är kul. :happydrop:

 

Men det är (mestadels) bara hypoteser. Det är helt klart möjligt att allt som vi "ser" är det enda som finns. Att det inte finns något högre universum. Ingenting utanför. Att ingenting funnits "innan Big Bang".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eftersom det är mer intuitivt att prata om 2D och 3D istället för 3D och 4D, så gör vi det. Principen bakom är densamma: vi är för 4D vad 2D är för 3D.

 

Betänk en vanlig atom. En vanlig atom består av protoner och neutroner i atomkärnan, och elektroner i ett elektronmoln runt atomkärnan. Protoner och neutroner har en utsträckning i rummet, alltså en volym. Protoner och neutroner består dock av kvarkar. Kvarkar och elektroner är nolldimensionella, de är punkter i rummet utan storlek, men deras effekt är tredimensionell: punktpartiklarna kan färdas i alla tre riktningar och påverka andra punktpartiklar i alla tre riktningar.

 

Materia byggs upp med elektromagnetiska krafter mellan atomer, och gravitation mellan klungor av atomer. Dessa krafter verkar i rummet (3D): en elektron vill undvika en annan elektron rakt framför sig lika mycket som den vill undvika en elektron rakt ovanför lika mycket som den vill undvika en elektron rakt till vänster. Effekten av dessa 3D-egenskaper blir att atomerna bygger upp 3D-föremål. Kan atomer bygga upp 2D-föremål? Nej. Atomer är inte 2D, de är 3D. Även om man kan sätta samman något exakt plant föremål som bara är en atom tjockt (extremt osannolikt), så är det ändå 3D. För att det ska vara 2D så får det inte ha en tjocklek över huvud taget.

 

För att det ska finnas sanna 2D-objekt i ett 3D-universum måste det finnas nåt annat än 3D-atomer. Låt oss då anta att det finns "2D-atomer". Dessa borde inte kunna bestå av kvarkar och elektroner, för deras effekt är ju i rummet, i 3D. Om effekten är 3D så blir resultatet i 3D, inte 2D. Så antag istället att det finns 0D-partiklar som liknar kvarkar och elektroner, men som bara kan färdas i två ortogonala riktningar.

 

(Vi skulle kunna tänka oss 0D-partiklar som kan röra sig i tre ortogonala riktningar men som bara har en effekt i två ortogonala riktningar, men dessa skulle inte kunna bygga upp någon 2D-materia eftersom chansen att miljardvis med sådana partiklar skulle träffa på varandra just med exakt rätt vinkel är extremt liten. Alltså tänker vi oss att de också bara kan röra sig i två led.)

 

ToRu.gif

 

Antag att vi har hittat ett 2D-universum i vårt 3D-universum, och vi tittar nu på två 2D-elektroner, representerat som svarta moln i bilden ovan. Det röda molnet är en 3D-elektron. Eller, molnen är inte elektronerna, molnen är effekterna av elektronerna, deras elektromagnetiska fält. De riktiga elektronerna är nolldimensionella punkter i mitten av respektive fält/moln.

 

Alla elektroner stöter bort varandra om de kommer för nära. 2D-elektroner i samma plan stöter bort varandra, fortfarande i planet, om de kommer för nära. Vad händer när en 3D-elektron kommer mellan dessa två 2D-elektroner? Om 2D-elektronerna hade varit 3D-elektroner, så hade var och en rört sig ut ur planet, i en linje som sammanbinder elektronerna parvis: se i bilden ovan, den högra övre delen. Men 2D-elektronerna är inte 3D-elektroner, eftersom de bara kan röra sig längs planet, så vad händer istället? 2D-elektronerna kommer bara att reagera mot den del av kraften som arbetar längs planet. Den del av det elektriska fältet som är ortogonalt mot planet kommer inte att reagera med något alls.

 

Resultat: 2D-elektroner tror att 3D-elektroner är 2D-elektroner, fast superkonstiga sådana, eftersom de kan dyka upp och försvinna ur tomma intet. 3D-elektroner kan inte putta ut 2D-elektroner ur sitt 2D-plan. Vi extrapolerar: 2D-materia, som är uppbyggd av 2D-elektroner och 2D-kvarkar, kan bara påverkas av 3D-materia i sitt eget 2D-plan.

 

Det finns inget som 2D-materian kan göra för att interagera med 3D-materian eller 3D-rummet på ett 3D-sätt. Om 2D-elektroner och 2D-kvarkar kunde ha 3D-effekter, då skulle de bygga upp 3D-atomer, och då skulle det inte längre vara 2D.

 

Eftersom eventuella 2D-livsformer bara består av 2D-materia, så kan de varken ha 3D-påverkan eller uppleva den.

 

Och så skulle det vara för oss, om vi består av 3D-materia som lyder fysikaliska lagar i endast tre ortogonala riktningar, även om det skulle råka finnas en fjärde möjlig. (Möjlig för 4D-materia.)

  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ah, så problemet är inte att de inte kan röra sig i 4d, men att de bara kan existera i en enda dimension? Då hajjar jag.

Jag skulle snarare säga att de bara kan existera i "sin" enda dimension. (Om de bara kan existera i en dimension så är de ju endimensionella.) Dvs att förutsättningen för att de ska kunna finnas till att börja med är att de bara kan finnas (röra sig och interagera) i begränsade dimensioner.

 

Men:

  • Det finns mig veterligen ingen anledning att tro att vårt verkliga 3D-universum är en del av något större 4D-universum (eller större) som vi skulle vara en del av på ett "påtagligt" sätt.

     

  • Jag är inte fysiker eller nåt sånt, bara en nörd. Allt jag skriver här är mina egna spekulationer och slutsatser, om något som inte ens finns. Och det finns säkert något jag inte tänkt på som skulle ogiltigförklara mina slutsatser.

Fast egentligen tänkte jag ju när jag skapade tråden mest på problemet att representera fyrdimensionalitet i dataspel, hur man skulle kunna göra det. Jag tror jag skulle vilja göra ett spel, på test, ungefär som jag beskrev ovan, där det bara är ett rum på typ 50x50x50 meter, och så 50 meter i en fjärde dimension. Det fina med fyrdimensionalitet är att det bara är en utökning av tredimensionalitet, så funktionsmässigt borde grunden inte vara svårare att bygga än ett 3D-spel.

 

Det komplicerade är just hur fasen man ska kunna göra ett spel där man knallar runt i 4D-rum och låta det bli någorlunda intuitivt. Zeedox länkade till Miegakure, men jag tänker mig snarare nåt i förstapersonsvy. (Typ som Adanaxis antar jag, fast där visste jag inte vad jag tittade på. :happydrop: Konstigt gränssnitt med oförklarad spelmekanik.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...