Hoppa till innehåll
Anime.se

Röstskådisar


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Tänkte att det kan vara bra med en tråd för oss som funderar på karriärer som seiyūwota (röstisnördar), så att vi kan ha någonstans att posta små och stora tankar om röstskådisar vi gillar och ogillar.

 

Ser just nu Stella C3-bu, där Ai Kayano spelar Karila. Märkte det egentligen först i detta avsnitt, för det är ovant att höra henne med en sådan röst. Vanligtvis kör hon ju sin supermjukisröst, som Mai i Sukitte Ii na yo, eller högtonig barnröst, som Menma i AnoHana. Här spelar hon en pojkflicka, och i tolv avsnitt har jag inte tänkt på att det är hon. Här låter hon mer som Haruka Tomatsu, tycker jag. Situationen påminner lite om Mamiko Noto, som åtminstone för mig är mest förknippad med lena röster (som Sawako i Kimi ni Todoke), fast Noto gör tuffa röster ännu bättre än de tidigare nämnda.

 

Apropå röstisar som låter som varandra? I början av Uchōten Kazoku så trodde jag först att Kaisei spelades av Ayana Taketatsu (Azusa i K-On, Kirino i Oreimo), men det är ju Ayane Sakura, som vi sett som rödhåriga Marii i Joshiraku och nu senast Eno i Love Lab. Jag hade funderat på att göra en "lika som bär?"-bild, men text duger gott.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrev om det för ett tag sen~

 

Jag är lite smågay för Koyasus röst. Bastant, stark, manlig röst med imponerande räckvidd.

Jag ville ha med en video där han spelade Takahashi Ryosuke också, men kunde inte hitta någon bra.

 

Några andra favoriter är

,
,
,
,
,
,
,
, Omigawa Chiaki (jag kunde inte hitta något, men hon är Piko i Arakawa och Maka i Soul Eater),
(Ifall inte alla redan vet, han är så manlig att hans röst hade sönder mikrofonen. TVÅ gånger), Yassan~,
.

 

ibygiOZlw9pAJh.jpg

Korta, ledsna Ikeda Shuichi är moe.

 

 

Ayanes röst är söt~ Jag har själv råkat förväxla Yuuichi Nakamura med Nobutoshi Canna :#

 

Jag har också börjat gilla Horikawa Ryo och

.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Okej, jag är helt förälskad i Daisuke Namikawa. Han har en otrolig talang, det är många gånger jag har tänkt "NO WAY" när jag kollar upp vilka han har gjort. Fai d. Flourite, Yashiro Isana och Mikage Celestine förstår man, men att han även har gjort Tobari Durandal, Benawi och Ginsei... Det går inte ihop!

Älskar verkligen hans gulliga röst han använder när han är Fai xD

 

Vi har också Tomokazu Sugita (underbar röst), som nu bara är Gintoki Sakata för mig efter 360+ avsnitt av Gintama, trots att jag hade hört honom flera gånger innan. Han har en litet sarkastisk röst, skulle jag vilja säga, men ibland kan han verkligen skina (många rörande scener som Yuuichi i Kanon).

 

Och så får jag absolut inte glömma Hiroshi Kamiya, som även han är helt underbar. Min personliga favorit från honom är Koyomi Araragi, kan verkligen inte tänka mig honom med en annan röst. Varje gång jag försöker tänka mig hans röst i huvudet så pratar han alltid sådär snabbt och fundersamt som han gör i Koyomis huvud, riktigt behagligt att lyssna på.

 

Gillar också Saito Chiwa och Miyuki Sawashiro c:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

aah finns SÅ MÅNGA som jag bara älskar *P*  några är

 

Katsuyuki Konishi  är en av dem XD. första gången jag verkligen kollade upp honom var efter att jag kollat på blood+ där han gör rösten till haji/hagi och Fulle/Furet från Scrapped princess  ( bara några av alla roller han haft) 

 

Mamoru Miyano som dyker upp igen och igen i många av de anime(s) som jag älskar: Kiba i wolf's rain, , Light i death note, Tokiya Ichinose / Hayato i uta no prince sama, Taichi chihayafuru , Tamaki ouran host club och många andra XD 

 

och Hikaru Midorikawa  som gör ett superjobb som röst åt shi seiran i saiunkoku monogatari och tamahome i fushigi yuugi. 

 

Takehito Koyasu hotohori i fushigi yuugi, sa sakujun i saiunkoku monogatrai , mitsuhide i sw/wo spelen.  Jōji Nakata   alucard i helsing , kenshin i sw/wo spelen.

 

meep finns så många bra röster där ute !!!  önskar jag hade ork till att skriva dem alla XD  (/ ouO)/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har blivit lite småkär i Sawashiro Miyuki på sistone. Hon har lite pojkflicka i rösten som jag är svag för och många roller hon röstar är sådana. Exempelvis, Onna Kishi i Maoyuu Maou Yuusha och Honda i Kyoukai Senjou no Horizon.

 

Jag spelar(/spelade?) Final Fantasy XIV: A Realm Reborn och denne (bland andra röstkändisar från Japantecknat) röstade en viktig person i handlingen: Minfillia. (Jag vet vad du tänker. "Va? Vem bryr sig om handlingen i ett MMO?!") Handlingen å sidan så var röstisarna en fröjd att lyssna på spelet igenom. Ikeda Shuuichi (Char Aznable från Gundam m.m.) röstar skurken!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, var tvungen att göra ett nytt inlägg här efter att jag glömde nämna en av mina absoluta favoriter, nämligen Satsuki Yukino. Jag älskar alla karaktärer jag känner till med hennes röst, det är just sådana hjältinnor jag är svag för. Första gången jag stötte på henne var nog runt 2009-2010 när jag såg Higurashi för första gången (Mion och Shion Sonozaki), men första gången jag kan minnas hennes röst var nog som Kaname Chidori i Full Metal Panic! Sedan gick det bara utför med Misae från Clannad och Tae från Gintama, ytterligare två våldsamma tjejer jag fullkomligt älskar.

Sedan vet jag också att hon dessutom ska göra Kagome, men eftersom jag bara har läst Inuyasha så är det än så länge inget som rör mig ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Då får jag skriva upp den på listan, kan inte få nog av henne!

Kaname är genialisk, om jag stänger ögonen och koncentrerar mig kan jag fortfarande höra henne gasta "Sousuke!"

Måste nämna att hennes skratt (syftar på det som hon använder när hon röstar Kaname och Mion) riktigt ger en gåshud xD

Planerar att se Inuyasha snart, jag bara måste få höra henne säga "Osuwari!" :D

 

På tal om Satsuki Yukino, är det bara jag som tycker att Fujitani Mikis Kaoru påminner om hennes röst? Kaorus är nog strået flickigare, men lite lika är de nog i alla fall, eller så luras jag helt enkelt bara av deras karaktär. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För den som gillar att se på röstskådespelare göra annat än anime finns webbserien Tokyo Encounter. Där spelar Tomokazu Sugita och Yuichi Nakamura tv-spel tillsammans, samtidigt som de pratar om japansk otaku-nostalgi, och de bjuder oftast in en röstskådespelar-kollega till andra halvan av avsnittet. Sugita är en riktig nörd, han.

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För den som gillar att se på röstskådespelare göra annat än anime finns webbserien Tokyo Encounter. Där spelar Tomokazu Sugita och Yuichi Nakamura tv-spel tillsammans samtidigt som de pratar om japansk otaku-nostalgi, och de bjuder oftast in en röstskådespelar-kollega till andra halvan av avsnittet. Sugita är en riktig nörd, han.

 

Om du ursäktar mig, jag ska bara gå och kolla lite på Tomokazu Sugita som spelar tv-spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag tittade på Min syrra har varit konstig på sistone, och tänkte i scenen där lillasystern blir (*host*) fingrad av ett snuskigt tjejspöke att "jäklar, det här är nog den snuskigaste rollen jag nånsin hört Hisako Kanemoto i" – men sen så kom det in en annan rollfigur som röstades av Hisako Kanemoto, och jag fick inse att spöket röstades av Yui Ogura! Så antingen låter de ganska lika, eller så inbillade jag mig bara. Jag tittade trots allt på Crunchyroll-appen på min telefon, och mobiltelefonhögtalare har ju inte direkt det bästa ljudet.

 

(Det blev kanske inte en supersnuskig Kanemoto-roll, men kanske en av hennes "kvinnligaste" röstinsatser. Hon låter ju nästan som en vuxen människa i serien!)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Saori Hayami skulle banne mig kunna få jobb som Mamiko Noto-sound-a-like. Jag vet inte varför – jag har ju utan problem sett henne i Eden of the East, Star Driver, Bakuman och främst som Ayase i Oreimo –, men på sistone har jag blandat ihop henne med Mamiko Noto (i Notos mjukaste röstläge, tänk Sawako i Kimi ni Todoke). I Serietecknaren och hans assistenter så tänkte jag att "åh, Ashisu spelas av Noto" – men det var Hayami. Volbla gav sina exempel där Hayami lurat honom, i Nisemonogatari och Soul Eater Not, och nyss blev jag lurad när jag såg ett par sekunder ur Magigymnasiets svagpresterare (Mahōka) och tänkte att "aha, det är där som Mamiko Noto håller hus denna säsong", men nepp – Saori Hayami.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Risa Shimizu som spelar Amira i Shingeki no Bahamut tycker jag har lite Miyuki Sawashiro-aktiga kvaliteter i sin röst. Fast Shimizu är nog musikaliskt duktigare: hon har gått musikhögskola och kan spela olika instrument, och har faktiskt skrivit sångtexten som hon sjunger i seriens slutlåt. Shimizu, som gjort rösten åt Daenerys i japanska Game of Thrones-dubben, kan nog vara någon att hålla öronen öppna efter i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...